Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 11 Børn&Unge i pdf-version
Kreativitet. Legebarn og bannerfører
Kreativitet er ikke bare perle­plader og paprørs­robotter. Det er også alle mellemregningerne i
hverdagen, selve måden, vi møder børnene på, mener pædagog Trine Munkøe.
Af: Trine Vu
Små mennesker stimler sammen om en bane plastik, der er spændt ud mellem to pæle på deres legeplads. De får farver i hænderne og tager det nye lærred til sig. Tegner lidt streger, trykker hænderne imod plastikken, får øje på dem, der står på den anden side, hviner og får lidt farve i panden.
Midt i det hele sidder Trine Munkøe, der har prøvet det med maling før, iført et par praktiske bukser. Hun er 26 år, uddannet pædagog og lige nu i gang med en kandidatuddannelse i kultur og formidling på Syddansk Universitet. Hun er også med i EU-projektet ’Creanet’, der handler om kreativitet for førskolebørn, og samtidig er hun ved at afslutte sit eget udviklingsprojekt ’Kreativitet og kreativ kultur i vuggestue’.
I Børnehuset Storkereden i Odense afprøver hun idéer, teorier og materialer, og de største af vuggestuebørnene har efterhånden regnet ud, at når legebarnet Trine kommer, sker der noget sjovt.
For Trine Munkøe er kreativiteten dog ikke kun for sjov. Den er også utrolig vigtig – både for hende selv og som en pædagogisk måde at arbejde med børn på.
»At male på det gennemsigtige plastiklærred er en utrolig sanselig oplevelse for børnene. For dem, der har det svært med at blive beskidte eller at få noget på fingrene, rykker aktiviteten deres grænser – og det udvikler dem,« forklarer Trine Munkøe.
Hun synes, det er fantastisk. Men kreativiteten bliver tit misforstået i de danske institutioner, mener hun. Derfor er det blevet hendes mission at udvide begrebet og at få anerkendt kreativiteten som pædagogisk metode.

Vend tallerkenen på hovedet. »Kreativitet skal jo ikke begrænses til at være et projekt, man kaster sig over ved særlige lejligheder, eller for at få det vinget af på huskelisten. Kreativiteten skal være der hele tiden, for den handler om, hvordan vi i de små mellemregninger i hverdagen møder børnene på en anerkendende og ikke-begrænsende måde,« siger Trine Munkøe og fortæller om den episode, der fik hende til at kaste al sin energi ind i arbejdet for kreativiteten.
Under frokosten driller hun en treårig pige ved at vende hendes kop på hovedet. Pigen skælder ud og skynder sig at vende koppen. Da pigen er blevet glad igen, vender Trine Munkøe hendes tallerken på hovedet igen og forventer, at pigen nu fanger det sjove i drillelegen. Da den treårige i stedet igen skælder ud og med et vredt blik hurtigt stiller tallerkenen rigtigt, får Trine Munkøe en mission.
»Jeg tænkte: Det skal være løgn, at en pige på tre år er så fastlåst i sin måde at se tingene på. Når børn er små, synes vi voksne, at vi skal skynde os at vise dem, hvordan de skal bruge tingene. Men når vi samtidig som samfund kræver, at mennesker skal tænke kreativt, og erhvervslivet tørster efter innovative medarbejdere, mener jeg, at vi er nødt til allerede i vuggestuen at møde børnene med en åben holdning til, hvordan de kan bruge tingene,« siger hun.
Trine Munkøe slår ud med armene, så den koboltblå chiffonskjorte bliver helt levende, og et eksempel drysser ud af ærmet.
»En dag tog jeg en pose genbrugssko med og lod børnene male på dem. Bagefter satte vi snore i og gik en tur med skoene. Pludselig var skoene ikke bare sko, men et materiale, som kunne bruges til alt muligt,« siger Trine Munkøe og tilføjer, at kunsten er at lade børnene selv udfolde sig.
Mange pædagoger har en tendens til at guide børnene gennem de kreative aktiviteter, fordi de ved, hvad der fungerer og gerne vil have et præsentabelt slutprodukt. Men ifølge Trine Munkøe er det ikke meningen. »Børnene skal have lov til at være med­skabende, for at de kan udvikle deres individualitet. Kun ved at vise dem tillid kan vi udvikle deres selvværd, som jeg gør, når jeg lader dem male på skoene. Jeg siger til dem, at det her er legesko, og dem må vi male på. Det dér er dine sko, og dem må vi ikke male på. Selvom de er små, kan de sagtens forstå det.«

Et kreativt liv. I et maleri på væggen i Trine Munkøes lejlighed er en halvabstrakt figur i fuldt firspring på vej over noget vand. Hun har altid haft behov for at udtrykke sig og eksperimentere med kreativiteten, og ’vandløberen’ har hun malet med papstykker, fordi det gav en spændende struktur.
Hun spiller også trompet og var egentlig på vej ind på musikkonservatoriet, da hun efter et job i en fritidsordning drejede ned ad pædagogvejen, fordi hun opdagede, at det rykkede mere at arbejde med andre end kun med sig selv.
Indimellem drager Trine Munkøe ud for at forsøge at skubbe andre pædagoger ud af deres komfortzone.
»Pædagoger er blevet alt for pæne. Måske på grund af tidspres tør de ikke eksperimentere med kreativiteten, og jeg oplever tit, at mit foredrag eller en workshop virker som en øjenåbner for institutionerne. Mange pædagoger ved ikke, hvordan de skal gribe det med kreativiteten an, og ofte er det parkeret hos en til to medarbejdere, som betragtes som særligt gode til det – ligesom man har en it-medarbejder,« fortæller Trine Munkøe, som synes, det er helt forkert.
»Alle er kreative, og der er store ressourcer gemt i den uudnyttede viden, som vi hver især har. Jeg tror, at den viden i højere og højere grad vil blive set som en kompetence. En pædagog, der elsker at strikke, kan lave noget med garn sammen med børnene,« fortæller hun.
Og så er legebarnet Trine fluks på vej ud ad en sti af associationer med fingerhækling og lange snore på legepladsen for at forene kreativitet og pædagogik.

Trines 5 krea-råd
1. Prøv at lave det, som I plejer at lave indenfor, udenfor i stedet.
2. Tal med hinanden og børnene for at få inspiration til nye aktiviteter.
3. Gør jeres institutionsrum mere fleksible ved at sætte hjul under møblerne. Det betyder, at I hurtigt kan forandre rummet, så der bliver plads til nye aktiviteter.
4. Brug tøj, som tillader jer at blive beskidte, hvis aktiviteten kræver det.
5. Husk at kreativitet er en vej – ikke et produkt.
Kilde: Trine Munkøe.

Om Trine Munkøe
26 år, uddannet pædagog fra University College Lillebælt i 2010, for tiden kandidatstuderende i kultur og formidling på Syddansk Universitet i Odense.
Deltager i EU-projektet Creanet, som handler om kreativ praksis med førskolebørn. Projektet varer tre år og slutter i sommeren 2013.
’Kreativitet og kreativ kultur i vuggestue’ er hendes eget udviklingsprojekt, som er støttet af BUPL’s Udviklingspulje. I projektet er Trine Munkøe tilknyttet Børnehuset Storkereden i Odense, hvor hun laver kreative aktiviteter med børnene. Projektet er toårigt og slutter i sommeren 2013.

Læs mere på trinemunkoe.dk