Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2015 Nr.: 04 Børn&Unge som e-paper
Sociale medier. Sådan håndterer du dilemmaerne
Det er alfa og omega at interessere sig for børnene og følge med i deres aktiviteter på de sociale medier, mener forskeren Malene Charlotte Larsen.
Af: Ulla Bechsgaard
Pædagoger og forældre behøver ikke at være utrygge ved den del af børns og unges liv, som forgår online, bare fordi det er online. Kendskab og viden er den vigtigste vej til dialog. Derfor er det afgørende, at fagfolk og forældre følger med i den del af børnenes liv, som foregår online, præcis på sammen måde, som de følger med i andre dele af deres liv, mener specialist i sociale medier på Aalborg Universitet Malene Charlotte Larsen.
»Kend de værktøjer, som barnet bruger, og følg med i, hvilke sociale medier de er optaget af. Gør I det, så har I et fælles sprog, hvis noget går galt. Børnene eller de unge skal være trygge ved at komme og tale med jer, hvis de bliver kede af noget, og I skal forstå, hvad de taler om,« siger hun.
Er det en god idé, at en klub- eller SFO-medarbejder er ven med de unge på Facebook?
»Min erfaring er, at de har meget forskellige holdninger til det spørgsmål. Nogle vil gerne være venner med børnene og de unge, andre har ikke lyst til det. Mange børn og unge ønsker at være venner med pædagogerne. Det vigtige er at tale med børnene om, hvordan venskabet skal bruges. Der skal ske en forventningsafstemning,« siger Malene Charlotte Larsen.
Hun opfordrer også pædagogerne til at tale med deres kolleger om, hvordan de skal forholde sig. En mulighed er, at man er venner, men at barnet eller den unge kun har adgang til ens profil, men ikke kan se ens opdateringer.
»Det er vigtigt nøje at overveje, om man er fagperson eller privatperson i ’venskabet’. Nogle vælger at oprette en ekstra profil som fagperson,« siger Malene Charlotte Larsen.

Læs antologien
’Facebook – fra socialt netværk til metamedie’,
forlaget Samfundslitteratur. Bogen er redigeret af Jacob Linaa Jensen og Jesper Tække.
Antologien samler en række danske forskere og andre med indsigt i sociale medier, som hver især har ydet væsentlige bidrag til den videnskabelige forståelse af sociale medier generelt og Facebook specifikt. Bogen omhandler blandt andet Facebooks historie og aktuelle anvendelse i Danmark, Facebooks sociale konsekvenser samt dets rolle i den politiske offentlighed, i journalistikken og for virksomheder.
Malene Charlotte Larsen har bidraget til antologien med kapitlet ’Unges identitetsskabelse på Facebook’.