Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 01 Børn&Unge som e-paper
TEMA: Masser af gode råd. Sådan hjælper I forældre med legeaftalerne
Få gode råd til, hvordan I kan inspirere og råde forældrene om legeaftaler.
Af: Marie Bille og Anne Anthon Andersen
Lad børnene få ordet
Mange gange kommer legeaftaler til at hvile på voksenrationaler, som har meget lidt hold i børnenes oplevelser og behov. Forældrene kan tænke, at det er ideelt, at deres barn har legeaftaler med en alderssvarende ven, som barnet skal gå i klasse med efter sommerferien osv. Men nogle gange er det helt andre ikke fornuftsbaserede ønsker, der styrer børnenes interesse for at komme med hjem og lege. Det kan være at få lov til at spise koldskål i sofaen – og i det hele taget opleve noget andet end derhjemme.

Tag snakken på et forældremøde
Ofte er det uklart for forældrene, hvad en legeaftale kræver af dem. Skal de fx selv tage med og drikke kaffe med forældrene? Eller er det okay bare at lade børnene lege selv? Kan en legeaftale være en succes, selvom børnene leger i hvert sit rum? Og hvad hvis forældrene har lavet en aftale ud i tiden, og et eller begge børn ikke har lyst den dag alligevel?

Det er okay at sige nej
Gør det klart for forældrene, at det er okay at sige nej, hvis det ikke passer ind i programmet. Det er mange forældre usikre på. De oplever det som et nederlag at sige nej og lader til tider børnene tage beslutningen, fordi de er pressede af situationen. Lad forældrene det vide, hvis ungerne er trætte, så de måske bare har brug for at flade ud i sofaen derhjemme, når kammeraten tager med hjem.

Støt forældrene i garderoben
Børnenes ønsker om legeaftaler og diskussionen om dem udspiller sig ofte i garderoben, når forældrene henter. Mød forældre og børn, og hjælp dem til at tage kvalificeret stilling. Du ved bedre end forældrene, hvad der er gået forud. Om børnene er i gang med en god leg, som kan fortsætte hjemme, hvis der er tid. Eller om de er fuldstændig udmattede efter en lang dag i skoven. Den viden er rar at have for forældrene.

Hjælp legeaftalerne i gang
Som pædagog har du viden om de forskellige børns familier og deres situation. Og du ved, hvor vigtige legeaftaler er for børnenes relationer og venskaber. Nogle børn har måske aldrig legeaftaler. Vær deres ambassadør, og hjælp legeaftalerne i gang ved at tage emnet op med forældrene. Foreslå dem konkret at starte med at invitere et andet barn hjem.

Stil dig til rådighed
Selvom det kan virke grænseoverskridende, vil forældre gerne have, at du blander dig for deres barns skyld. Gå også ind i sager, hvor du kan se, at det kan være en udfordring for en familie at have en kammerat med hjem på grund af sygdom i familien eller andet. Måske giver det bedre mening, at den anden familie har børnene med hjem lige i den periode. Stil dig til rådighed som guide for forældrene, og lad dem vide, at du ønsker at hjælpe med til, at legeaftalerne bliver en succes.

Hæng en seddel op med telefonnumre
Nogle gange strander den spontane legeaftale på, at forældrene ikke har aftalt det på forhånd. Hvis I har en seddel hængende i institutionen, hvor forældrene kan skrive deres telefonnumre, kan der hurtigt arrangeres i legeaftale i hentesituationen. I kan også overveje at have et ekstra børnesæde til bilen til udlån, så trafiksikkerheden ikke skal spænde ben.

Læs mere her
Sådan kan pædagoger styrke venskaber
Hvilke muligheder har pædagoger rent praktisk for at gribe ind i børns venskaber og relationer?
Det giver pjecen ’Pædagogers arbejde med børns venskaber og relationer’ en række konkrete bud på. Pjecen giver eksempler på situationer, der kan udfordrer både børn og voksne i de fem institutioner, som i samarbejde med forskere fra Roskilde Universitet har undersøgt pædagogernes rolle i børns relationer.
’Vigtigst af alt har projektet vist, at pædagoger kan bidrage til og skabe rammer og vilkår for, at der skabes relationer og venskaber mellem børn’, lyder det i forordet til pjecen.

Du finder pjecen om børns venskaber og relationer på bupl.dk