Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 09
Tema Teaterfestival
En skattekiste af oplevelser; 111 teatre har været til festival i Randers for at præsentere deres samlede skat af teateroplevelser for børn og unge. Det blev ikke året med afgørende nyskabelser eller sjældne stjernestunder. Men festivalen viste et stort og rigt udbud af kvalitetsforestillinger og en mangfoldighed af kunstneriske udtryk, som er værd at anbefale. Man kan også overveje at opsøge nogle af de forestillinger fra sidste år, der har været rift om. Mange spilles stadigvæk og er blevet nemmere at få fat i for kommuner og institutioner.
Af: Randi K. Pedersen
Teater til små børn
Kaskader af danseglæde
'Skal vi danse' spørger Uppercut Danseteater. Det er ganske frejdigt, når forestillingens målgruppe går ned til et halvt år. Men en sut i munden er ingen hindring for at svare, for opfordringen til dans formidles uden ord af et par skønne humørbomber. Musikken begynder taktfast og bliver efterhånden mere kompleks og udfordrende for små ører. Men dansernes udadvendte, smilende stil sikrer kontakten til publikum. Med store, rene trin, der er nemme at følge og flotte at se på, sender de kaskader af smittende danseglæde ud til de små. Kroppen bliver opdaget og indtaget. Så kommer turen til rummet med det farvestrålende patchworktæppe og sjove, bløde klodser. Til sidst går de i clinch med hinanden, tumler og ruller over gulvet og driller. Den ene forsøger at hamstre alle klodserne. Men den anden er for hurtig og snupper dem tilbage. Det ender i komisk håndgemæng, der tydeligt viser, at kroppens bevægelser både kan udtrykke herlig leg og hidsig konflikt med forsvar og angreb. De to dansere finder dog ud af, at det er sjovest at blive venner og deles om tingene.
'Skal vi danse' 1/2 - 4 år Uppercut Danseteater Tlf. 3582 1171 www.uppercutdance.dk


Medrivende og modig
Teatret Månegøgls 'Fra mig til dig' er et medrivende, aktuelt og modigt teatertilbud til de yngste. Det handler om at være indvandrer og barn med fokus på forskelle frem for konflikter. Månegøgls vanlige billedpragt er tilsyneladende skiftet ud med sorte tæpper og en gylden tråd, der raffineret 'tegner' en mellemøstlig skyline. Sådan bliver det ikke ved. Tre store kufferter viser sig at gemme på visuelle mirakler med miljøer og dukker, der bringer tilskuerne tæt på en lille drengs oplevelser. Først i hjemlandet, hvor der er lyseblå, komiske burkadamer og en fiffig tæppehandler. Senere i Danmark, som er målet, da han og forældrene rejser væk. Det er trist at sige farvel til sin bedstemor og den flotte drage, som drengen er så ferm til at få til at flyve. I det nye land er meget også anderledes. Markedet er et svulmende supermarked med heftige, musikalske reklamer, og han skal gå i børnehave. Der får drengen en ven med skateboard, og så bliver alting sjovere. 'Fra mig til dig' fortæller uden omsvøb, at det er svært at skifte sin trygge tilværelse ud med noget fremmed og ukendt. Men forestillingen gør det med håb, humor, nærvær og iørefaldende musik.
'Fra mig til dig' 2 - 6 år Teatret Månegøgl Tlf. 3257 7370 www.hannetrolle.dk

