Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 01
Kritisk forfatter raser. Tal og flueben dræber pædagogikken
Skemaer, PISA-lister og testscores har sendt dansk pædagogik ud i en krise. I en ny bog opfordrer forskeren Thomas Aastrup Rømer pædagoger og lærere til at gøre modstand.
Af: Laura Philbert
I bogen ’Krisen i dansk pædagogik – en upraktisk blog’ tager forsker fra DPU Thomas Aastrup Rømer pulsen på den danske pædagogik, som efter hans mening er kommet på afveje. Pædagogikken er blevet underlagt en økonomisk formålstænkning, som frarøver pædagoger og lærere deres frihed i arbejdet med børnene.

Hvorfor er dansk pædagogik i krise?
»Pædagogikken er fuldstændig underlagt økonomiske begreber og arbejdsmarkedstænkning. I rapporten fra den nye task-force om fremtidens dagtilbud fremgår det, at børn helt ned i vuggestuealderen skal forberedes på at score højt på PISA-listen. Det synes jeg ikke, at et barn på to år skal underlægges. Man taler slet ikke om alt det, pædagogik egentlig handler om, nemlig om børns indvielse i kulturen, i forskellige fag, i naturen og i fællesskabet. Det pædagogiske arbejde skal passes ind i bokse. Læreren skal lave testscores, så skolen kan score højt, skolelederen kan blive tilfreds, og kommunen kan vise, hvor godt det går. Man har lavet et dejligt system af tal og flueben, hvor børn og pædagogik ryger ud i periferien.«

Hvad betyder det for pædagogerne?
»Det betyder meget for pædagogernes og lærernes arbejde. For eksempel er der meget stort fokus på, hvilke metoder der virker i forhold til at score højt på forskellige ranglister. Man implementerer faste metoder og skemaer, som alle lærere og pædagoger skal arbejde ud fra. Det er et kæmpestort system, som fuldstændig strukturerer pædagogikken på forhånd. De kvikke børn finder ud af, at pædagogen eller læreren lægger vægt på nogle bestemte ting og tilpasser sig. Der bliver ikke frihed til børnenes liv og forskelligheder, når pædagogikken skal passes ind i et skema.«

Hvad kan pædagogerne gøre?
»Pædagoger og lærere skal sætte pris på, at nogle børn ikke tilpasser sig, og de skal i stedet tage udgangspunkt i, hvem børnene egentlig er. Man burde bekymre sig, når børn begynder at opføre sig i overensstemmelse med en eller anden testscore, eller som en eller anden kommunal mellemleder synes, at de skal. Der skal være mere frihed mellem pædagogen og barnet. Jeg mener, at pædagoger har en pligt til at kritisere de her systemer og til at tage udgangspunkt i deres fag – i stedet for at deres fag skal underlægges systemerne.«

Hvordan ser fremtiden ud?
»Hvis man ikke gør oprør, bliver pædagogikken reduceret til tal og teknologi. Så kan man droppe skolerne og klare undervisningen hjemmefra. Man er for eksempel begyndt at udvikle læse-apps, som kan overflødiggøre lærerne.«


Hvem er forfatteren?
Thomas Aastrup Rømer er lektor i pædagogisk filosofi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet.
Han har blandt andet en fortid som underviser på både pædagog- og læreruddannelsen.
Hans nye bog består af flere end 80 blogindlæg, der er blevet til over de seneste to til tre år.

’Krisen i dansk pædagogik – en upraktisk blog’ af Thomas Aastrup Rømer, Forlaget Fjordager, 376 sider, vejl. pris 248 kroner.