Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 12
TEMA. FARVEFEST: Brug farver med omtanke
Brugt med omtanke kan farver give et mere overskueligt miljø, signalere stille lege eller ’gang i den’. Farver kan også give fornemmelse af mere orden selv på lidt plads.
Af: Vibeke Bye Jensen
Røde, blå og grønne mapper på reolerne, børnenes malerier på væggene og farverigt lege­tøj i åbne skabe. Designer Susanne Staffeldt ser ofte, at daginstitutioner ’sander til’ i en overflod af farveindtryk, som forvirrer børnene. De kan ikke aflæse, hvad rummet kan bruges til. Og det giver usikkerhed om, hvilken adfærd der forventes af dem.
»Institutioner ligner hinanden meget på den måde, at der de fleste steder er gang i farverne. Der er legetæpper med kraftige farver og mønstre, og der er meget på væggene. Men hvis man i stedet bruger farverne med omtanke, har man større indflydelse på, hvad der skal ske i de forskellige rum. Man påvirker den stemning, der kan opstå i rummet,« siger hun.
Farverne kan for eksempel bruges til at inddele et rum i flere legezoner.
»Det giver børnene mulighed for at vælge det sted, der passer til deres leg eller humør. Nogle gange har de brug for at hoppe og springe, andre gange har de brug for at sidde stille og læse eller snakke med de andre. Det gør det lettere for alle, hvis det er klart signaleret med farver,« siger hun.

Brug farverne. Udover at bruge farverne bevidst til at afgrænse aktiviteter foreslår Susanne Staffeldt også at nedtone brugen af farver.
»Jeg er ikke så ked af de grå linoleumsgulve. Dæmpede omgivelsesfarver giver et neutralt grundlag at arbejde videre ud fra,« siger hun.
Som baggrund og til zoneopdeling foretrækker Susanne Staffeldt at bruge vandblå, asfaltgrå, græsgrøn og jordbrun. De kan enten markere et legeområde eller males på væggene i et rum.
For eksempel kan et rum, hvor man vil have et mere dæmpet lydniveau, med fordel males blåt.
»Færre og neutrale farver betyder ikke, at væggene absolut skal være hvide. Men farverne skal bruges til noget,« siger hun.

Zoner giver orden. Hvis man arbejder med farvernes signalværdi, hjælper man også børnene til at aflæse rummets eller områdets funktion.
»Vil man fortælle børnene, hvor der er plads til at være kreative, kan man male en væg med magnetmaling, så det viser, at her kan man hænge det op, som man har tegnet eller malet,« siger hun.
Susanne Staffeldt kan sagtens forstå, at det nemt kan komme til at se rodet ud, når der skal være plads til mange børn og mange aktiviteter. Hun foreslår ofte, at de mange ting lukkes inde i skabe med låger.
»Jeg kan godt lide skabe fra gulv til loft – gerne uden greb, for så får man en rolig flade. Skabslågerne kan være malet med tavlelak, så der kan tegnes på dem, eller de kan være af magnetiske plader, som man kan sætte noget op på. Men formålet er, at man får ting gemt væk, så kun de ting, der frister til den gode leg og gør det interessant at være i rummet, står fremme,« siger hun.

Brug farverne bevidst
• Vælg få baggrundsfarver, det giver ro.
• Lad farverne markere legeområder.
• Tænk i helheder, og lad være med at falde for den enkeltstående gode idé.
•Tænk over stemningen i rummet.

GRÅ/BRUN
Ensfarvede grå eller brune gulve eller små tæpper i rolige farver giver en god baggrund for leg med farvestrålende legetøj. Selv de farveløse træklodser kommer mere til deres ret, når underlaget er i en neutral farve. Røde og grønne gulve eller mønstrede og farverige legetæpper kan give for meget uro.

Rød, gul og orange er ­opildnende farver og derfor gode til rum, hvor der må være fysisk aktivitet. Farvet plexiglas kan være en god afskærmning. Det giver et rum bag reolen, som både er en del af rummet og alligevel føles som et andet rum. Børnene føler sig ikke overvåget, mens pædagogerne stadig kan følge lidt med.

Grøn er beroligende. Derfor er det en god farve at bruge de steder, hvor der gerne må være roligt, for eksempel i krogen til højlæsning. Til børnenes egne stille stunder er grønne madrasser godt. Men det er ikke en god idé at male væggene grønne, fordi refleksion af lyset bevirker, at man bliver grøn i hovedet.

BLÅ
Køkkenet er malet blåt med tavlelak på væggene. Blå giver en meget rolig baggrund for legetingene, og rummet kan skifte funktion, fordi man kan dekorere væggene. Den ene dag er det et køkken, den næste en bagerbutik eller et dukketeater. Små rum, hvor man vil have rolige lege, kan med fordel males blå.

Om Susanne Staffeldt
Susanne Staffeldt er uddannet designer fra Danmarks Designskole/Rum og Møbel og arbejder med indretning af blandt andet daginstitutioner.

Susanne Staffeldt yndlingsfarve
Min yndlingsfarve lys turkisblå er både livlig og rolig, let og luftig. Og så minder den om havet i de varme lande, som man kan drømme om at dykke ned i. Farven passer sammen med de fleste
andre farver.«