Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 01
TEMA. INTEGRATION: Mia har fået blod på tanden
Med brand, storm og andre udfordringer bliver hverdagen aldrig kedelig for Mia Nielsen, der som nyudklækket pædagog fik job i Vollsmose. Og det er hun glad for.
Af: Laura Philbert
En flok små børn skutter sig på en legeplads i Vollsmose. Tunge skyer farver himlen grå, og støvregn får legehusene til at skinne vådt og gør sandkassen trist. Det trækker op til storm. Børnene har ikke overtøj på, selvom det er vinter, og deres små brune arme er dækket af gåsehud.
»Det brænder!« råber en lille mørkhåret pige, som kommer hoppende mod gruppen med et stort smil.
I dag er der brandøvelse i Børnehuset Granparken, og så er der ikke tid til at komme i flyverdragterne. Mia Nielsen, som er pædagog i børnehaven, får efter kort tid gennet Mælkebøtterne tilbage til deres lune stue.
Da Mia Nielsen blev færdiguddannet for et år siden, søgte hun alle de job, der var at søge i Odense og omegn. Og så havnede hun i Vollsmose, en smule betænkelig.
»Mange forstod ikke, hvorfor jeg søgte arbejde i Vollsmose, men jobbene hang jo ikke ligefrem på træerne, så hvorfor ikke,« siger Mia Nielsen, der i dag er glad for, at arbejdspladsen ligger i Vollsmose.
Arbejdet adskiller sig på mange måder fra arbejdet i de institutioner, hvor hun har været i praktik under uddannelsen. For eksempel har omkring 95 procent af børnene i børnehaven en anden etnisk baggrund end dansk.
»Der er udfordringer hver eneste dag. Det er ikke sådan, at man har dem hængende over hovedet, så det ikke er til at holde ud, men der er noget at tage fat i. Selvfølgelig skal der være rytme i hverdagen, men du hænger ikke fast i rutiner og vaner her. Jeg synes, det er spændende.«
De mange forskellige kulturer, der er repræsenteret i børnehaven, betyder, at man som pædagog ikke kan tage noget for givet. Udgangspunktet er anderledes end i institutioner, hvor børn og forældre kender de danske normer og uskrevne regler. Og det skal man have med i sine pædagogiske overvejelser, fortæller Mia Nielsen.
»Mange af børnene kommer fra hjem, hvor der er stort fokus på hjemmet og familien. Danske børn kender som regel mere til deres omverden, fordi de kommer ud med forældrene, for eksempel ind til byen eller i zoologisk have. Det betyder, at vi arbejder meget med livslæring, helt ned i de små konkrete ting, som hvor man køber ind, hvad man gør ved et lyskryds, og hvor mælken kommer fra,« fortæller Mia Nielsen.

Tættere samarbejde. I dag er kun halvdelen af børnene kommet i børnehave. Resten er hjemme på grund det dårlige vejr. Da en del af forældrene er arbejdsløse, har de mulighed for at holde børnene hjemme, når de vil, som for eksempel på en stormfuld dag som denne.
»Man kan godt mærke, at flere af forældrene er arbejdsløse. Nogle børn bliver af­leveret sent, og vi skal holde fast i nogle af forældrene, så de ikke holder børnene hjemme. Men fremmødet er blevet ret stabilt i løbet af det seneste år,« siger Mia Nielsen.
Det år, hvor Mia Nielsen har arbejdet i børnehaven, har personalet gjort en stor indsats for at få et godt og tæt samarbejde med forældrene. Og det har givet pote.
»I nogle kulturer pakker man børnene ind i vat og gør alt for dem. Vi prøver at vise forældrene, at børnene godt kan selv, hvis man lader dem. Forældrene er meget imødekommende og respekterer os som fagpersoner,« siger Mia Nielsen.
I sin praktiktid i andre daginstitutioner har Mia Nielsen oplevet udfordringer med de etnisk danske forældre, men af en anden art.
»Danske forældre stiller høje krav. Der var for eksempel en mor, der ville have os til at kalde alle børnene for ’hen’ i stedet for han og hun, da hun havde hørt om nogle kønsneutrale daginstitutioner i Sverige.
Et godt forældresamarbejde handler i høj grad om at formidle ting på en god måde og vise respekt.
»Ingen kan lide at blive overfuset af en pædagog, der står og løfter pegefingeren. Det er vigtigt at have en god kemi. Hvis man er kontaktperson for at barn og ikke har kemi med forældrene, kan vi godt finde på at bytte. For forældresamarbejdet er så vigtigt. Især hvis der er problemer.«

Derfor er mit arbejde fedt
»Jeg er rigtig glad for, at der hele tiden er nye udfordringer i hverdagen, og som gør, at jeg skal forny mig og være kreativ.«
Derfor er mit arbejde en udfordring
»Som ny pædagog skal jeg lægge enormt meget tid og energi i det pædagogiske arbejde for at skabe respekt og autoritet hos børnene.«
Mia Nielsen