Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 04 Børn&Unge som e-paper
De giver app’etit på bevægelse
Pædagogerne Dannie Markussen og Jonas Andersen har udviklet en app, der skal gøre det nemmere at stå for bevægelse og understøttende undervisning i skolen.
Af: Steffen Hagemann
Drengen Jeppe kigger ned på det lille kort, han har i hånden.
»Ved,« staver drengen, der går i 1.g på Herstedøster Skole i Albertslund.
Dannie Markussen, pædagog i klassen, kigger ned på sit eget kort.
»L-i-l-l-e,« staver Dannie.
Jeppe kan genkende bogstaverne, så han siger ’lille’, og bytter kort med Dannie Markussen.
Sammen går de over i det hjørne af klassen, hvor der skal laves ’sprællemand’, hopper fem gange og går så på jagt efter en ny at bytte kort med.
Hele klassen er et stort, men ikke specielt støjende virvar af børn, der staver for ­hinanden, bytter kort og bevæger sig. De laver ’120 ords fitness’. Som titlen antyder, er der 120 ord, eleverne skal stave for hinanden, og hver gang, de har afkodet et ord, skal de lave lidt fitness. Eleverne kan vælge mellem fem gentagelser af burpees (en hård kombination af armstrækninger og englehop), armstrækninger, frøhop og sprællemænd.
Hver dag fra kl. 12.20 til 12.40 er der bevægelsesbånd i 1.g. Med ’120 ords fitness’ slår Dannie Markussen to fluer med et smæk, for børnene får både bevæget sig og bliver mere fortrolige med læsning og stavning.
For Dannie Markussen er det blevet lidt nemmere at have en aktivitet klar, der både styrker det fysiske og det faglige. Han har nemlig sammen med pædagogkollegaen Jonas Andersen udviklet en app, der er skabt specielt til aktiviteter, som understøtter folkeskolereformens mål om mere bevægelse i skolen. Og samtidig kan man tjekke, hvordan en aktivitet lever op til de trinmål, der ligger for de enkelte klassetrin.

Teknisk barriere. Idéen til appen ’LOL, Leg og Læring’ blev født for to år siden, hvor de to pædagoger havde været på de første kurser om pædagogers rolle i den understøttende undervisning. Både på og efter kurset havde flere pædagoger masser af spørgsmål og var ikke afklarede med, hvad deres rolle skulle være i den understøttende undervisning.
»Vi havde åbenbart brug for at dele viden på en måde, som var let og tilgængelig. Og så tænkte vi: Vi skal da lave en app,« siger Dannie Markussen.
Men der var en barriere: Hverken Jonas Andersen eller Dannie Markussen anede, hvordan man laver en app. Så de måtte først finde ud af, hvordan sådan en ting skulle skrues sammen. Det krævede en masse opringninger til firmaer, der kan den slags, og selvom idéen mødte opbakning, var der også lige det med økonomien til at finansiere udviklingen af en app.
»Problemet er, at det koster rigtig mange penge. Og man bliver ikke pædagog for pengenes skyld, og så strandede den lidt der,« siger Dannie Markussen.
Men makkerparret gav ikke op. De fik kontakt med en IT-designer og en IT-udvikler i vennekredsen, der kunne hjælpe, og med økonomisk støtte fra Albertslund Kommune kunne projektet endelig begynde at tage form.
»Vi fire har den app sammen. Men der er ingen af os, der har fået løn,« siger Jonas Andersen.

Testet på børn. Sideløbende med, at den tekniske nød blev knækket, gik Jonas Andersen, der er pædagog i en 3. klasse, og Dannie Markussen i gang med at samle indhold til appen, der har over 100 aktiviteter og lege.
»Alle lege og aktiviteter, vi har i appen, er nogle, vi har lavet med børnene,« siger Jonas Andersen, som åbner appen på sin smartphone og demonstrerer:
Man kan trykke sig gennem fag og favoritter. Man kan også søge på forskellige måder, bl.a. hvilket klassetrin man skal bruge det til, hvilket fag, der skal understøttes, om aktiviteten skal vægte det faglige eller sociale, eller om det skal være et kort ’brain break’, som de kortvarige fysiske aktiviteter midt i lektionerne nu hedder. Til ’120 ords fitness’ kan man også finde de ord, som eleverne skal stave. De skal bare lige ­printes og klippes ud så er man klar.
»Man kan også søge på, om aktiviteten kræver forberedelse. På vej til undervisning kan du så læse om den aktivitet, du skal sætte i gang,« siger Jonas Andersen.
Tid til forberedelse er nemlig et problem, supplerer Dannie Markussen.
»Det hele går så hurtigt nu om dage, og alle, både pædagoger og lærere, skriger på forberedelsestid, så det, vi har lavet, skulle være hurtigt, let og tilgængeligt,« siger han og understreger, at man også kan finde ­forslag til aktiviteter i bøger og på nettet.
»Men det tager tid, og her vil vi gøre det så nemt og simpelt for alle,« siger Jonas Andersen.

Gode argumenter. Appen støtter også de pædagoger og lærervikarer, der er lidt usikre på, hvad de må lave af aktiviteter med børnene.
Og man kan også finde gode argumenter, hvis forældrene måske synes, der bliver leget lidt for meget i timerne.
Ved alle aktiviteter og lege er der nemlig et link til Undervisningsministeriets trinmål, hvor man kan se, hvad børnene forventes at kunne i de enkelte fag og på hvilke klassetrin.
»Så hvis nogen spørger, kan man sige: Vi leger ikke bare. Vi arbejder også med de 120 ord, som er en del af trinmålene,« forklarer Jonas Andersen.
1.g har nu stavet og styrketrænet, så kinderne er blevet lidt rødere og læsningen lidt mere sikker. Dannie Markussen har helt styr på tiden. Bevægelsesbåndet skal vare 20 minutter, og det er tid til at runde af med lidt massage.
Eleverne afleverer deres ordkort og finder sammen to og to. Den ene sidder på stolen, den anden stiller sig bag og begynder at ­massere de trætte skuldre.
»I må godt tage lidt fat, men man må ikke sige av,« siger Dannie Markussen.
Efter et par minutter bytter børnene plads. Så sætter de sig på deres pladser.
»Hvis nogen skal have noget at drikke eller tisse af, inden læreren kommer, så er det nu,« siger Dannie Markussen.1.g er lidt mere klar til næste time nu.