Fornøjelig forplantning
'Hvordan mon?' Det er det store spørgsmål i Det lille Verdens Teaters skægge og lidt bombastiske forestilling om hanbjørnen, der så gerne vil være far. Efter vinterhiets faste er han tynd og slunken. Men det får han hurtigt gjort noget ved og bliver tyk og mæt. For det er forår, alting er i vækst, og laksen springer - lige ind i gabet på den søde, brune bamsedukke. Det er straks sværere at lave små bjørneunger. Hanbjørnen er sikker på, at han bliver alle tiders far. Han ved bare ikke hvordan. Men det gør dyrene omkring ham. De er fulde af gode råd - det ene mere fantasifuldt og udueligt end det andet. Det kan små tilskuere godt gennemskue. Derfor er det ekstra sjovt, når bamsen troskyldigt går med på det hele og ihærdigt forsøger at lægge æg. Forestillingens to fortællersker er ikke blot leveringsdygtige i urkomiske dyrelyde - og mindre sjove indbyrdes drillerier. De er også festlige dukkeførere, som skaber liv og røre i den minimalistiske, sorte kulisse. En fin baggrund for de kønne videoprojektioner, der hjælper hanbjørnen til at forstå, at det kræver en hunbjørn at få hans drøm om at blive far til at gå i opfyldelse.
'Hvordan mon? 21/2 - 6 år Det lille Verdens Teater Tlf. 4585 9394 www.detlilleverdensteater.dk


Teater til mindre børn

Den yderste udfordring
Med 'Det store spring' giver Teater 2 Tusind publikum et ordentlig skud adrenalin. Forestillingen er skabt i samarbejde med teatret Det Olske Orkester og er et forrygende, fysisk udfarende teater. De medvirkende taler gramelot (sort snak), så man fatter ikke et ord af, hvad de siger. Det behøves heller ikke for at forstå den tragikomiske historie om en lille, forskræmt mand, der så gerne vil tage det store spring fra vippen ud i livet. I cykelhjelm og komiske klovnebukser kæmper han ligbleg og med plirrende øjne med sin heftige højdeskræk og eksende ben. Mobbet og udfordret til det yderste af de andre, der triumferer hver på sit felt. Som superatlet, der powertræner og ikke kan få armbøjninger nok. Og som bygningskonstruktør, der rumsterer med enorme træstiger og trillefløjte. Men den lille mand forsvarer sig som alle klassiske klovnefigurer med snuhed. Han saboterer de flotte trækonstruktioner, der braser sammen, og gør med skrækblandet fryd nar af supermanden. Til sidst samler han også mod til at kravle op på vippen. Men derfra og til at springe er der hjerteskærende langt. Lige indtil de andre tilbyder at gribe ham. Og måske begynder et nyt fællesskab.
'Det store spring' fra 4 år og op Teater 2 Tusind Tlf. 6221 7888 www.teater2tusind.dk

Mageløs billedfortælling
I 'Noahs Ark' kobler Dukketeatret Svantevit den bibelske myte sammen med nutidens klimaforandringer. Det er der kommet en svimlende billedsmuk forestilling ud af. Den tildigtede rammehistorie foregår dog ikke i nutiden, men i 1800-tallet, og det kan måske opleves som en snubletråd for målgruppens yngste. Historien om Noah og arken fortælles af en bedstefar, der mener, at Noah og hans folk var helte, fordi de frelste kloden. Det skal bedstefar og barnebarnet også være. Men så må de handle nu, insisterer drengen, og det er bedstefar med på. Visuelt triumferer forestillingen med vidunderligt udtryksfulde dukker ført med sikker hånd og store armbevægelser. Der er også mageløse skyggebilleder med alverdens dyr og en enorm dukkeedderkop, hvis lange, lodne ben giver tilskuerne herligt myrekryb. Om bord på Arken synes de også, at edderkoppen er ækel og vil skubbe den udenbords igen. Men Noah og Vorherre forlanger, at alle dyr, planter og mennesker skal med. Det kommer de. For der er plads nok i den store ark, der overraskende folder sin enorme stævn ud mod publikum.
'Noahs Ark' fra 4 år og op Dukketeatret Svantevit Tlf. 6534 1424 www.svantevit.dk

