Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2006 Nr.: 13
PC pædagogik
Børnehavebørn kan sagtens bruge en computer, og hvis de voksne hjælper til, kan computeren styrke børnenes fantasi og læring
Af: Mikkel Kamp
Alle børnehaver burde udstyres med mindst én computer. Computere kan nemlig være med til at styrke børns fantasi og fællesskab. Og børnehavebørn kan sagtens håndtere computere, mener Jette Nygaard, der er lektor på Kolding Pædagogseminarium. Sammen med Per Kallehauge har hun skrevet en masterafhandling baseret på etnografisk feltarbejde i tre børnehaver. Her har de undersøgt, hvad pædagoger og børnehavebørn i fællesskab kan bruge computere til.
Det er ikke så lidt.
"Computeren er en skattekiste af muligheder, men børnene kan bare ikke altid finde ud af at åbne den selv. Hvis der er begejstrede voksne til stede, kan computeren være med til at understøtte fantasien og kreativiteten, og så er den med til at skabe et fælles læringsrum for børnene, hvor de lærer af hinanden," siger Jette Nygaard og understreger, at computeren er et stykke legetøj som alt andet legetøj. Den kan bare noget mere.
"Det er et avanceret stykke legetøj, som børnene under alle omstændigheder skal lære at bruge på et tidspunkt i deres liv. Vi bevæger os hen imod en verden, hvor det bliver endnu vigtigere at beherske de moderne medier. Ved at starte tidligt opnår børnene en vigtig mediekompetence, og når de nu gerne vil og kan, hvorfor skulle de så ikke starte med at bruge computeren i børnehaven," siger Jette Nygaard, og sammenligner det at holde børn væk fra computere i børnehaven med at forbyde dem at lære at køre på tohjulet cykel.

Unikt arkivsystem. Jette Nygaard og Per Kallehauge ville blandt andet undersøge, om de moderne medier kan understøtte børns fortællinger. De gav en gruppe børn adgang til en mikrofon, et digitaltkamera og en computer. De lod børnene tage billeder af det, de havde lyst til. Når billederne var overført til computeren, fik børnene mulighed for at fortælle om de ting, de havde fotograferet.
"Pigerne gik straks i gang med at fortælle lange historier, mens drengene ikke var så snakkesalige. De havde brug for at handle, mens de fortalte, så derfor sad de og tegnede eller spillede, mens de snakkede," siger Jette Nygaard.
Hun medgiver, at man kunne lave de samme ting med papir, tusser og en båndoptager, men computeren har visse fordele.
"Computeren er unik som arkivsystem. Gamle tegninger bliver væk eller går i stykker, og hvis man har optaget noget på bånd, er det besværligt at finde frem til. Her kan børnene finde både billeder og lyd, når de har lyst til det. Det havde de tit. Så sad de og lyttede til de gamle historier, og det gav grundlag for nye historier og lege," fortæller Jette Nygaard.
Børnene i de tre børnehaver kunne selv finde deres lydfiler og tekster på computeren. Det kunne lade sig gøre, fordi der var et særligt skrivebord på computerne, som de let kunne navigere rundt på.

Computerspil er leg. Jette Nygaard er ikke bange for, at computerspillene skal erstatte legen.
"Når de sidder ved computeren, leger de. Og den leg er ikke anderledes end alle mulige andre lege. Det foregår bare på en computer. De vælger at sidde sammen i et legefællesskab, så børnehavebørn bliver ikke ensomme og isolerede på grund af computeren," siger Jette Nygaard
Når børnene spiller eller leger ved computeren, sidder der næsten altid to ved skærmen. Den ene fører musen, mens den anden, som ofte er bedre til spillet, instruerer. Bagved sidder en gruppe, der følger med, fortæller om det, der sker, og hjælper de to, der spiller. Ofte er der også en gruppe tilskuere, der ikke rigtig deltager. De går til og fra og følger lidt med, mens de måske er i gang med en leg.
"Det er et lærende fællesskab, hvor de bedste er læremestre, og de andre børn lærer ved at deltage. De aflurer dem, der kan styre musen, og på et tidspunkt kommer de selv til at sidde helt henne ved skærmen," siger Jette Nygaard.
Undervejs i projektet prøvede de voksne at instruere børnene i, hvordan de skulle gøre, men her stod børnene af.
"Når det var os, der sad ved musen og instruerede, mistede de interessen. Vi viste dem for eksempel et tegneprogram på computeren. Pigerne sad tålmodigt og lyttede til, hvad vi havde at sige, og da vi var færdige, rejste de sig op og gik ind og tegnede på papir."
Det kom der noget positivt ud af. Børnene lærte at bruge en scanner, fordi de tegnede i hånden og scannede tegningerne ind. Efter at have set andre gøre det et par gange, kunne de selv finde ud af det.

