Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 15
Tag energien med hjem til familien
Tre pædagoger fortæller, hvordan de finder energi til at være gode forældre oven på en lang arbejdsdag. Planlægning, afkobling og motion lyder tre af deres forslag.
Af: Mikkel Prytz
»Tak for i dag,« sagde den smilende pædagog, inden hun spændte sin taske fast i cyklens barnesæde og kørte af sted.
Det var ud på eftermiddagen, og pædagogen kunne se tilbage på en lang arbejdsdag i vugge­stuen med bleskift, sanglege og barnegråd. Nu var turen kommet til at hente hendes eget barn, og hun glædede sig synligt til at fortsætte småbørnsarbejdet på hjemme­fronten.
Som udeforstående kan man godt spørge sig selv, hvor det overskud kommer fra – vel­vidende at man ikke bliver pædagog, hvis man ikke kan lide at arbejde med mennesker. Og velvidende, at man hurtigt brænder ud i faget, hvis man ikke lærer at suge energi til sig fra de børn og unge, der fylder arbejdsdagen.
Det er ikke altid lige let, fortæller tre pædagoger, som Børn&Unge har talt med i denne artikel. Men løsningen kan findes i effektiv planlægning, motion og selvforkælelse samt en god, lang køretur.

Afkobling i bilen. 38-årige Anne Bendorff Geertsen arbejder i vuggestuen i en integreret institution i Dianalund og bor i Sorø. Efter arbejde skiftes hun og hendes mand til at hente Malte på syv og Emma på ni i SFO’en. Første punkt på dagsordenen for den lille familie er at lande ordentligt.
»Vi prøver at slappe af sammen og sørge for, at der er ro i huset. Vi sidder ikke nødvendigvis op og ned ad hinanden. Børnene er heldigvis gode til at finde ro og vil tit gerne sidde lidt på værelset og se fjernsyn, læse og lege og bare koble af,« fortæller Anne Bendorff Geertsen.
Det er godt for børnene, kan hun mærke. Og det er også godt for hende selv.
»Jeg har været sammen med mennesker hele dagen og har brug for at tømme hovedet og smide benene lidt op. Jeg vil ikke tage stilling til en masse, lige når jeg kommer hjem, og jeg har ikke behov for, at der foregår noget.«
De fleste dage er der enighed i familien om at sænke ambitionsniveauet i de sene eftermiddagstimer. Men indimellem vil børnene gerne have legekammerater med hjem, eller de vil lave noget med far eller mor.
»I de situationer bliver det kompromisets kunst. Men børnenes behov kommer først, så nogle gange har de kammerater med hjem, selvom jeg ikke har brug for at have gæster. Andre gange kører vi til stranden eller en tur i byen. Det er jo også en måde at koble af på,« siger Anne Bendorff Geertsen.

Et sceneskift. Hun har for nyligt skiftet job og bruger nu 40 minutter mere i bil efter arbejde – og det er lige præcis det åndehul, hun har brug for.
»Køreturen gør, at jeg får ro i hovedet og føler mig mere klar til at være sammen med familien, når jeg kommer hjem,« siger hun.
Jobskiftet har i det hele taget givet mere overskud derhjemme. Før, da hun arbejdede i en SFO, var der ikke så langt fra de pædagogiske udfordringer, hun mødte på jobbet, til samværet med Malte og Emma.
»Det var de samme konflikter, jeg mødte på arbejde og hjemme. Jeg kunne godt tænke, at nu havde jeg hørt på en kontrovers hele dagen, og skulle jeg så fortsætte derhjemme? Det kunne mine egne børn selvfølgelig ikke gøre for, men det var alligevel svært at finde overskud. Derfor har det hjulpet at tage et jobskifte, for nu er min arbejdsdag helt forskellig fra mit familieliv.«