Emil for fuld fart
Teatret Aspendos træder ikke nye stier med 'Emil og træmand nr. 100'. Forestillingen er heller ikke helt ny, men den har en velgørende frisk og moderne tilgang til Emil og hans miljø. Den enlige medvirkende bringer sig selv i spil som den, der har valgt netop den historie, han nu vil opføre for publikum. Det skaber kontakt og nærvær, men også en frihed til at komme med kommentarer, der udnyttes meget morsomt. Sådan er det også med scenografiens søde, fragmentariske udgave af Katholm. En væg af træ halvt dækket af blåblomstret tapet, en drejebænk, der er god at spille sammen med og hoppe over, og så selvfølgelig døren til værkstedet. Så ved ethvert barn, hvor vi er henne. Derfra går det løs med løjerne om den dag, da Emils far fik tåen i en musefælde og bagefter hovedet smurt ind i flere slags dej. Undervejs får ukendte ord og begreber en forklaring med på vejen. Det sker uden at sænke tempoet i en spillestil, der sender Emil ud og ind af værkstedet med ekspresfart. Da han når til at snitte træmand nr. 100, nægter Emil at komme ud. Men ved Alfreds hjælp lykkes det alligevel.
Emil og træmand nr. 100' 4-8 år Teatret Aspendos Tlf. 2076 1830 www.aspendos.dk

En eventyrlig rundtur
Randers Egnsteater har nyopsat 'Det er ganske vist'. Resultatet er et veldrejet miks af ustyrlig komik og faktuel historiefortælling, fortalt og spillet af en skuespiller i flødefarvet 1800-tals robe med matchende slangekrøller. Med en stemme, hvis blide klang lynhurtigt skifter til skingrende, komisk hønesprog og andeskvadder, sætter hun fokus på H.C. Andersen. Digterens fattige barndom, tragikomiske ungdom og succesrige voksenliv er omdrejningspunktet, der giver afsæt for en rundtur gennem flere eventyr. De præsenteres i pixie-udgave med dukker og en lyslevende, syngende harmonikaspiller, der giver lyst til at høre mere. Eller til at nyde genkendelsens glæde ved mødet med blandt andre de fem høns og konen der knejsede, så æg og drømme faldt til jorden. En stilig skrivepult afslører, at den rummer Andersens barndomshjem og senere også Det Kongelige Teater. Og når Kejseren får nye klæder, folder pulten sig ud med sidevifter og sager. Prinsessen på ærten drypper af vand. Men det sjoveste er den grimme ælling med skratstemme og pandehår, der næsten ikke kan vente med at blive en svane.
'Det er ganske vist' 5-9 år Randers Egnsteater Tlf. 8710 1900 www.randersegnsteater.dk


Teater til mellembørn

Alvor bag komikken
I 'Hund 009' bruger Teater Hund detektivgenren som afsæt for en historie om usikkerhed og mindreværd. Noget, der gør livet trist og surt for en mand med klaver. Det er så slemt, at hans naboer, privatdetektiverne Ruth og Rosa, beslutter at opklare, hvad der gør hans liv så svært. De har alligevel ikke andet at lave. For selv om kontorindretningens papflader og potteplanter og ikke mindst de selv er perfekte, lader detektivopgaverne vente på sig. I stedet kaster de sig med heftig entusiasme og store armbevægelser over mysteriet med at finde naboens indre dæmoner, som er grønne og onde og sender hadefulde sms'er, ormer sig rundt om ham og plager ham allermest, når han prøver at spille klaver. Heldigvis lykkes det detektiverne at afsløre bæsterne, men de kan hverken bekæmpes med kamp eller flugt. Der er kun én ting, der hjælper - konfrontation. Manden må se sin usikkerhed i øjnene og skælde den ud, til den går væk. Det hele går over stok og sten i en skøn, underholdende stil. Hvor energi, komik og mimik skaber fin kontrast til den triste, indadvendte mand og gør alvoren bag detektivhistorien forståelig for børn.
'Hund 009' 5-12 år Teater Hund Tlf. 2616 1410 www.teaterhund.dk


