Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 12 Børn&Unge som e-paper
FORSKNING. Sådan taler du professionelt om omsorg
Pædagoger har brug for at udvikle det professionelle sprog for den del af pædagogiske arbejde, der handler om at give små børn følelsesmæssig omsorg, mener forsker Thomas Gitz-Johansen. Selv henter han begreber fra udviklingspsykologien til at beskrive det pædagogiske arbejde med vuggestuebørns følelser.
Af: Marie Bille
19 følelsesmæssige behov, som små børn har

Thomas Gitz-Johansen har fulgt små vuggestuebørn i en institution gennem et år. Her er en liste over de følelsesmæssige behov, som han har observeret hos børn i alderen 6 til 18 måneder.
  • At nogen kan lide mig og synes, at jeg er noget særligt.
  • At omgivelserne tilpasser sig til mine særlige behov og min særlige måde at være på i verden.
  • At mine omsorgspersoner kan aflæse, hvordan det er at være indeni mig lige nu og gætte, hvad jeg har brug for.
  • At være tryg og at kunne blive tryg.
  • At have mennesker i nærheden, som jeg føler mig følelsesmæssigt knyttet til.
  • At blive trøstet, når jeg er ked af det.
  • At blive opmuntret, når jeg er trist.
  • At blive beroliget, når jeg er ængstelig.
  • At opleve noget spændende og stimulerende, som jeg kan blive optaget af.
  • At blive holdt om af mennesker, som jeg kender, kan lide og føler mig tryg ved.
  • At være optaget af noget spændende sammen med andre.
  • At kunne prøve grænser af og mærke grænser uden frygt for repressalier.
  • At være i et velkendt og trygt miljø.
  • At kunne begive mig ud og udforske noget ukendt, når jeg er parat til det.
  • At situationer i løbet af dagen ender godt, dvs. at jeg ender med at blive tryg og at blive gode venner.
  • At opleve et samspil med andre, som er afstemt med min egen indre stemning.
  • At de også kan sætte ord på min indre tilstand eller afspejle den i deres reaktioner.
  • At være i et trygt og relativt kravfrit miljø, hvor impulser og behov fra mit eget indre kan dukke frem og blive udtrykt.
  • At andre opdager, spejler og evt. improviserer videre på de ydre udtryk af mine indefrakommende impulser.