Begejstrede voksne er afgørende. Jette Nygaard og Per Kallehauge oplevede, at børnene var meget åbne overfor at lukke dem ind i deres lege ved computeren. Det hænger blandt andet sammen med deres engagement, mener Jette Nygaard.
Hun mener ikke, at pædagoger i en børnehave behøver at have kæmpe stor viden om computere, for at de kan få noget ud af at bruge den sammen med børnene. Men de skal overvinde den værste teknikforskrækkelse.
"Pædagogerne skal have redskaber til selv at redigere lyd og billeder på computeren. De skal simpelthen lære at bruge programmerne, og så bliver man jo ofte fascineret af det hen ad vejen. Det er vigtigt, at de voksne er begejstrede og deltager aktivt," siger Jette Nygaard.
Til gengæld kan de begejstrede pædagoger opleve, at de via computeren bliver lukket ind i lege, som giver mening for både børn og voksne.
Ifølge Jette Nygaard kan det også pirre pædagogernes legelyst.
"Vi var en integreret del af legen, og samtidig fik vi tilfredsstillet vores behov for at skabe. Både børn og voksne kan skabe noget, der ser godt ud på computerne," siger Jette Nygaard.

Røvere og soldater til drengene. Hvis ingen af pædagogerne i en institution er begejstrede for computere, er det svært at bruge forskellige multimedieprogrammer, men man kan sagtens have computere med spil alligevel, mener Jette Nygaard.
Pædagogerne skal bare være bevidste om, hvad de gør.
"Man skal vide, hvad der er i computeren og forholde sig til det. Der er institutioner, hvor pædagogerne ikke rigtig ved, hvilke spil der er i computeren, og det er forkert. Når man køber computerspil, skal man gøre sig de samme pædagogiske overvejelser, som når man køber alt muligt andet legetøj," siger hun.
Det går blandt andet på, at der skal være forskellige genrer og spil til både drenge og piger.
"Pædagoger er jo vant til at tænke i de her baner. Man kan for eksempel se på, hvad det er for nogle lege, børnene leger. Drengene leger røvere og soldater. Derfor skal de også have nogle spil, der larmer, og hvor man kan skyde."
Pigerne er mere til spil som Pixeline, hvor de skal løse opgaver og indgå i en slags dialog med spillets figurer.
Selvom børnene i nogle tilfælde taler med computeren, er Jette Nygaard ikke bekymret for, om børnene kan kende forskel på virkeligheden og det, der foregår på skærmen.
"Vi taler jo om almindelige børn uden specielle problemer. De kan sagtens skelne mellem fiktion og virkelighed. Der er ikke forskel på det, der sker ved computeren, og det, der sker i dukkekrogen, hvor børnene går ind og ud af fiktionen," siger lektoren fra Kolding.


Succes med computer i børnehaven

Børnehavebørn bliver bedre til at stave, skrive og samarbejde, når de bruger computeren. Især gavner computeren de to-sprogede børn, skriver JP Århus.
Konklusionerne stammer fra et århusiansk forsøg, der handler om at bruge computeren til at ruste børnehavebørn bedre til skolen. Børn- og ungerådmand i Århus, Louise Gade (V), er begejstret.
"Forsøget viser, at det er ekstrem vigtigt, at man ser IT som noget, der skal integreres i pædagogikken i alle institutioner. Det er med til at stimulere børnenes sociale udvikling og deres koncentrationsevne," siger hun til JP Århus.
Især to-sprogede børn har stor gavn af at benytte computeren i en tidlig alder, viser resultaterne ifølge projektleder Erik Hønge, Århus Kommune.
Børnenes spontane interesse for enten biler eller frøer kan med en computer omsættes til stavetræning.
"De vil jo gerne vide mere. At søge på nettet og stave bliver en nødvendighed, hvis de vil finde mere information," forklarer han og fremhæver at en "computer-pædagog" i børnehaven også giver mere ro. Man undgår kommunikation i alle retninger.
"Der sidder flere børn ved samme computer med en pædagog i midten. Det motiverer børnene til at kommunikere og diskutere mere målrettet," siger han.
Erik Hønge afviser overfor avisen, at en computer fastlåser børnene i indendørs og stillesiddende leg. Han henviser til et projekt i København, hvor børnene kombinerer IT og udflugter. For eksempel kan de besøge en grønthandler og tage digitale fotos af bananer og æbler. Bagefter, derhjemme på computeren, lærer de at downloade billeder og stave til frugternes navne. TVL