Indre og ydre rystelser
Teatret Nordkraft står med 'Vulkanen' for årets dramatikerdebut. Formen er traditionel, men teksten er velskevet og mundret. Med de medvirkendes livlige spil og et højaktuelt emne - en naturkatastrofe - fastholder forestillingen opmærksomheden. Det skader heller ikke, at hovedpersonerne er to 12-årige piger. Ganske vist lever de i Romerrigets Pompei, og den ene er slave og den anden herskabets datter. Men deres venskab, fremtidsdrømme og forholdet til forældrene er let genkendelige for nutidens danske børn. Det er voldsomme vulkanudbrud ikke. Det mærkes i kroppen, og uhyggen bider sig fast, efterhånden som en ildevarslende rumlen fra Vesuv stiger i styrke. Den rejser sig stor og flot i baggrunden i samme delikate lyseblå og gule Middelhavsfarver som resten af kulissen. Men selv om huset ryster og gynger, nægter herskabet at forlade det kostbare hjem. Først da havet koger fiskene, og fuglene tier, indser de, at det er på tide af forlade Pompei. Hvis man kan og må. For 'Vulkanen' handler også om to pigers vidt forskellige livsvilkår. Begge kommer med og er rørende glade. Slavepigens mor har ikke noget valg.
'Vulkanen' 8-12 år Teater Nordkraft Tlf. 9811 1666 www.teaternordkraft.dk

En hårdfør overlever
'Prinsesse Leonora' fra Bornholms Teater er et godt eksempel på, at børneteatret tit tiltrækkes af historiske emner. Her er det personen og den uægte fødte prinsesse Leonora Christine, der sættes fokus på. I strålende højrød velour med gyldne kniplinger guider hun i højfornem stil publikum igennem et liv, der er mere broget og begivenhedsrigt end de flestes - kongelige eller ej. Fra Christian den 4.s yndlingsdatter blev gift som 15-årig, til hun som en gammel dame lukker sine øjne, står der blæst om hende. Det skyldes en udspekuleret sans for intriger, men især hendes og ægtefællen Corfitz Ulfeldts store appetit på rigdom og magt. Han må nøjes med at optræde som et træhoved og en hånd. Andre personer spilles af Leonora selv i tæt kontakt med tilskuerne, men i et sprog og med begreber, som næppe forstås af børn under 8-9 år. Har de alderen, kan de fornøje sig med den elementære spænding i Leonoras forskellige, mislykkede flugtforsøg, der ender med at sende hende i Blåtårn til rotter og elendighed. Men også til et forfatterskab præsteret af en overlever, hvis hårdføre viljestyrke forestillingen gør lyslevende.
'Prinsesse Leonora' 5-10 år Bornholms Teater Tlf. 5695 0732 www.bornholmsteater.dk

Sprudlende trist humor
Teatret Fortællekunsten beretter med 'Nu kan alting ske' om svigt og mobning af den ondeste slags, men tænder også et lys i mørket. Det sker uden kulisser, men med en fabelagtig medrivende historiefortæller. Usentimentalt skaber han med sprudlende, underspillet komik et intenst drama, der går til hjertet. 'Du skal i seng' står der på drengens computer, for hans travle mor er mere optaget af sine taster end af sit barn. Og når han sender et håbefuldt fingerkys til farvel, ved han alt for godt, det ikke bliver besvaret. Til gengæld venter der skældud, da han kommer lidt for sent hjem fra skole. At forsinkelsen skyldes, at han fysisk og psykisk bliver mobbet på det grusomste, opgiver drengen at fortælle. Hans mor er alligevel ikke interesseret. I skolen ser læreren ingenting, men er også efter ham. Lige meget, hvordan han bærer sig ad, går det galt. Men midt i håbløsheden finder drengen en magisk Kan-Alting-Ske i sin hovedpude. Den vil hjælpe ham. Først tror han, det er en drøm. Men skeen brænder hedt i lommen, når de andre driller, så han vælger at tro på dens magt. Det virker! Men da selv drengen selv begynder at mobbe, tager den af sted igen. For en kan-alting-ske-ske vil bruges med omtanke.
'Nu kan alting ske' 9 -12 år Fortællekunsten Tlf. 2628 2126 www.fortaellekunsten.dk


