Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 19
Nyheder. Skolepædagoger vil have indflydelse
Pædagoger vil have indflydelse på skolens pædagogiske arbejde, mulighed for at forberede sig til samarbejdet med lærerne og en sammenhængende arbejdsdag, viser ny undersøgelse.
Af: Steffen Hagemann
Selvom det først er fra næste sommer, at folkeskolereformen træder i kraft, har skolepædagogerne allerede klare forestillinger om, hvordan de kunne tænke sig, at deres arbejdet i folkeskolen bliver. Det viser en undersøgelse, som BUPL har foretaget blandt pædagoger ansat i skole og SFO.
Først og fremmest vil pædagogerne have indflydelse på tilrettelæggelsen af deres arbejde, og især på hvordan de pædagogiske opgaver i skolen skal tilrettelægges. Det synes 86 procent af de adspurgte er meget vigtigt. 66 procent synes samtidig, det er meget vigtigt, at de har indflydelse på samarbejdet i og mellem faggrupper.
Pædagogerne vil også gerne have tid til at forberede sig, især til deltagelse i personale­møder og til samarbejdet med lærerne om undervisningen. Skolepædagogerne har klare ønsker, konstaterer BUPL’s formand, Henning Pedersen. »Man vægter at få indflydelse på det, som knytter sig til pædagogens kompetencer. Det er en klar understregning af, at pædagogerne er opmærksomme på, at de er i skolen, fordi de har nogle pædagogiske kompetencer, de vil bibringe skolen,« siger Henning Pedersen.
Det er også vigtigt for pædagogerne, at arbejdet i skolen giver mulighed for balance mellem familieliv og arbejdsliv. Det har tre ud af fire pædagoger fremhævet som vigtigt. Her kommer ønsket om at have en sammenhængende arbejdsdag til udtryk, mener Henning Pedersen.
Undersøgelsen har ikke spurgt til, hvorvidt skolepædagogerne frygter at miste deres arbejde. Alligevel er det noget, som en stor del giver udtryk for i de åbne besvarelser.
»Det bekræfter, hvad vi har hørt ved andre lejligheder: At der er en frygt for, at pædagogerne ikke får plads i folkeskolen med de kompetencer, som vi står for. Den frygt er udtalt,« siger Henning Pedersen.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.169 pædagoger, der er kommunalt ansat i skole og/eller SFO. Svarene er indsamlet fra 7. oktober 2013 til 22. oktober 2013.