Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2016 Nr.: 19 Børn&Unge som e-paper
GUIDE: Sådan skaber i god belysning

I mange institutioner suppleres dagslyset af lysstofrør i loftet. Det efterlader børn og voksne med alt for meget lys. Læs her, hvordan I indretter jer med et behageligt lys, som også understøtter jeres aktiviteter.
Af: Henrik Stanek
Mennesket er designet til at leve i naturen, hvor vi bruger lys og skygge til at bedømme afstande og orientere os. Et varieret lys stimulerer hjernen, vores trivsel og velvære. Alligevel lyses mange institutioner op af et kedeligt ensartet lys fra neonrør i loftet. Ofte er lokalerne overbelyste, men der behøver ikke at være lige meget lys overalt. Hverken i institutionen som helhed eller på stuen.
»Mange pædagoger siger, at de bruger hele stuen til aktiviteter, så der skal være lys over alt. Men det passer ikke. Der er altid steder, hvor aktiviteterne oftest foregår, og de steder kan man lyse op. Sådan gør vi også i vores stuer, hvor vi har lys over spisebordet, ved en lænestol og måske et sted mere,« siger Lone Lings, der rådgiver daginstitutioner fra sit firma ’Arbejdsglæde gennem farver og belysning’.
For at afprøve belysningen anbefaler Lone Lings, at pædagoger slukker lysstofrørene i loftet, så der kun kommer dagslys ind. På den måde kan de se, hvor meget lys de mangler på stuen.
»Det afhænger naturligvis af, om vinduerne vender mod syd eller nord, og om der for eksempel står træer ude foran. Men måske kan man nøjes med at supplere med lamper, der lyser på væggene. Det giver en øget rumfornemmelse. Det kan også være, at der skal være lys på hylden med puslespil eller over et legeområde,« siger Lone Lings.
Hvis man har alle funktioner i ét rum, skal der både være et område, som inviterer til at tegne og lege med perleplader, et til højtlæsning og et til at lege vildt. Det skal lyssætningen indrettes efter.
»Jeg har været i institutioner, hvor ingen ville lege i dukkekrogen. Det forstod jeg godt, for børnene blev næsten blændet. Pædagoger skal tænke over, om lyset afspejler de funktioner, som de ønsker. I et hjørne med udklædningstøj er det en god idé med meget lys på tøjet. Der skal også være lys på en borg, men udenom må der gerne være dunkelt, så ridderne kan ride ind i den mørke skov,« siger Lone Lings.
Hvis man har et lokale til dans, giver det en god effekt at lyse loftet op.
»Lys på loftet lægger op til høj aktivitet, så lys i loftet understøtter dansen, mens en pendel med en cirkel på gulvet skaber en stemning af lejrbål. Nogle kan lide at sidde tæt på ’bålet’, mens andre foretrækker at være i udkanten af lyset,« siger Lone Lings.

Derfor gør lys os glade
De fleste bliver i godt humør, når solen skinner. Det skyldes, at vi skal bruge kontraster som lys og skygge til at orientere os og bedømme afstande. Med en bevidst placering af lamper får I et væld af skygger, som gør det nemmere at orientere sig. Det får børn og voksne til at føle sig trygge, så I opnår større trivsel og velvære. Et jævnt, ensartet lys sløver øjne og hjerne.
Fordele ved godt lys
Reducerer hovedpine, irriterede øjne, anspændte muskler og træthed, som skyldes overbelysning. Reducerer ulykker, der skyldes forkert belysning. Reducerer indlæringsvanskeligheder, som skyldes et ukomfortabelt lys.
Vi oplever lys forskelligt
De fleste kan vurdere, om der er lys nok på stuen. Men mennesker er forskellige. En nyuddannet pædagog på 24 år har ikke brug for så meget lys som en kollega på 48.

Brug det kunstige lys i pædagogikken
Med variationer i lyset kan I lede børnenes opmærksomhed bestemte steder hen. På den måde kan I understøtte højtlæsning i sofaen, samling på gulvet og tegning ved bordet. Inden I går i gang, kan I analysere jeres behov:
Hvilke aktiviteter skal der være plads til?
Hvor er der brug for godt lys?
Hvordan sikrer I en varieret lyssætning?

I skal se på 2 former for belysning:
1. Punkt- eller særbelysning: Begynd med det lys, I skal bruge ved arbejdsborde, spisepladser og steder til oplevelser, fordybning eller koncentration.
2. Generel belysning: Lyset i loftet skal kunne slukkes og/eller dæmpes uafhængigt af de andre lamper. Måske
kan I slukke lyset det meste af året og tjene til jeres investering i særbelysningen.