Teater til store børn

Dejligt almindelige
'Og så står man pludselig der' af teatret ZeBU har alle de kvaliteter, der kan fænge hos store børn. Forestillingen er sjov og livlig, og den rammer lige ned i de tanker og følelser, der fylder allermest hos fire skolekammerater på vej mod 7. klasse. De er frihedssøgende tryghedsnarkomaner på jagt efter det første kys, for hormonerne er begyndt at rumstere. Samtidig får tanken om at kysse dem til at bryde sammen i generte fnis. Skræmte og spændte ved udsigten til det ungdomsliv, som venter lige om hjørnet, udveksler de hemmeligheder. Fristeder og pinligheder kommer for en dag, og loyalitet er vigtigere end noget andet i den lille gruppe. Men jalousien stikker også hovedet frem, når de to drenge og to piger på skift har ordet i en tekst, der er slagfærdig uden at være overgearet. Det hele styres af lys. Hvidt, når det er tid til tale. Rødt i de ordløse situationsskift med boldspil og bevægelse op og ned ad en flot, funktionel spilleplads. Når den illuderer lejrskole med fælles telt og betroelser, går komik og usikkerhed op i en højere enhed. Skuespillernes unge, adrætte spillestil giver de dejligt almindelige og velfungerende tweens stor troværdighed.
'Og så står man pludselig der' fra 10 år og op Teatret ZeBU Tlf. 3877 3877 www.zebu.nu

Videnskaberlig komik
BaggårdTeatrets forestilling 'Evolution' er skabt i samarbejde med Syddansk Universitet. Resultatet er en stærkt underholdende forestilling om verdens og vores skabelse og udvikling. Arkæologi og avanceret genforskning er nogle af ingredienserne i en lærerig og skræmmende ret, som en stålsat videnskabskvinde koger sammen i sin mægtige gryde. Hun er lige så cool som sit sølvgrå high-tech laboratorium, når hun og teksten i fuld fart udforsker og stiller spørgsmål til fortid og fremtid. Storsmilende ridser hun de frygteligste perspektiver op for vor tids galoperende 'Evolution', mens Oplysningstiden og Darwin skimtes bag understregningen af, at man må skelne mellem at tro og at vide. Midt i det hele diskes der op med en kærlig parodi på X-Factors Blachman og hans krav om at kunne. Det er godt set og skægt, når genernes betydning forklares ved hjælp af en forelsket 9. klasse. En typisk scene, hvor videnskabshistorie forenes med det levende liv. I 'Evolution' er der ikke tid - eller grund - til at sove i timen. Det er et generøst teatertilbud, som byder på meget at grine af og endnu mere at tænke over.
'Evolution' 10- 13 år BaggårdTeatret Tlf. 6221 4043 www.baggaardteatret.dk

Rørende ukuelighed
'Boomerang' af Teatret NEO rammer ikke publikum hårdt i nakken. Men i skiftende roller pirker forestillingens to medvirkende mærkbart til følelser og samvittighed. Med afsæt i en skoleudflugt til et nedlagt fængsel rulles en historie op, der er lige så rå og endnu mere trøstesløs end scenografiens nedslidte jernrør. Den handler om Ray, klassens syndebuk og kammeraternes alt for nemme mobbeoffer, der spilles med desperationen sitrende i kroppen. Han er en dreng uden synderlig opbakning hjemmefra og uden mod og evne til for alvor at svare igen. Ikke før den dag flere år efter besøget i fængslet, hvor unge Rays første lille succes, en fin, gammel bil, bliver molestreret. Det er som sædvanlig flokkens bedrestillede, kynisk grinende anfører, som tager initiativet. 'Det er guld' er hans motto, når der er udsigt til nye ondskabsfuldheder. Men denne gang rammer hans egen ondskab ham som en boomerang, og han må betale med noget af sin førlighed for at ødelægge et andet menneskes liv. For Ray er prisen for opgøret en fængselsstraf. Før han - rørende ukuelig - igen forsøger at spare sammen til en ny bil og et nyt liv.
'Boomerang' fra 12 år og op Teatret NEO Tlf. 8641 7746 www.teatret-neo.dk


