Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2019 Nr.: 10 Børn&Unge som e-paper
Inspiration. Vi har skrottet computerspil
I Hastrupskolens Juniorklub er det ikke gaming og computere, der tiltrækker børnene. I stedet satser pædagogerne benhårdt på at gøre klubben attraktiv
med projekter og aktiviteter. Og det virker: Medlemmerne strømmer til.
Af: Steffen Hagemann
Adel er træt og har fundet sig et stille sted i Hastrupskolens Juniorklub, hvor han lige kan tjekke sin mobil i fred. Det stille sted befinder sig ved klubbens to computere, som står i et lille indhak i en gang. Computerne er ikke tændt, men de er også 'oldschool', som klubbens leder, Troels Karup Clausen, udtrykker det med et tilfreds smil.
»Jeg tror, internetkablerne er forsvundet. Og ingen har spurgt efter dem,« siger Morten Sejr, koordinerende pædagog i Hastrupskolens Juniorklub i Køge.

De gamle, forsømte og slukkede computere er det helt konkrete bevis på, at Hastrupskolens Juniorklub har valgt at gå en anden vej end mange andre klubber. Her bliver satset benhårdt på klassisk fritidspædagogik, på masser af aktiviteter og projekter, der kan engagere og fastholde børn og unge.
Det har været en lang og sej diskussion at nå dertil, hvor computerne ikke bliver prioriteret, fortæller Majbritt Thulin, der er pædagog i juniorklubben.

»For vi ved udmærket godt, hvad der trækker i de unges liv. Og det trækker stadig i rigtig mange. Vi ser jo nogle, der går forbi klubben, fordi de skal hjem og spille Fortnite. Men det er ikke det, vi tilbyder her. Vi tilbyder noget andet,« siger hun.

Ansat som artist. I dag er tilbuddet cirkus. Juniorklubben skal i samarbejde med Cirkus Baldoni stable en cirkusforestilling på benene. Børnene fra SFO’en er også inviteret, så i alt skal omkring 100 børn medvirke.
Men inden de små artister kan komme i gang med at øve sig, skal de lige skrive under på en ansættelseskontrakt med overskriften: ’Du er hermed ansat som cirkusartist’.
Børnene skal også vælge, hvad de vil optræde med. De stiller op på to rækker for at blive skrevet op hos Majbritt Thulin og Morten Sejr.

Anton og Elias fra 2. klasse har spændt lange stylter på benene, inden de overhovedet har stillet sig i køen.
»Stylter,« siger Anton også bare, da Majbritt Thulin vil høre, hvad han vil optræde med.
»Det kan jeg næsten se. Hvis det ikke bliver stylter, hvad vil du så,« spørger Majbritt Thulin.
»Så er det ild,« fastslår Anton.
»Jeg har ikke stylter nok, så jeg er nødt til at spørge, men jeg har masser af ild,« forklarer Majbritt Thulin.
Stylter og ild er en meget populær kombination.

Fedt, det summer. På legepladsen myldrer børnene rundt. Nogle øver sig på at holde hulahopringe i gang, andre prøver at holde balancen på stylterne eller på balancebommen. Cirkusmusikken flyder ud gennem højttalerne for at understrege stemningen.

»Det summer – det er fedt,« konstaterer leder Troels Karup Clausen midt i de kommende cirkusartisters uorganiserede kaos.
På en dag som i dag, hvor der skal øves cirkus, er alle medarbejdere involveret. Men når der ikke er projekter i gang, hvad der ofte er, sker der også noget i klubben, fortæller koordinerende pædagog Morten Sejr.
»Til hverdag fordeler vi os i alle rum, så der er voksne så mange steder som muligt, hvor der er børn, så der foregår flest mulige spændende ting hver dag,« siger han og anslår, at der på en almindelig dag dukker 80-100 børn op.

Masser af medlemmer. Landet over har mange SFO’er og klubber meldt om vigende medlemstal siden skolereformen. Den lange skoledag, nedskæringer og høje takster på fritidstilbud har kølnet interessen hos børn og de forældre, der skal betale.
Men sådan er det ikke gået i Hastrupskolens SFO og klub. Medlemstallet stiger og har gjort det, siden reformen blev implementeret i 2014.

Dengang kom det som et chok for medarbejderne i både SFO og klub, at der nu var lagt op til, at de skulle være mere med i skolen. Men personalegruppen traf en skelsættende beslutning. Tre medarbejdere rykkede frivilligt over i skolen, resten blev i klubben. For medarbejderne i SFO’en gælder det samme. Bortset fra to medarbejdere, der har timer i børnehaveklassen, er medarbejderne kun ansat i fritidsdelen. Det er den eneste fritidsinstitution i Køge Kommune, der ikke har medarbejdere i skolen, fortæller Troels Karup Clausen:

»Skal man have en god fritid i klubber og SFO’er, skal man væk fra, at vi også skal være i skolen. Det hænger bare ikke sammen. Lad lærerne undervise – det er de dygtige til. Lad os pædagoger være fritidspædagoger – det kan vi finde ud af,« siger han og understreger, at de selvfølgelig samarbejder på kryds og tværs med skolen.
Fravalget af timer i skolen gav anledning til mange spørgsmål fra kollegerne i de andre SFO’er og klubber i Køge: ’Hvordan kan I få det til at hænge sammen? Hvad med årsnormen?’, fortæller Troels Karup Clausen.

»Men vi har hele tiden sagt til os selv, at det er den her vej, vi vil. Vi bliver ved med at tro på det. Og skolen har bakket os op. Lige nu rider vi på en bølge, i forhold til at medlemstallet stiger. Vi har tilfredse børn og unge og glade forældre, fordi vi har noget at tilbyde,« siger han.

Fokuseret satsning. Der er i dag fem ansatte i fritidsklubben, en på fuldtid (Morten Sejr) og fire pædagoger på 32 timer til at stå for aktiviteterne.
Det er netop den fokuserede satsning på at være pædagoger i fritidsklubben, der har givet medlemsfremgangen, vurderer Majbritt Thulin.

»Vi har forberedelsestid, og når børnene kommer, er vi klar og har planlagt gode og ordentlige projekter. Man kan ikke være to steder, og man kan ikke lægge sin energi to steder,« siger hun.
Troels Karup Clausen er enig:
»Det, som vi har lavet i dag, kunne vi ikke gøre, hvis vi skulle låse af i klassen først. Hvis vi ikke er forberedte, så kan vi ikke lave et ordentligt pædagogisk arbejde. Hvordan skal man kunne nå at tænde et bål eller bygge en cirkusforestilling op, hvis du har halvanden time med børnene uden at være forberedt?«

Fokus på fællesskab. Når man bliver meldt ind i klubben eller SFO’en, bliver man også meldt ind i et fællesskab, understreger Troels Karup Clausen.
»Alt det med iPad og Fortnite kan du lave derhjemme. Her stempler du ind for at være sammen med dine kammerater, både ældre og yngre, og så er man sammen med 100 procent engagerede voksne,« fastslår han og glæder sig over, at det digitale liv spiller så lille en rolle i klubben.

»Det er lidt for nemt bare at investere i 30 computere. Hvad er de voksnes opgave så? Hvad skal vi byde ind med? Vi vil meget hellere relationerne, venskaberne, fællesskabet – at man har tid til at snakke med børn og unge om drømme, problemer, udfordringer, skolen, forældrene og fritidsaktiviteter. Vi italesætter både over for forældre og medlemmer, at du byder ind i fællesskabet. Det er rigtig mange børn og unge ved at få øjnene op for,« siger han.