Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 07
Børnetøj skal slides op
Fremtidens forældre vil ikke lege påklædningsdukker med deres børn, forudser forbrugerekspert Kirsten Poulsen. En kommende antiforbrugsbølge betyder, at børnetøj vil blive byttet, genbrugt og slidt op.
Af: Signe Strandby Nielsen
Hvis det risler dig koldt ned ad ryggen, når forældre klæder deres nuttede trofæbørn i moderigtigt outfit, så har Kirsten Poulsen godt nyt til dig. Hun er direktør for Firstmove, der rådgiver firmaer og organisationer om fremtidens forbrugsmønstre og trends.
Hun er overbevist om, at det snart er slut med overforbrug og påklædningsbørn.
"I dag er vi meget optagede af at være individer og af at forbruge, men i fremtiden vil det handle om fællesskab og om at downsize," siger Kirsten Poulsen.
Hun bruger ikke en krystalkugle, når hun spår om fremtidens forbrugeradfærd, men benytter sig af et panel af 'firstmovers'. Firstmovers er de to-tre procent af befolkningen, der er først fremme med ny adfærd. De er innovative og bryder med Hr. og Fru Danmarks livsstil. Ved hjælp af interview og spørgeskemaundersøgelser kortlægges bølgebrydernes adfærdsmønstre.
Ifølge Kirsten Poulsen breder firstmovernes forbrugsmønster sig langsomt til resten af befolkningen og fungerer derfor som vejviser for fremtidens forbrug.

Antiforbrug. Tendensen er klar. I fremtiden er det slut med at bruge modetøj til at vise omverden, hvem vi er.
"Vi har skabt vores identitet ved at udstille os selv over for andre gennem forbrug. Børn har været med til at tegne det billede, selvom de nemt kunne ødelægge glansbilledet ved at rende rundt med snotnæse og en slikpind i munden," siger Kirsten Poulsen.

Men nu er glansbilledet lagt på hylden til fordel for antiforbrug og nedforbrug. Firstmoverne vil ikke være passive forbrugere. De vil agere, tage ansvar og gøre noget ved tingene, for de mener ikke, man kan købe sig til holdninger.
"Der kommer en epoke, hvor det handler mere om fællesskabet og om at tage ansvar. Firstmoverne lægger vægt på fællesskab, natur, økologi og reelle familieværdier, " siger Kirsten Poulsen.
Hun understreger, at det tager lang tid, før firstmovernes adfærd trænger ud i den brede befolkning, men ser allerede nu små tegn på tendensen til fællesskab frem for forbrug. Kirsten Poulsen bider mærke i, at der er en større interesse for foreningslivet og for at engagere sig i politik, og hun hæfter sig ved, at der sker lidt på fagforeningsområdet, efter at det i flere år har været helt umuligt at få nogle til at melde sig under fanerne.

Slut med retro. Kirsten Poulsen ser mange paralleller mellem sine udvalgte firstmovers og halvfjerdserne, som længe har spillet en rolle på forbrugerområdet. Men fremtidens forældre kommer ikke til at klæde deres børn i splinternyt retrotøj, for det moderigtige halvfjerdserlook, der har præget dansk børnemode i mange år, er udtryk for, at forbrugerne blot køber sig til et halvfjerdsersymbol, men ikke lever og handler efter de værdier, der prægede tiåret.
Og for firstmoverne er det yt at forbruge sig til de rigtige holdninger, der skal handling til. Under forbrugsæraen var der tale om en kommercialisering af det blomstrede årti og om at købe nostalgiske retroting til sig selv og sine børn, men fremtiden byder på en mere reel halvfjerdserrenæssance, forklarer Firstmove-direktøren.
Derfor forestiller Kirsten Poulsen sig, at storforbruget af børnemodetøj erstattes af en norm om, at børnetøjet skal bruges, til det er slidt op. Det kan også være, at man i fremtiden indretter tøjbyttecentraler på skoler og institutioner, så genbruget bliver sat i system.
Når fællesskabsbølgen ruller, hvorfor så ikke give børnene en slags uniformer på, spørger Kirsten Poulsen. De signalerer et fælles tilhørsforhold, og når fællesskabet dominerer, vil behovet for at vise vores særpræg i form af tøj glide i baggrunden. Så behøver vi ikke længere bruge tid på at finde det helt rigtige outfit, men kan koncentrere os om vigtigere ting.