Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2009 Nr.: 26
ny www.bupl.dk: Sætter medlemmerne i centrum
Bupl.dk har fået nyt udseende og nye muligheder. Alt er blevet samlet under ét, og målet er at give en mere opdateret og medlemsorienteret service.
Af: Jesper Nørby
BUPL's hjemmeside har fået en gevaldig ansigtsløftning. Men det er ikke kun udseendet, der har ændret sig. Også filosofien er blevet opdateret. Folkene bag relanceringen af bupl.dk har først og fremmest fokuseret på at have medlemmerne i centrum, når de har arbejdet med relanceringen af bupl.dk.
Når pædagogerne bruger sitet, skal de gerne få en følelse af, at hjemmesiden er til for dem, fortæller Gunhild Hune, webredaktør på bupl.dk.
"Som noget nyt kan du på forsiden vælge den kommune, du arbejder i, og så følger mange undersider dynamisk med. Det betyder, at du for eksempel automatisk får lønaftalen fra din kommune, når du går ind på undersiden, som vedrører lokal løndannelse," nævner hun som et eksempel på, hvordan det nye bupl.dk sætter medlemmernes interesser i højsædet.

Også nyt lokalt. Samtidig med at bupl.dk er blevet opdateret, har også de lokale fagforeningers hjemmesider fået en overhaling. De har nu samme design som organisationens hovedside, og indholdet er blevet mere ensartet.
"Det hele er blevet samlet under én hat. De lokale og centrale services, BUPL's kerneydelser og de store mængder af faglige viden er flettet mere sammen, end de var tidligere. Det har vi gjort, fordi servicen til medlemmerne skal være den samme, uanset om de bor på Bornholm, Sjælland eller i Nordjylland," siger Gunhild Hune og påpeger, at sitets nye design skal gøre hjemmesiden mere genkendelig, uanset hvilken underside medlemmerne befinder sig på.
"Arbejdsmiljø er grøn, Ledelse og samarbejde er rød, A-kassen er blå og så videre. De faglige kerneområder har fået hver deres farve, og du kan søge på tværs af områderne, så du kan finde alt relevant stof ved at søge ét sted i modsætning til før, hvor vi havde forskellige typer portaler og hjemmesider," siger hun.

Fokus på nyheder. Desuden får medlemmerne nyhedslister, som blandt andet bliver tilpasset medlemmernes lokale fagforeninger.
"Den nye hjemmeside har flere end 20 nyhedslister, sådan at du kan vælge de nyheder, der falder i din smag. Er du tillidsrepræsentant, er du til arrangementer fra din lokale fagforening eller til dagens netnyhed fra Børn&Unge, kan du bare klikke dig ind," siger Gunhild Hune og henviser til, at Børn&Unges nye hjemmeside er en del af det nye designkoncept og leverer daglige nyheder til bupl.dk.
På længere sigt skal bupl.dk have betydeligt mere tv og video, ligesom webredaktøren gerne vil have flere medlemmer til at tilmelde sig medlemspanelet, som bruges til meningsmålinger.
"Det er en god måde for medlemmerne at få indflydelse på. Samtidig er det et fantastisk redskab for BUPL til at kommunikere med medlemmerne. I stedet for at bruge et stort pengebeløb på at få et eksternt firma til at kontakte vores medlemmer, kan vi selv gå direkte til dem via medlemspanelet. Det er billigt og effektivt. Det er en god måde at sikre, at medlemmerne får den bedst mulige service for deres kontingent," siger Gunhild Hune.

Nyttige genveje på BUPL.dk/
bupl.dk/panel
bupl.dk/job
bupl.dk/debat
bupl.dk/publikationer
bupl.dk/tr
bupl.dk/nyhedsbrev
bupl.dk/akasse
bupl.dk/forskning
bupl.dk/talsperson
bupl.dk/jobordre