Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 09
TEMA. NATURPÆDAGOGIK: De jagter naturen - De har naturen i baghaven
Af: Vibeke Bye Jensen
De jagter naturen
Sofiegården er en lille børnehave med 22 børn på Christianshavn i København. De har kun en lille asfalteret legeplads ved institutionen. Derfor jagter de naturoplevelser og frisk luft på ture ud af huset 2-3 gange om ugen.
»Vi ser det som en ressource, for det tvinger os til at være omstillingsparate og gode til at være nysgerrige og tænke over, hvad vi kan opsøge for at skabe spændende oplevelser,« siger leder Tanja Lacarrere.
Den første del af turen mod Christianshavns Vold foregår på fortove og asfalt, men hurtigt er de 12 børn tæt på græsskrænter, træer og en sø. Selvom byens trafikstøj og de høje huse hele tiden er med i lydbilledet og synsfeltet, er børnene helt optaget af naturen – og af at få lov til at løbe, når pædagogerne giver fri bane.
»Det er vigtigt for os, at turen bliver en oplevelse i sig selv. Så vi har konstant øje for omgivelserne, vand, planter, træer, dyr og ting, man kan finde på jorden. Og så snakker vi om det, vi oplever, hvilket jo også er god sprogtræning,« siger Tanja Lacarrere.
Turen ender på ’Pølsevold’, et område, som børnene selv har døbt sådan, fordi der ligger en gammel pølsefabrik. Her kan de spille fodbold, klatre på skrænter, gynge i et tov og grave i jord og mudder.
Fem minutters gang derfra buldrer busser, biler og metro rundt i den travle by. Men det har børnene glemt alt om. De er midt i naturen.

De har naturen i baghaven
De syv institutioner i områdeinstitutionen Børnehusene i Kokkedal har bygget deres eget grønne værksted, som ligger meget tæt på institutionerne.
Formålet har været at sørge for et naturlæringsrum, der giver alle børn kendskab til naturens kredsløb og af madens tilblivelse fra jord til bord.
»Vi fandt ud af, at det var lidt tilfældigt, hvad børnene lærte om natur og naturfænomener, og da vi havde et stykke jord til overs, var det oplagt at trække naturen tættere på institutionerne,« forklarer områdeleder Kristina Avenstrup.
Det er et par år siden, værkstedet begyndte at tage form, men der kommer stadig nye ting til.
»Det grønne værksted rummer alle ingredienser for det optimale læringsrum. Rammerne og aktiviteterne indbyder til læring, der inddrager alle sanser og giver børnene konkrete erfaringer på egen krop,« siger Kristina Avenstrup.
Alle toårige og fireårige kommer igennem to fastlagte forløb i deres institutionstid. Blandt andet har de sået rødbeder, passet, høstet og syltet dem. Når værkstedet ikke er optaget af disse strukturerede forløb, kan alle institutionerne frit bruge det.
»I sommer gik vi bare derned og vandede. Vi luger og fanger fisk og haletudser. Vi har også samlet pil og lavet pilehytter,« fortæller pædagog Charlotte Lindberg, som i dag har lavet mad og bagt snobrød over bål med børnene fra hendes stue.