Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 02
Skoleparat: Nicki ruster sig til skolen hjemme i sofaen
Før kendte Nickis far og mor et par fysiske lege. Nu har de fået øje på adskillige lege, deres søn kan lære af. Nicki og hans forældre deltager i programmet HippHopp for at styrke hans sprog, motorik og sociale kompetencer, inden han skal i skole til sommer.
Af: Henrik Stanek
Nicki glæder sig til at komme hjem fra børnehave, for så skal han lave ’lektier’ ligesom sine tre større søskende. Hver dag byder på en ny aktivitet, som den femårige dreng og hans forældre løser sammen derhjemme. I dag skal han klippe.
»Kan du huske, hvad du skal bruge,« spørger hans mor og hjælper ham på sporet. Han skal finde en saks og tre ark med dyr i sin lille blå kuffert.
Nicki klipper koncentreret med tungen lige i munden.
»Er det en hunløve eller en hanløve,« spørger Nickis mor, Betina Kristensen.
»En han,« svarer Nicki.
»Hvordan kan du se det?«
Nicki er ikke i tvivl – manken afslører dyrets maskulinitet.
»Det er fint skat. Du er blevet meget bedre til at klippe,« roser Nickis far, Søren Petersen.
Nicki havde øreproblemer som lille, så hans sprog er ikke alderssvarende. Hans fin­motorik er heller ikke i top, så for at ruste Nicki til udfordringerne i skolen deltager han og hans forældre i Helsingør i førskole­programmet HippHopp. Det løber over 30 uger og er opkaldt efter flodhesten Hipp og kaninen Hopp, der altid indleder ugens aktiviteter med en historie, som forældrene læser højt om mandagen. I en uge kan det handle om dyr, i en anden om prinsesser og superhelte og i en tredje om masker.
»Vi plejer kun at klippe til jul, så da vi gik i gang med HippHopp, lavede Nicki sådan noget børneklip. Nu prøver han at ramme stregerne,« siger Søren Petersen.
»Han gad heller ikke tegne, men efter at vi har lavet et skjold og en maske, er han blevet vild med det. Fordi der kommer et resultat ud af opgaverne, oplever Nicki succes, og det styrker hans selvtillid. Pædagogerne i børnehaven siger, at han nu rækker hånden op for at fortælle noget til samlingerne i skolegruppen,« supplerer Betina Kristensen, der er social- og sundhedshjælper på et plejehjem.

Uvurderlig hjælp fra guide. Nicki har klippet krop, fødder og hoved ud og begynder at samle løven. Halen er væk, men Nickis mor finder den under papirerne på sofabordet. De taler om Afrika og Zoo, og om hvad løver spiser.
»Der er mange ting, vi tager for givet, at børn ved. Vi troede for eksempel, at Nicki vidste, hvad et insekt er. Man kan heller ikke gå ud fra, at børn på fem år ved, hvad bestik er, så nu taler vi med ham om, at det betyder kniv og gaffel. Vi er blevet mere opmærksomme på at spørge os selv, om vores børn mon ved, hvad vi taler om,« siger Søren Petersen, der er industritekniker.
Hver anden uge får familien besøg af en guide, som kommer med nye HippHopp-opgaver og viser, hvad de går ud på. Besøgene er en uvurderlig hjælp, mener parret.
»Før havde vi to lege, nu har vi 100. Vi har fået øje på, hvad man kan lege med børn, så de lærer noget. Guiden ser også, hvad vi lavede ugen før, så vi kan ikke sige: Arh, vi har ikke lige tid til HippHopp i dag.«

Læreren er et æggeur. En opgave giver ikke altid mening i første hug. Betina Kristensen havde for eksempel svært ved at se, hvorfor hun skulle gemme et tikkende æggeur for Nicki.
»Først da han stod stille for at lytte, gik det op for mig, at han skal høre efter, hvad læreren siger i skolen,« fortæller hun.
Begge forældre synes, det er hyggeligt at løse opgaver sammen med Nicki.
»Han er motiveret, og vi kan mærke, at han gør fremskridt. Vi kunne godt have brugt Hipp­Hopp for 15 år siden, da vores ældste børn skulle i skole,« siger Søren Petersen, der ikke selv var skarp i skolen.
»Hvis vi kan hjælpe Nicki til en god skolestart, så gør vi det. Lige nu er han optaget af sammensatte ord, så når jeg beder ham hente en kaffekop, svarer han straks kaffe, kop. Jo mere vi kan putte i hans rygsæk desto bedre.«