Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2016 Nr.: 02 Børn&Unge som e-paper
Nu bør det stoppes. Ministeriel test skræmmer børn
Nogle børn i vuggestuer og børnehaver har det så skidt med de test, de gennemgår i forbindelse med udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud, at BUPL og forældrene vil have testene stoppet. Ministeren afviser.
Af: Mikkel Kamp
Børn bliver kede af det, tisser i bukserne og viser tegn på, at de har det skidt. Sådan lyder meldingen fra nogle af de pædagoger, der i forbindelse med udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud er med til at teste vuggestue- og børnehavebørn. Formålet med testene er at undersøge effekten af den pædagogiske indsats i 14 kommuner, hvor udvalgte institutioner arbejder med Fremtidens Dagtilbud, som Ministeriet for Børn Undervisnings og Ligestilling står bag. Midt i januar satte TV2-Nyhederne fokus på testene og viste børnehavebørn, der følte tydeligt ubehag, når de ikke kunne svare på, hvad de så, da de blev vist en tegning af et slips eller et snørebånd.
Nu vil BUPL have testene stoppet.
»Hvis test overtager pædagogernes faglige skøn, får man en situation som den i fjernsynet. Det er ikke barnets tarv, men handler i stedet for om at leve op til et koncept og en test,« siger Lars Søgaard, der er faglig sekretær i BUPL.
Han understreger, at det langtfra er alle børn, der reagerer negativt på testene, men opfordrer til at fokusere på børnene i den enkelte institution i stedet for test.
»Det må aldrig være test, der styrer den pædagogiske hverdag. Hvis pædagogerne opdager, at en del af børnegruppen ikke er så stærke sprogligt eller motorisk, skal de fokusere på det i stedet for at fokusere på, hvad børnene skal testes i næste gang,« siger Lars Søgaard.

Lader test fortsætte. Også Forældrenes Landsforening FOLA vil have testene stoppet.
»Vi er ikke imod evalueringer, men de her test er ikke fair over for hverken børn eller pædagoger, og derfor bør de laves om. De fleste børn ved jo for eksempel godt, hvad et snørebånd er, når de sidder i garderoben, men ikke nødvendigvis, når de ­sidder i et tomt lokale og bliver testet. I det hele taget ønsker vi som forældre ikke en hverdag, der er præget af test,« siger Dorthe Boe Danbjørg, der er formand for FOLA.
Ministeren for Børn, Undervisning og Ligestilling, Ellen Trane Nørby, vil dog ikke stoppe eller ændre testene.
 »Når man tester børn i dagtilbud, er det selvfølgeligt afgørende, at de voksne, der er omkring børnene, er opmærksomme på, hvis det bliver for meget for nogle børn. Det er også en del af vejledningen af pædagogerne, som er med i Fremtidens Dagtilbud, og det har jeg fuld tillid til, at de har styr på. Fremtidens Dagtilbud er et forsøgsprojekt, der er sat i gang for at få mere viden om, hvordan vi får alle børn med. Vi kan ikke være bekendt, at nogle børn lige nu kommer ud af børnehaven uden for eksempel at have et tilstrækkeligt sprog. Forsøget slutter næste år, og her vil vi evaluere det,« svarer hun i en mail.
Lars Søgaard er dog ikke overbevist om, at evalueringen af projektet kommer til at give et retvisende billede.
»Man kan spørge: Hvor var det meningen, børnene skulle lande, sprogligt, motorisk, socialt og så videre? Og landede de der, fordi der var et koncept, eller fordi en gruppe pædagoger tilrettelagde en hverdag, der passede til børnegruppen? Selvom det kan ligne objektive størrelser, vil det altid være et skøn. Man kan jo heller ikke lave en kontrolgruppe at sammenligne med, som er præcis som den gruppe børn, man har undersøgt,« siger Lars Søgaard.