Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2012 Nr.: 08
Mindfullness: Mærk hvordan du har det
Otte børn har gennem seks uger gået til mindfulness i Rødovre. Resultatet er gladere børn med mere selvværd. Og nogle gode timer med fokus på nærvær og afslapning.
Af: Steffen Hagemann
Børnene glider lige så stille og roligt ind i lokalet. De finder deres pladser på de mintgrønne tæpper, der er lagt i en halvcirkel rundt om Conny Hjarsø. Rummet er fyldt med dæmpet, afslappende musik.
De otte børn sidder lidt uroligt, til de har fundet en god position.Så lukker de øjnene.
»Mærk din krop, mærk helt inde, hvordan du har det. Man kan mærke det nede i maven,« siger Conny Hjarsø, der gennem seks uger har lært børnene fra SFO Hendriksholm i Rødovre, hvad mindfulness er.
Roen breder sig blandt børnene.
Conny Hjarsø tager en klokke på bordet ved siden af sig.
»Når du ikke kan høre klokken mere, må du række din arm i vejret,« siger hun.
Et langt ’diiiiiing’ hænger i luften. Den første rækker hånden i vejret og åbner øjnene, og de andre følger hurtigt trop. Til sidst sidder kun otteårige Sebastian tilbage med lukkede øjne. Anna på syv år kigger på ham og giver ham en albue. Og så kommer hånden op.
»Var du ved at falde i søvn?« spørger Conny Hjarsø.

Udstråler stilhed. Conny Hjarsø, 56 år, blev uddannet socialpædagog for snart 25 år siden. Hun har været SFO-leder i Ballerup, men i 2010 tog hun både en diplom­uddannelse i psykologi og en uddannelse som mindfulness-instruktør. Siden har hun været selvstændig og lavet mindfulness-kurser for voksne, men hun har haft en drøm om at prøve mindfulness af sammen med børn.
Den drøm er gået i opfyldelse med pilot­projektet her på SFO Hendriksholm, hvor de otte børn er blevet udvalgt til projektet. Ikke fordi børnene har specielle behov, men simpelthen fordi pædagogerne vurderede, at de ville få glæde af det.
»Hele essensen er at få børn til at falde lidt ned. Vi er stille til at starte med. Det kan man godt lære børn, hvis man selv udstråler stilhed og fred,« siger Conny Hjarsø.

Hvad er der i posen? Men der er grænser for, hvor længe man kan sidde stille, når man er syv-otte år. Så Conny Hjarsø hiver en hundepose frem. Nu skal børnene gætte, hvad der er i posen.
»Ikke en hundebummelum?« spørger en.
De tager hænderne om på ryggen, og Conny Hjarsø sender posen rundt.
»Det er vigtigt at lukke øjnene. I skal lytte efter, hvor posen er. I mærker efter, slipper og giver posen videre,« siger hun.
Der er helt stille i lokalet, bortset fra lyden fra posens knitren og Sebastians hosten. Han er forkølet, men han ville bare komme til mindfulness i dag.
Da posen er nået hele vejen rundt, har de fleste gættet, hvad det er.
»Det er, som om den har lidt hår,« siger Natali.
Den er rund, grøn, og man spiser den, supplerer andre.
Det er en kiwi.
»Der findes også en fugl, som hedder kiwi,« siger Conny Hjarsø.

