Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2010 Nr.: 10
Ågerpriser for mælk og pølse
Københavnske institutioner har været tvunget til at betale ågerpriser for mad, men ingen ville lytte til deres klager. Først da pressen fik nys om sagen, skete der noget.
Af: Trine Vinter Larsen
De københavnske daginstitutioner kunne lige så godt købe ind i 7eleven eller i den lokale døgner. En central indkøbsordning har nemlig tvunget kommunens institutioner til at betale ågerpriser for helt almindelige dagligvarer.
11 kroner for en liter økologisk letmælk, 78 kroner for tre kilo pastaskruer og 56 kroner for 15 æg. Det har det kostet københavnske børnehaver og vuggestuer at købe ind gennem kommunens centrale indkøbsordning, 'Koncernservice'.
Det er nyhedsbureauet Newspaq, som har dokumenteret vanvidspriserne med en række fakturaer fra daginstitutioner.
Leder af den integrerede institution Drivhuset i Vanløse, Pia Boesgaard, må spinke og spare på andre områder for at få råd til maden.
"Vores årlige bondegårdstur har vi droppet, vi lukker klokken 16 om fredagen, og vi har ikke længere kort til Zoologisk Have. Vi har ikke mere råd til at tage på tur med børnene," siger Pia Boesgaard til Børn&Unge.
Drivhuset tæller i alt 102 børnehave- og vuggestuebørn, og madbudgettet er på 325.000 kroner årligt. Pia Boesgaard kunne bruge det halve, hvis hun i stedet kunne købe ind til de priser, man finder i Netto og Fakta.
"Men vi er tvunget til at bruge ordningen og har heller ikke tid til at købe ind. Men det er jo det glade vanvid at betale to kroner for en skive rugbrød," siger daginstitutionslederen.
Københavns Kommune kunne sidste år have sat en stopper for de dyre leverancer af mælk og andre dagligvarer. I november 2009 blev det for meget for leder af den integrerede institution Stjerneskuddet i Vanløse, Karen Hedelund. Ifølge Nyhedsbureauet Newspaq spurgte hun i en e-mail Koncernservice, hvordan hun skal få budgettet til at holde, når hun skal betale 11 kroner for en liter mælk, som hun kan købe for 6,95 kroner i Netto. Også leder af Drivhuset, Pia Boesgaard, har gentagne gange rettet henvendelse til kommunen om de tårnhøje priser.
"Jeg har igen og igen henvendt mig til kommunen med min undren over indkøbsordningen, som jo var tænkt prisbesparende, men aldeles ikke er det. Men først når medierne tager fat i sagen, sker der noget," siger hun til Børn&Unge.
I et svar på Karen Hedelunds e-mail erkendte Koncernservice problemet, dokumenterer Newspaq.
"Jeg er bange for, at du har fuldkommen ret. Priserne er horrible, og jeg kan ikke gøre noget ved det," svarede en embedsmand i Koncernservice i november.
Men der kunne gøres noget, lød meldingen. Onsdag den 10. marts gjorde Nyhedsbureauet Newspaq opmærksom på de horrible priser. Dagen efter blev den dyre leverandør fyret.