Teater til unge

Storslået musikalsk satire
I 'Based on a True Story' mikser Teater Fantast begsort humor med forrygende musik til et storslået satirisk show. Forestillingens undertitel er '117 måder at slå sit kæledyr ihjel på', og den bygger på autentiske historier fra blandt andet skoleelever. Alligevel er Fantasts flertydige, elegante voksenunivers ikke for børn under 14 år. De tager tit alt for pålydende, og det er skrappe sager, som kommer for en dag i de velskrevne sangtekster. For undskyldninger er der nok af, når familiens kæledyr pludselig er forsvundet til sorg for den søde, store dukkedreng. Han er taberen i forældrenes kyniske smid væk-spil, når et kæledyr kommer på tværs af dem. Men børnene holder sig nu heller ikke tilbage. Når de ser deres snit til det, er de ikke sene til at misbruge magten over et lille dyr. Hver gang en af de sortklædte, flot syngende medvirkende åbner munden, myldrer det med groteske beskrivelser af kæledyr, der lemlæstes på det blodigste. Resultatet ses som syltede tøjdyr på glas og enorme gravmonumenter, der fylder scenen. Det er grinagtigt og uhyggeligt. Bag komik og musik spidder satiren et brutalt syn på dyr, der måske også gælder mennesker.
'Based on a True Story' fra 12-14 år og op Teater Fantast Tlf. 2883 3331 www.teaterfantast.dk


Intens pigevold
'Vildt, Voldsomt, Venskab' af (&) Pollner Teaterproduktion er et intenst spillet, tankevækkende drama om et venindeskab, der er baseret på vold. Her er ingen pegefingre, men heller ingen romantiseren af pigernes hårdtslående opførsel. Volden giver dem identitet. Den stiver pigerne af, så de tør gøre lige, hvad der passer dem. Modsat taberne, som de anser for svage. Men samtidig prøver pigerne bogstavelig talt at slå sig igennem i en hverdag, hvor voksne glimrer ved deres fravær og ufølsomhed. I 'Vildt, Voldsomt, Venskab' er virkeligheden markant til stede på en drønflot storskærm, hvor billed efter billed viser den trøstesløse tomhed i et nedslidt boligkvarter blottet for liv. Fotografen er Marie. Hun er vendt tilbage for at se den dag i øjnene, hvor hun blev så krænket, at hun begik grov vold mod bedsteveninden Lul. En skulende og ekstremt aggressiv pige, der også i påklædning er meget forskellig fra den mere åbne Marie. Lul lever helt på egen hånd og efter egne, asociale og småkriminelle normer. Marie har lidt mere social ballast, men som tilflytter er hun ensom, og volden er en vej til at få nye venner. Nu, mange år efter, erkender Marie, at hun kunne have valgt anderledes.
'Vildt Voldsomt Venskab' fra 13 år og op (&) Pollner Teaterproduktion Tlf. 5194 4610 www.teater-pollner.dk

Mishandling i øjenhøjde
Med 'Ondskaben' byder Randers Egnsteater på en ny, stærk dramatisering af Jan Guillous bog af samme navn. Den har før været opført som monolog, og forfatterens selvbiografiske historie er stadig heftig kost. Morten Bo Koch spiller med suveræn troværdighed rollen som 14-årige Erik, der hele sin barndom er udsat for ekstrem vold. Uden de store, højdramatiske udfoldelser beskriver han de mest umenneskelige former for mishandling, som han har været udsat for. Først fra en sadistisk far og siden på den skole, hans mor i den bedste mening sender ham til for at redde hans liv. Luften er tyk af Eriks enorme indestængte vrede og hjælpeløse raseri, når han sammenkrøbet på en skrå forhøjning lavmælt beretter om uhyrlighederne. Dem, han selv har været offer for og dem, han har ladet gå ud over andre. Ikke, fordi han ville, men fordi han kunne. 'Ondskaben' viser i øjenhøjde, klip for klip, hvordan og hvorfor vold avler vold. Værst rammer det Eriks ven på skolen. Han går ind for passiv modstand mod de ældre elevers fysiske og psykiske terror. Erik selv insisterer på at lade det prelle af og slår til med udspekuleret, grusom præcision, når chancen byder sig. Men det kan vennen ikke.
'Ondskaben' fra 14 år og op Randers Egnsteater Tlf. 8710 1900 www.randersegnsteater.dk