Gladere og tryggere. For at undersøge virkningen af pilotprojektet har Conny Hjarsø bedt børn, forældre, pædagoger og lærere om at vurdere børnene før og efter projektet. I alt 31 personer har udfyldt et spørgeskema før og efter. Det er ikke videnskab, understreger Conny Hjarsø, men det giver et fingerpeg om, hvorvidt mindfulness kan bruges med børnene.
Resultatet er slående. Samlet set er børnene blevet bedre kammerater, har fået en bedre koncentration, er blevet gladere og tryggere, er sjældnere vrede og kede af det og har fået højere selvværd.
»Men noget tyder på, at de børn, der havde det sværest inden projektet, ville have haft glæde af, at projektet havde varet længere tid,« siger Conny Hjarsø.
Pædagog Kate Sonne har siddet i baggrunden, når Conny Hjarsø har lavet øvelser med børnene, og været klar til at træde til, hvis et barn skulle have hjælp.
Hun har også konstateret, at børnene har forandret sig.
»De har fået mere ro på sig. De har fået sat ord på deres følelser. De har fået mere opmærksomhed på dels sig selv, dels de andre,« siger hun.
Roen skal forstås helt bogstaveligt.
»I starten kunne de ligge i tre minutter. Så skulle de op og have gang i den. Men her til sidst har de kunne ligge i over 10 minutter,« siger hun.
Da projektet begyndte, anede Kate Sonne ikke, hvad mindfulness gik ud på. Men hun er blevet så imponeret over, hvad det har gjort for børnene, at hun nu begynder på at uddanne sig til mindfulness-mentor for børn hos Conny Hjarsø.
»Jeg håber, jeg bliver lige så god som dig,« siger hun til Conny Hjarsø.
Det skal hun nok blive, lover Conny Hjarsø.

Sov godt. Det er tid til at komme op og stå. Børnene pjatter lidt, mens Conny Hjarsø laver forskellige yogaøvelser med dem. Det er svært at holde balancen, når man laver ’træet’ og ’flamingoen’.
Derefter bliver de spredt ud over gulvet på måtter. De får tæpper over sig, og Conny Hjarsø og Kate Sonne lægger små sovedyr på maven af børnene. Det skal få dem til at trække vejret lidt dybere ned i maven.
»Giv dig selv lov til at slappe helt af. Lad din opmærksomhed komme hen på din vejrtrækning. Mærk din vejrtrækning, uden at ændre den. Tænk på, at det har været rart, at din krop har fået lov til at slappe af. Og dit sind, deroppe hvor der er tankemylder,« siger Conny Hjarsø.
Efter 10 minutters afslapning ringer Conny Hjarsø igen med klokken. Anna reagerer ikke. Hun er faldet i søvn. Det gør hun hver gang, hun kommer ned at ligge på madrassen, forklarer hun selv.
Mindfulness er slut for børnene i SFO’en. Nu skal projektet prøves med de større børn i klubben.
Syvårige Mathias håber, at klubbørnene også får en god mindfulness-tid. For som han siger.
»Kan vi ikke få en ekstra gang.«

Mindfulness giver børn:
• øget stimulering af frontallapperne
• bedre fokusering og koncentratoin
• medfølelse
• roligere adfærd
• forståelse for, hvordan deres hjerne virker.

Resultat:
• større selvbevidsthed
• bedre respons på svære følelser
• øget empati og forståelse for andre
• bedre til konfliktløsning
• gladere, sundere børn, som er parate til at lære
Kilde: Conny Hjarsø.

MINDFULLNESS
Mindfulness er et begreb, der stammer fra buddhismen og yogaen, og som især har fundet vej til Vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress.
Centralt i mindfulness er nærvær, fuld opmærksomhed på det, man lige nu og her beskæftiger sig med, tilstedeværelse med alle sanser vågne. Det handler for eksempel om at lytte til en andre uden samtidig at planlægge aftenens oprydning. Følelser og tanker ignoreres eller vurderes ikke, de observeres, hvorved det bliver lettere at se, hvad der driver en, at se tankemønstre samt at få et billede af, hvordan man reagerer på bland andet stress og pres.
Bevidsthed om sig selv og sine reaktioner giver mulighed for objektivt at forholde sig til for eksempel en opgave og planlægningen af den i stedet for automatisk at reagere på den ekstra arbejdsbyrde.
Mindfulness trænes ved meditation, yoga og opmærksomhedsøvelser, der opøver evnen til at fokusere og være opmærksom på åndedrættet, kroppens enkelte dele og sindet.
Kilde: denstoredanske.dk