Pæren afgør kvaliteten
Farver hjælper os til at orientere os. Samtidig skal børnene lære farverne at kende, så når de maler og leger med perleplader, skal lyset gengive farverne så korrekt som muligt:
Glødepæren gengiver farver bedst, men den bruger meget energi og er på vej ud.
Sparepærer gengiver farverne markant dårligere. Brug disse pærer til generel rumbelysning og til lokaler, hvor I ikke har brug for god farvegengivelse.
LED-pærer kan spare på energien og bevare glødepærens kvalitet. Vælg LED-pærer med god farvegengivelse til punktbelysning. Det vil sige et såkaldt RA-tal på 98.
Lysstofrør blinker og flimrer, når deres levetid er forbi. Vekselstrømmen får også velfungerende rør til at blinke. Dog ikke så hurtigt, at øjet op­fatter det, men hjernen er på overarbejde, og du føler dig hurtigere træt. I kan erstatte de gamle lavfrekvente rør med højfrekvensdrevne lysrør. Her pulserer lyset over 30.000 gange i sekundet, og det opfatter hjernen ikke.

Få nye øjne på jeres lys
Det kan være en god idé at få en belysningsarkitekt til at gennemgå jeres lys. Nogle arkitekter tager udgangspunkt i lavenergiløsninger, mens andre vægter det æstetiske udtryk. Så fortæl, at I ønsker en belysning, som understøtter børnenes leg og læring. Hvis I ikke har råd til en belysningsrådgiver, kan I bede kolleger fra naboinstitutionen om at se på jeres belysning.

Krav og regler om lys
● Arbejds- og opholdsrum skal være velbelyste med både ­dagslys og kunstig belysning.
● Ved normale lysforhold skal almenbelysningen være 200 lux i daginstitutioner og klasseværelser. På et kontor skal der være 500 lux på skrivebordet og mindst 100 lux i resten af rummet.
● Belysningen på arbejdsstedet skal gengive farverne rigtigt.
● Lyset i rummet må ikke blænde eller afgive generende reflekser.
● Lyskilderne må ikke medføre ubehagelig varme ved selve arbejdsstedet eller samlet tilføre rummet en for høj varmebelastning.
● Kunstig belysning skal sættes op på steder, så arbejde og færdsel kan foregå forsvarligt.
● Der skal være adgang til dagslys i arbejdslokaler og spiserum.

Sådan virker lyset
Lampen
En lampe, som hænger ned fra loftet, kaster en ring af lys på gulvet. Det giver et afgrænset område til samlingen, som I kan forstærke med et rundt tæppe. Når der er lidt mørkere i resten af lokalet, retter børnene nemmere opmærksomheden mod samlingen.
En pendel
En pendel giver et godt lys, når børnene spiser, tegner og leger med perleplader. Men nogle pædagoger vælger pendlen fra, fordi de ofte flytter rundt for at skabe plads til andre aktiviteter. Det problem løser I med ekstra kroge eller el-skinner i loftet.
Højtlæsning i sofaen
Du har sikkert læst for børn, som lader sig forstyrre af andre aktiviteter på stuen. Hvis der kun er lys på bogen, kan børnene lettere koncentrere sig om historien. Ligesom et bål forstærker lyset på bogen nærværet.
Lys på legebordet
Du stiller en borg op på legebordet, der er belyst. Når børnene ikke længere vil lege med riddere, kan du tage legopladerne eller bondegården frem. Den aktivitet, du stiller i lyset, er det tema, du sætter. Du kan rette en lampe mod kasserne med ting, der passer til emnet.
Lys skaber aktivitet
I et lokale til dans, klatring og andre intensive aktiviteter er der brug for lys, som understøtter bevægelse. Det klarer I ved at lyse loftet op.
Skab ro i gangen
En lang gang med lamper på lige linje i loftet inviterer til løb og skrålen. Det er ikke smart, hvis fire stuer/rum vender ud mod gangen. Hvis I placerer lamperne, så hver anden sidder til venstre og hver anden til
højre for midten, virker gangen ikke længere som en startbane.
Ekstra plads i garderoben
En garderobe bruges som regel kun få gange i løbet af dagen. Hvis børnenes tøj hænger langs siderne, kan I (hvis der er plads) stille et bord
i midten med en lille smule spot på, og I får ekstra spise- og tegnepladser. Eller I kan lægge en madras i et indhak og lyse området op, så børnene kan bygge med Lego uden at blive forstyrret.
Blebørn skal se dit ansigt
Toiletter skal lyses op, så børn og voksne kan se skidtet. Hvis I har blebørn, så kig op i loftet: Hvis du bliver blændet, er det ikke et rart
sted at blive puslet, for barnet kan ikke se dit ansigt i modlys. En lampe på hylden på hæve-sænke-bordet lyser dit ansigt op.
Variér lyset i løbet af dagen
Det er godt at tænde, slukke og dæmpe forskellige lyskilder i løbet af dagen. Man kan få lamper, hvor man med et tryk skifter mellem varmt og koldt lys. Det varme lys kan I bruge, når I spiser og hygger jer. Skift til køligere lys, når I skal koncentrere jer. Det er også smart at tænde lyset, hvis det bliver overskyet. Eller slukke, når solen skinner.

Kilder til denne guide: farve- og belysningsrådgiver Lone Lings fra Arbejdsglæde gennem farver og belysning, indeklimaportalen.dk, abclys.com, lyssyn.dk og Børn&Unge.