Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 15 Børn&Unge som e-paper
TEMA. Pasning eller udvikling? Assistenten er arbejdsmand på gul stue
En murer ved, hvordan huset skal bygges, mens murerarbejdsmanden sørger for, at han får sten at bygge med. På samme måde er der forskel på pædagoger og pædagogiske assistenter, siger institutchef Kim Larsen.
Af: Henrik Stanek
Jo større andel assistenterne udgør i institutionerne, jo mere signalerer man, at det drejer sig om pasning, mens en høj andel af pædagoger viser, at man vil sikre børns udvikling.
Det forklarer institutchef Kim Larsen fra professionshøjskolen UC Syd i Esbjerg, når politikere vil vide, om de opnår samme kvalitet, hvis de ansætter assistenter i stedet for pædagoger. Han er leder for begge uddannelser.
»Der er lige så stor forskel på en assistent og en pædagog, som på en murerarbejdsmand, der henter murstenene, og den murer, der ved, hvordan huset skal bygges,« sammenligner han.
Pædagogen kan relatere sit arbejde til teorier og ved derfor, at den ene handling sandsynligvis er bedre for et barn end en anden. Men det er ikke nok. Pædagogen skal også kunne forklare hvorfor, uddyber Kim Larsen.
»Assistenten kender ikke de bagvedliggende tanker om én handling fremfor en anden, men hun kan være med til at gøre aktiviteten klar, så man straks kan gå i gang. Derfor supplerer assistenter og pædagoger hinanden,« siger han.
Højst 40 procent af det pædagogiske personale bør være assistenter, mener Kim Larsen. Men han ser helst en fordeling på 20/80. Og allerhelst 100 procent pædagoger.
»Så kan man stille større krav til det pædagogiske arbejde. Men 20 procent assistenter er fint, for det er dyrt at lade pædagoger gøre klar og rydde op på legepladsen. Jeg sætter heller ikke akademikere til at løse administrative opgaver,« siger institutchefen.
Undervisningen i de pædagogiske læreplaner understreger forskellen på de to faggrupper. Mens eleverne på assistentuddannelsen skal orienteres om læreplanerne, så de ved, hvilke aktiviteter man kan sætte i gang, lærer den pædagogstuderende også her om de bagvedliggende tanker.
»Hvis de på en stue arbejder med sproglig udvikling, og jeg bagefter spørger, hvilket tøj Knud har på i dag, forventer jeg, at pædagogen kan svare, fordi hun skal holde øje med, hvad der ellers er på spil i børnegruppen, hvor assistenten i højere grad er fordybet i selve aktiviteten,« siger Kim Larsen.