Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 19
Set udefra: Danmark er verdens bedste
Vi viser vejen inden for børnepasning, mente Peter Moss. Men børnehaven skal ikke være en forberedelse til skolen.
Af: Steffen Hagemann
Danmark er verdens bedste til børnepasning, lød den smigrende konklusion fra professor Peter Moss fra University of London. Han har siden 1980'erne forsket i daginstitutionspolitik og pædagogik i Europa.
"Men når nordiske oplægsholdere skal fortælle, hvad de har opnået inden for 0-6 års området, bruger de 90 procent af tiden på at fortælle, hvad der er galt," konstaterede han.
Han fremhævede, at Danmark har et fuldt integreret system fra 0-6 år med adgang for de helt små børn, pasningsmulighed hele dagen, lige adgang for alle indkomstklasser og et veluddannet personale, hvor mere end halvdelen har en uddannelse. Kun New Zealand ligger bedre med 63 procent uddannede.
"Pædagogikken er et integreret koncept, som giver en holistisk tilgang til barnet. Det overvinder adskillelsen mellem børnepasning og uddannelse, som de fleste andre lande har," fremhævede Peter Moss.
Børnehavens forhold til skolen var han kritisk overfor. En dominerende holdning er nemlig, at børnehaven skal være forberedelse til skolen.
"Det er en fejltagelse, fordi det leder til yderligere skolificering," mente han.
I stedet burde man arbejde med visionen om skolen som et mødested for de to institutionstyper, sagde han og fremhævede en svensk regeringskommissions anbefaling om at gøre skolen til et mødested, hvor pædagoger og lærere får mulighed for at udvikle deres pædagogiske praksis. Men skal der udvikles et nyt forhold mellem de to institutionstyper, så kræver det, at vi stiller de kritiske spørgsmål.
"Desværre lever vi i en tid, hvor vi får svar, inden vi når at stille de kritiske spørgsmål," sagde Peter Moss.