Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 21
Hightechleg giver godt sprog
Innovativ legeteknologi skaber nye muligheder for læring, viser nyt projekt
Af: Signe Strandby Nielsen
I fremtiden vil gynger og klatrestativer få nye naboer på legepladsen. Højteknologiske legeredskaber kan nemlig styrke børns sproglige kompetencer, mens de er i fuld vigør på legepladsen. I projektet 'Legende Innovation' samarbejder forskere, pædagoger og erhvervsfolk om at udvikle helt nye legeteknologier, der fremmer tosprogede børns sproglige udvikling.
Idéen til projektet kommer fra børnehaven Lærkeparken i Odense, hvor alle børn er tosprogede. Pædagogerne ønskede at gøre læring mere legende og samtidig mere effektiv. Det ønske er nu mundet ud i det toårige udviklingsprojekt, hvor pædagoger fra tre daginstitutioner sammen med eksperter fra Teknologisk Institut og University College Lillbælt samt en række private virksomheder udvikler interaktive legeredskaber baseret på robot- og sensorteknologi.

Krystalkugle. Det nye legeudstyr vil blive samlet på en testlegeplads. Her vil forskere undersøge, hvordan den nye teknologi virker i praksis, når børnene har indtaget det nye legerum.
Her vil børnene blandt andet finde en stor kugleformet statue udsmykket med relieffer, dekorationer og hemmelige tegn. Kuglen har en indendørs tvilling i krystal­glas, der ved hjælp af blandt andet sensor­teknologi, digitalt kamera og videoprojektor fungerer som en rund Ipad-skærm. Her vil børnene få forskellige opgaver, som de skal løse ved hjælp af den udendørs kugle.

Læs meget mere om leg i næste nummer af Børn&Unge nr. 22
Hele bladet er dedikeret til leg og byder på inspirerende, underholdende og tankevækkende læsestof til juleferien.