Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2018 Nr.: 04 Børn&Unge som e-paper
Kom tættere på tabuerne. Sådan får I børn til at betro sig
Ny børnebog skal hjælpe pædagoger til at spotte udsatte børn. Forfatteren Lisbeth Zornig vurderer, at en sådan bog kunne have hjulpet hende som barn.
Af: Miriam Lykke Schultz
Der findes hemmeligheder, der kildrer i maven, og så findes der hemmeligheder, som får maven til at gøre ondt. De gode må man gerne holde for sig selv, men de dårlige skal fortælles til en voksen. Det sætter Lisbeth Zornig fokus på med en ny børnebog med titlen ’Hemmeligheder’, der skal fungere som et pædagogisk redskab til at få øje på de børn, som mistrives. Bogen er bygget ud fra anbefalinger fra 35 voksne, der ligesom Lisbeth Zornig blev krænket som børn. De mener, at børnebøger og film kunne have hjulpet dem til at få fortalt voksne om, hvordan de havde det, og hvad de oplevede.

Hvorfor er bogen vigtig?
»Alt for mange børn gemmer på dårlige hemmeligheder. Flere end hvert 10. barn mistrives i dag. Hver 5 . skoleelev udsættes for mobning, hvert 6. barn oplever eller er vidne til vold i hjemmet, hvert 10. oplever alkoholmisbrug i hjemmet, og hvert 10. udsættes for seksuelle overgreb. Hvad årsagen end er til mistrivsel, siger de færreste det. De holder det, som gør ondt i maven, hemmeligt. Derfor får mange børn ikke hjælp.«

Hvordan kan pædagoger bruge bogen?
»Børn, der bærer på svære og tunge hemmeligheder om svigt og misbrug i deres egen eller andres familie, skal have hjælp til at få dem frem i lyset og håndtere dem. Bogen er tænkt som et dialogværktøj til at skabe et fortroligt rum mellem børn og pædagoger og derved give voksne mulighed for at tale med børn om det, der kan være svært at sige. Hele vejen igennem bogen trænes børnene i at mærke efter: Er det en god eller en dårlig hemmelighed, jeg har i maven? Pædagoger kan læse bogen på flere måder. Enten som en almindelig højtlæsningsbog, der kan give en god snak om forskellen på gode og dårlige hemmeligheder. Eller mere systematisk som en del af børnehavens læreplaner, understøttende mål om dialogisk læsning, almen dannelse og læringsrumsindsats.«

Hvilken forskel ville bogen have gjort i dit liv?
»Hvis jeg havde fået den læst op i børnehaveklassen, hvor jeg første gang mødte nogle gode voksne, så havde jeg vidst allerede dengang, at det ikke var normalt, at mine forældre slog hinanden. Det var heller ikke normalt, at de drak, og det var heller ikke normalt med den måde, som de behandlede børn på. Vi kan forebygge meget eller i hvert fald få børn til at reagere i det øjeblik, de bliver udsat for noget, hvis de får kendskab til deres rettigheder tidligt.«

’Hemmeligheder’ er en højtlæsningsbog, der henvender sig til børn i alderen fra fire til syv år. Den er skrevet af Lisbeth Zornig Andersen og Freja Palsgaard Andersen. Kuno Sørensen, psykolog i Red Barnet, har udarbejdet en voksenvejledning, der kan bruges, hvis barnet fortæller noget, man skal handle på. Bogen er udgivet på Dansk Psykologisk Forlag og er før udgivelsen blevet testet som dialogværktøj i daginstitutioner i Vejen Kommune.  Dansk Psykologisk Forlag, vejl. pris 249 kr.