Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 07
Sundhed. Wellness forebygger stress hos børn
Skave Børnehus ved Holstebro har i flere år arbejdet med hvilestund, fodbad, berøringsmassage og senest mindfulness for at hjælpe børnene til at undgå stress­fælden. Både pædagoger og børn er ellevilde med den massive satsning.
Af: Rikke Lynge
»Jeg har lakridser i tæerne«, griner Jeppe, da det sorte sokkefnuller kommer til syne i den hvide vandbalje, hvor hans fødder bliver vasket med lunt vand og olie.
Jeppe nyder det varme fodbad, men for andre af børnene er vandet for varmt.
»Jeres fødder skal bare vænne sig til varmen«, forklarer Jeppe de andre.
Victor, der synes, at vandet er brandvarmt, smiler lettet, da fødderne endelig når bunden af baljen. »Årh, det er dejligt«, udbryder han, da det varme vand samler sig omkring hans fødder. Pædagogerne i Skave Børnehus har i snart seks år arbejdet med wellness, men i starten var det ikke tænkt som et projekt.
Børnene får fodbad, massage, hvilehistorie, hvor de eventuelt ligger med ’magiske’ sten på maven eller andre wellness-lignende aktiviteter efter frokost, inden de skal ud og bruge energien på institutionens store legeplads.
Til at starte med var wellness-aktiviteterne en metode til, hvordan man kunne opnå mere ro i garderoben, men det gik op for pædagogerne, hvor stor en glæde det giver børnene, og aktiviteterne har derfor sneget sig mere og mere ind.
»Vi havde en dreng, der over i to måneder bare var inde kort og kigge lidt på aktiviteterne, og så gik han ellers ud igen. Til sidst var han det barn, der blev liggende og sagde: ’jeg er slet ikke færdig’. Han har virkelig fået noget med sig i bagagen,« forklarer Pia Stadsbjerg, projektansvarlig og pædagog i Skave Børnehus.

Lære at finde ro. Efterhånden er wellness-aktiviteterne blevet formaliseret og har udviklet sig til et projekt. Det skal give børnene redskaber, sådan at de lærer at finde ro i et samfund med mange indtryk, valg og muligheder.
I børnehuset har pædagogerne særligt fokus på, at børnene skal lære at sige til og fra og mærke sig selv, hvilket wellness er et effektivt middel til.
»Når man går ned med stress, så kan det være fordi, man har glemt at mærke efter i kroppen. Hvert femte barn har stress­symptomer ifølge stressforeningen, og nogle børn bliver indlagt. Tænk, hvis vi kunne lære børnene at finde ind i sig selv. Tænk, hvis de kan lære redskaber, som de også kan bruge, når de føler sig stressede, vrede eller kede af det og har brug for at finde ro. Så vil det bare være det bedste, vi kan give dem,« fortæller Pia Stadsbjerg.

Vilde med wellness. Børnene i Skave Børnehus er vilde med wellness-aktiviteterne. For dem er aktiviteterne en leg på lige fod med andre børnelege. Også forældrene prioriterer pædagogernes tiltag højt.
»Vi kan finde på at trække massageolien eller massagekurven frem igen sidst på eftermiddagen. Børnene sætter sig straks i kø og venter på, at det bliver deres tur. Hvis forældrene kommer, inden barnet har fået massage, men sidder i kø, så bliver barnet ked af det, hvilket forældrene godt kan forstå. Nogle gange sætter forældrene sig ned og venter på, at barnet har fået massage. Mange forældre prioriterer nærværet, og de vil derfor gerne vente,« fortæller Pia Stadsbjerg.
Børnehusets projekt ’Wellness i børnehøjde’ har fået støtte af BUPL’s udviklingspulje, hvilket betyder, at projektet vil blive opkvalificeret og fremadrettet skal udvikles gennem et målrettet projektforløb. Indtil nu har børnene været projektets stærkeste målestok. »Det bedste ved det her er jo, at børnene selv kommer og spørger efter massage fra en voksen, eller de vælger at give hinanden massage. Det er vores målestok for, at det her er godt for dem,« fortsætter Pia Stadsbjerg.

Resultater på kort sigt. Resultaterne af wellness-aktiviteterne har ikke kun givet mere ro i garderoberne, som var det oprindelige udgangspunkt. Det har også vist sig at være effektivt inden for børnenes tolerance over for hinanden.
»Vi har en pige, der havde rigtig svært ved at spørge, om hun måtte være med i de andres lege, men nu er hun virkelig velfungerende og har det godt med alle børn. Hun er blevet meget mere tolerant. I starten måtte ingen give hende massage, men nu er hun åben over for alle,« fortæller Pia Stadsbjerg.
Hun er opmærksom på, at det kan være svært at måle, om det lige er wellness-aktiviteterne, der har gjort udfaldet, men hun er overbevist om, at det har haft indflydelse på pigens positive udvikling.
Institutionen prioriterer hvilestund eller andre wellness-aktiviteter hver dag, men aktiviteterne tager ikke tid fra andet.
»Der er plads til det hele. Hvis vi ikke havde massage og hvilestund, så ville vi bare gøre noget mere af det andet. Der er ikke noget, som vi er holdt op med,« fortæller Aase Stride, leder af Skave Børnehus.

