Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 14 Børn&Unge som e-paper
Forældre roser pædagoger i skolen. I har positiv betydning for vores børn
Pædagoger gør en positiv forskel for børnene. Det mener 9 ud af 10 forældre, viser ny undersøgelse. Pædagogerne er lidt forud på point, siger Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.
Af: Steffen Hagemann
Pædagogernes arbejde i folkeskolen kan mærkes helt hjemme hos de forældre, der hver morgen afleverer deres kære små i skolen.
Knap 9 ud af 10 forældre til børn i indskolingen siger, at pædagoger i skolen har en positiv betydning for deres børn. 83 procent siger, at pædagoger forbedrer klassens trivsel. 73 procent siger, at pædagogerne giver mere ro i klassen. Alt sammen ifølge en undersøgelse, Epinion har foretaget for BUPL blandt 1.669 forældre til børn i indskolingen.
At pædagoger bliver vurderet højt, er ikke en overraskelse for Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.
»Det er lidt stort at sige, at forældre elsker pædagoger, men...,« griner hun og toner lidt ned:
»Forældre holder af pædagoger, fordi vi har været vant til fra vores børns liv i daginstitutioner, at de har været omsorgspersoner, som vi har haft mange gode snakke med,« siger hun.
Hun peger på, at pædagoger tit hjælper forældre med rådgivning til, hvordan de skal tackle nogle af de udfordringer, som et forældreskab automatisk medfører.
»Derfor er vi positive overfor ­pædagoger, for langt de fleste af os har holdt af de pædagoger, der har været i vores barns daginstitutioner. Det er dem, der har haft tid til at snakke med os. Det er dem, vores børn har været glade for at vokse op sammen med,« siger Mette With Hagensen.

Forud på point. Forældre ved, at pædagogerne kan tage hånd om de børn, der har brug for lidt hjælp til at være i klassefællesskabet, påpeger Mette With Hagensen. De ved også, at pædagogerne er de ekstra hænder, ekstra ører og den ekstra hjælp, man har brug for i klassen.
»Pædagoger er lidt forud på point, når de kommer ind i klassen, for så ved vi, at ’åh, det bliver dejligt, for de kan nogle ting, de pædagoger’,« siger hun.
Pædagoger kan også spille en rolle i den varierede undervisning, og de kan give mere bevægelse i skolen. Men kun lidt mere end halvdelen af forældrene fremhæver pædagogernes betydning her.
»Det er måske sværere at se udefra, fordi vi forældre sjældent ser det, der foregår i undervisningen. Det, vi oplever, er det, som vores børn kommer hjem og fortæller os,« siger Mette With Hagensen.
Hvis børnene har været på tur til et vandhul for at udforske dyr og planter, er børnenes udbytte af turen det vigtigste.
»Om det er en lærer eller pædagog, der gør det, er ligegyldigt for forældrene. Bare kvaliteten er god,« siger Mette With Hagensen.

Spareøvelse. Hun fremhæver en bekymring ved pædagogernes arbejde i skolen: Når kommuner eller skoler vælger, at den understøttende undervisning skal varetages alene af pædagoger.
»Det var ikke tanken med understøttende undervisning. Det er en ren og skær spareøvelse, som gør, at pædagoger bliver sat i en situation, som de ikke helt føler sig klædt på til, og lærerne står på sidelinjen og siger: ’De timer kunne vi faktisk bruge til noget fornuftigt’,« siger Mette With Hagensen.