Kollegerne hjælper. 35-årige Johnni Drost arbejder på en skole for børn med autisme i Bagsværd. Han har flere gange oplevet, at overskuddet til familielivet kommer fra gode kolleger.
»Jeg har lige været igennem en skilsmisse, og så er det klart, at mit overskud har været begrænset, både på arbejde og hjemme. Jeg har ikke været en overskudsfar, der bager boller og render til aktiviteter med børnene hele tiden. Der er jeg blevet hjulpet af min fantastiske arbejdsplads, som kender min situation og har støttet mig. Mine kolleger har taget ekstra opgaver for mig, når jeg har været presset, og derfor har jeg kunnet komme hjem med mere overskud. Jeg skylder dem meget,« siger han.
Arbejdet med specialbørnene påvirker Johnni Drost forskelligt fra dag til dag, og det kan han godt mærke, når han er sammen med drengene Mathias på tre og Casper på seks.
»De fleste dage har jeg det supergodt på arbejde og kommer hjem med overskud, men der er også dårlige dage, og selvom jeg skal være professionel, kan de være svære at slippe,« fortæller Johnni Drost.
»Jeg arbejder hele dagen med relationer, og efter en dag med mange konflikter kan det være svært for mig at skifte fokus derhjemme. Jeg starter ikke på nul sammen med mine egne børn, men kan da godt være lettere irritabel, når jeg kommer hjem. Der er ikke det store sceneskift, som hvis jeg havde arbejdet på en fabrik eller foran en computer,« siger han.
»Når jeg tager mig selv i at være lidt mere striks eller endda komme til at råbe der­hjemme, så går jeg ind på værelset ved siden af og tæller til 10. Så genstarter jeg lige det hele,« fortæller han.

Luft til hovedet. Det bedste, Johnni Drost kan gøre for sig selv, når han kan mærke overskuddet dale, er at dyrke motion.
»Når jeg kan nå det, løber jeg mig en tur og får på den måde renset hovedet. Det er vigtigt for mig at gøre, for det får mig til at koble af og tænke på andre ting. Når jeg tager direkte fra arbejde for at hente mine drenge, kan vi også finde på at tage en tur til Amager Strand og lave noget aktivt sammen,« fortæller Johnni Drost.
»Det fungerer for mig. For andre er det måske yoga eller noget tredje. Men jeg tror, det er vigtigt at tænke på sig selv og forkæle sig selv lidt, så man er i balance og har overskud,« siger han.

Kød og blod. Som relativt nybagt mor skal 31-årige Line Møller først for alvor til at finde formlen på, hvordan hun både kan være en god pædagog og en god mor. Datteren Ragnhild er nu knap halvandet år, og Line Møller arbejder som vuggestuepædagog i en integreret institution i Aarhus.
»Mange har spurgt mig, hvordan jeg kan holde ud at have en lille og selv arbejde i en vuggestue. Men Ragnhild er jo mit kød og blod, og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at være noget for hende. Og jeg har selv valgt at arbejde i en vuggestue, fordi det er vildt spændende og givende at arbejde med de små børn. Det har ikke ændretsig , efter at jeg selv har fået et barn i samme aldersgruppe,« siger Line Møller.
Hun må dog erkende, at der er dage, hvor det er svært at finde overskuddet frem på hjemmefronten. Line Møller kan mærke, at energien bliver drænet i højere grad efter ’kaotiske arbejdsdage’ med for få faste voksne. Sådan en dag havde hendes kæreste valgt at tage Ragnhild med i bilen for at hente mor fra arbejde.
»Der havde været lidt for meget gang i den hele dagen på arbejde, og det var der også i bilen. De hørte musik og rockede, og det blev for meget for mig,« fortæller hun.