Limet fast til gulv. Med dyner spredt rundt på gulvet ligger de ni børn klar til dagens sidste wellness-aktivitet – en hvile­historie om en sommerfugl, som Pia ­Stadsbjerg guider dem igennem. »Forestil jer, at I er limet fast til gulvet – benene, maven, ryggen, armene, nakken og hovedet bliver tunge,« fortæller Pia med en rolig stemme.
Børnene skal forestille sig en lille sommer­fugl, der flyver rundt inde i kroppen. Den mindste af pigerne lukker øjnene for bedre at kunne forestille sig sommerfuglen.
»Sommerfuglen flyver ned i tæerne – hold opmærksomheden på tæerne,« guider pædagogen.
Børnene skal bevæge en storetå, når de kan fornemme, at sommerfuglen er kommet derned. Rundt på stuen ligger ni små tæer og bevæger sig i takt. Børnene slapper helt af, imens sommerfuglen bevæger sig rundt i kroppen. Flere gaber,og øjnene flakker. Sommerfuglen spreder tryllestøv på sin vej rundt i kroppen, og hver gang skal børnene tænke på noget rart.
Til sidst lægger sommerfuglen en gave. Børnene skal fortælle, hvor i kroppen sommerfuglen har lagt gaven. »Min sommerfugl lagde den inde i mit øre, og så kom der ørevoks på,« fortæller Victor som den første.
»Min sommerfugl vidste ikke, hvor den skulle lægge gaven, så den lagde den i mit hjerte,« fortæller Natja stille. »Min sommerfugl lagde den i min lomme,« siger Asger.
Da alle har fortalt deres historie, bliver tæpper og dyner pakket sammen, og børnene går skiftevis ud og tager overtøj på. Nu er det tid til gynger, sandkasse og fangeleg udendørs.

Hvor har de lært det?

● Pia Stadsbjerg lærte børnemassage og berøringspædagogik af en massageterapeut på kurset ’Barn til barn massage’ for 6 år siden.
● Til april kommer samme massageterapeut på institutionen og underviser de øvrige pædagoger i massageværktøjerne. 
● En ekspert i mindfulness præsenterer konceptet ’Mindfulness i børnehøjde’ for institutionen til foråret.
● En ergoterapeut skal hjælpe pædagogerne med øvelser, som stimulerer børnenes sanser.
● Hele personalegruppen er færdiguddannet til ’De utrolige år’, og den anerkendende tilgang er en kernekompetence og en vigtig del af ’Wellness i børnehøjde’.
● Børnehusets projekt ’Wellness i børnehøjde’ har fået støtte af BUPL’s udviklingspulje.

Wellness i massevis

Her er eksempler fra Skave Børnehus' mange wellness-aktiviteter for og med børn:
● Fodbad, eventuelt med olie eller vandperler.
● Fodmassage på sig selv eller andre.
● Massageøvelser: Tegn fx en tegning på ryggen eller ’bag’ for eksempel en pizza. Pizzaen klargøres først på ryggen ved at man stryger barnet langs rygsøjlen. Dernæst drysser man lidt mel ud, så ælter man dejen, ruller pizzaen ud, lægger ost på og bager den ved at varme ryggen op med hænderne. Til sidst spises pizzaen, ved at man laver små blide niv med fingrene langs ryggen.
● Syng ’Lille Peter edderkop’, og lad børnene lave bevægelserne til sangen på ryggen af hinanden.
● Massagekurven: Kurven indeholder en masse redskaber, som kan bruges til massage. Der er for eksempel være en pensel, som børnene kan bruge til at ’male’ hinanden i ansigterne med.
● Hvilestund: Børnene ligger på tæpper eller dyner og lytter til roligt musik.
● Hvilehistorie: Der fortælles små historier, hvor børnene koncentrerer sig om de enkelte kropsdele. De kan fx ligge med en sten på maven og koncentrere sig om vejrtrækningen.
● Mindfulness: Øvelser i rundkreds på stole, hvor børnene lærer at finde ro i sig selv. Det kan være et vandglas, der sendes rundt. Vandet i glasset skal ligge helt stille, før glasset sendes videre til sidemanden.