Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 05
GUIDE: Få bugt med fedt og farlige vaner
Dræb de farlige vaner og dyrk de gode!
Af: Trine Vinther Larsen
Verdenssundhedsorganisationen har erklæret fedme for en global epidemi, og bare i Danmark er forekomsten af overvægt steget med 75 procent siden 1987. 47 procent af danskerne er i dag overvægtige. Her får du små tips til en slank og sund livsstil.


Grafikken giver dig overblik over, hvilke vaner du skal bryde med, og hvilke du skal tilegne dig for at få et langt og sundt liv. Forskerne bag tallene i figuren har regnet på, hvor meget man henholdsvis forlænger eller forkorter sit liv, hvis man hver dag gør noget i en vis grad. Det værste du kan gøre er at ryge. Ryger du cirka en pakke cigaretter om dagen, mister du op til fem timer af dit liv, hver dag du ryger. Har du 20 leveår foran dig, vil det forkorte dit liv til under 16 år. Noget af det gode, du til gengæld kan gøre for at opveje de dårlige vaner, er at dyrke motion. Og du behøver ikke meget mere end 20 minutters løb eller hop for at se gode resultater. De første 20 minutters motion om dagen forlænger nemlig dit liv med en time, mens de efterfølgende 40 minutters træning kun giver dig 15-30 minutter mere på livskontoen. Det er dog også værd at tage med.
Kilde til tekst og grafik: Hjerteforeningen, ’Hjertenyt’ nr. 1/14. Læs mere via kortlink.dk/dthb



God i madpakken
Quesadilla med tun og spinat
Du skal bruge:
200 g frisk spinat
60 g tun i vand
75 g mager revet ost, 20+
25 g syltet jalapenos
60 g fuldkornstortilla
Fordel lidt ost på halvdelen af tortillaen. Damp så spinaten, og bland den med tun, hvorefter blandingen lægges oven på osten. Drys med fint skårne jalapenos og resten af osten. Dæk med den anden halvdel af tortillaen. Steg på panden, til osten er smeltet. Kan serveres med salat. Er også god kold i madpakken. Du kan variere grøntsager, fisk og kød som fyld.
Kilde:, ’Vægtkonsulenternes kogebog ’Spis dig sund – Frokoster og mellemmåltider’ af Helle Kleist.

Bogen
’Vægtkonsulenternes kogebog ’Spis dig sund – Frokoster og mellemmåltider’ af Helle Kleist. 142 sider, vejl. pris 249 kroner.

Slanketip
Du kan tabe 10 kg på 12 måneder med tre små skridt:
● Erstat en skive lyst brød med 50 g grøntsager hver dag.
● Erstat et glas sukkerholdig sodavand om dagen med et glas light sodavand.
● Erstat fedt kødpålæg med magert kødpålæg til frokost hver dag.
Tilsammen giver disse ændringer et vægttab på knap 200 g om ugen. Mange bække små gør som bekendt en stor å.

Det gør fedtet ved dig
Fedme kan medføre følgesygdomme som hjerte-kar-sygdomme, sukkersyge, slidgigt, søvnapnø og visse former for kræft. BMI over 40 er livstruende.
Kilde: Hjerteforeningen.dk

Husk lige
Er man overvægtig, men i god form, opnår man et bedre blodsukkerniveau, end hvis man er normalvægtig og har dårlig kondition. Det forebygger sygdomme.
Kilde: Statens Institut for Folkesundhed og KRAM-undersøgelsen. Se den via kortlink.dk/dsus

Tro flytter bjerge
Et godt motto, når du skal i gang, er Martin Luther Kings udsagn: »Tag det første trin baseret på tro. Du behøver ikke at se hele trappen, tag bare det første trin.«

Få motion med i jobbet
Prøv at gå med en skridttæller, mens du er på arbejde. Gerne mindst 10.000 skridt hver dag. Det er ikke sikkert, at det kan lykkes, hvis man har møder og også skal være nærværende i stille stunder med børnene. Men på legepladsen er der også nærvær i at være med i fangelegen, og dine kolleger vil elske dig for at være den, der frivilligt henter rekvisitter til dagens aktiviteter. Skridttællere fås for 100-200 kroner og kan købes på taelskridt.dk, hvor I også kan læse om og tilmelde jer årets ’Tæl Skridt’ dyst i uge 11, 12 og 13. Tilmeldingsfristen er 10.3., så skynd jer.
Holdånden blandt især kvinderne i personalegruppen kan også styrkes med en fælles deltagelse i ’Ladywalk’. Startskuddet lyder den 26. maj i 10 danske byer, hvor tusinder af kvinder går en af to ruter på 7 og 10 kilometer. Det er Danmarks største endagsmotionsevent, og I kan tilmelde jer frem til den 28. april.
Mændene må gerne heppe fra sidelinjen og stå klar med vand ved målstregen.
Se mere på: ladywalk.dk
Når I bruger redskaber med børnene, så sørg for også at have tingene i voksenstørrelse. Det kan være hulahopringe, pilatesbolde, sjippetove eller legepladsens trampolin. Det er sjovt for jer at være med og inspirerende for børnene at se jer deltage i aktiviteterne.

Søg penge til sundhed
Det kan koste tid, tanker og ekstra penge at iværksætte et større sundhedsprojekt, men via Forebyggelsesfonden kan I få en fiks og færdig såkaldt forebyggelsespakke, som indeholder et projekt med fokus på enten mere fysisk aktivitet eller det gode arbejdsliv i daginstitutioner. Pakkerne er gratis for op til 19 medarbejdere og har en gennemsnitsværdi på 80.000 kroner. I 2014 er der afsat 3 millioner kroner til daginstitutionsområdet. Læs mere, og søg forebyggelsespakkerne via et elektronisk ansøgningsskema.
Følg kortlink.dk/dtkb