Masser af planlægning. For Line Møller er opskriften på at finde overskud til familien i de sene eftermiddagstimer enkel: Lad være med at have for mange planer.
»Jeg kender en del forældre, som har travlt med at tage på legeplads, men jeg er opmærksom på bare at være sammen med min datter, når vi har fri. Vi smider os på gulvet og leger. Det nyder jeg, og det gør hun også,« siger Line Møller.
Line Møllers kæreste er pædagog og arbejder også i institution. Parret har indrettet sig sådan, at far eller mor aldrig kommer sent hjem de samme dage, og derigennem føler Line Møller også, at der er mere overskud til leg og hygge med datteren.
Og så er de, med Line Møllers egne ord, så heldige at have tre bedsteforældre på efterløn eller pension. En gang om ugen er det bedste­far eller bedstemor, der henter.
»Vi har selvfølgelig også dage, hvor vi smider os på sofaen, og aftensmaden bliver en rugbrødsmad. Men i og med vi har så skiftende arbejdstider og god hjælp, er der som regel en af os, der har overskud til at give lidt mere,« siger hun.

Nogle gange kræver det ekstra at finde overskud
Det er ikke altid let at finde overskud til familien, erkender faglig sekretær Mette Aagaard Larsen, som opfordrer til åbenhed om udfordringen.
Andre folks børn går du hjem fra, men dine egne børn kan du ikke bare vende ryggen til.
Sådan har en bekendt til Mette Aagaard Larsen opsummeret dilemmaet mellem at være både pædagog og mor, og den faglige sekretær i BUPL er blevet mindet om rigtigheden af ordene mange gange.
»Alle forældre kender jo til, at ens egne børn bliver for meget. Man må lige tælle til 10, inden man begynder at råbe og skrige. Det sker jo af frustration og afmagt, og de følelser bliver stærkere sammen med ens egne børn, fordi der er så meget kærlighed involveret,« siger hun.
Mette Aagaard Larsen arbejdede i en vuggestue, da datteren Marie var lille, og husker tydeligt tilfælde, hvor hun måtte trække sig selv op ved hårrødderne for at finde overskud efter job. Som da der var dårlig mave i omløb blandt børnene på hendes arbejde.
»Det var altså svært at skifte en ble derhjemme, når jeg rent ud sagt havde stået i lort hele dagen på arbejde,« husker hun.
I den situation var det vigtigt for hende at give luft for sin frustration og bede kæresten tage over. Og hun opfordrer alle pædagoger til at turde sætte ord på følelserne, når overskuddet daler.
»Det er altså vigtigt at snakke om det og erkende, at vi ikke altid er perfekte. Når vi er hjemme, er vi ikke i et professionelt rum. Vi kan selvfølgelig bruge vores uddannelse og faglighed til at forsøge at løse konflikter med vores egne børn, men vi kan stadig blive drønirriterede og skælde ud på dem. Og det skal vi også give plads til,« mener hun.

Sådan får du mere overskud til familien
Erhvervspsykolog og stressekspert Majken Matzau giver her 5 råd til at koble af og omstille sig fra arbejdsliv til familieliv.
»Kunsten er at udføre nogle lette aktiviteter, som ikke er mentale, men som fastholder opmærksomheden. Så kan du nemlig ikke tænke tanker, der skaber stress i nervesystemet, og så kobler hele kroppen og hjernen fra – helt af sig selv,« siger Majken Matzau.
1. Vær fysisk aktiv. Det kan fx være at gå i haven, hvis man elsker det. Eller løb en tur, eller spil badminton. Hvad som helst, der bringer dig fra hovedet og ned i kroppen. 
2. Gør noget, du kan lide, og som ikke kræver mentalt fokus. Om det så er at bygge legotårne, læse historier eller spille musik. Du kan også se et afsnit eller to af din favoritserie. Når du er optaget af dine yndlingsbeskæftigelser, slipper du tankerne om arbejdet.
3. Meditation er en god måde at koble af på. Hvis du har svært ved at slippe tankerne på egen hånd, kan du overveje en guidet meditation, som kan købes eller downloades.
4. Især kvinder har svært ved at slappe af, hvis huset flyder. Derfor kan det være en god afkobling at rydde op, før man smider benene op.
5. Transporttiden kan bruges som skift mellem arbejde og fritid. Lad være med at fortsætte arbejdet i tankerne eller på mobilen. Giv i stedet dig selv lov til at koble af, fx ved at høre en lydbog undervejs.