Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 19
TEMA: PÆDAGOGISKE LÆREPLANER. Læring slår leg
Af: Vibeke Bye Jensen
Det vigtigste er børnene og barnet.
Børn&Unge har analyseret ordene i godt 50 pædagogiske læreplaner, og ’børnene’ og ’barnet’ løber med både første- og andenpladsen. Sammenlagt bliver de to ord anvendt over 3.000 gange.
Det er et godt tegn, vurderer Karsten Pedersen, lektor i Kommunikation på Roskilde Universitet.
»Pædagogerne har det helt rigtige fokus og husker, at de pædagogiske læreplaner handler om børnene. På forhånd kunne man have ­været bange for, at børnene havde fyldt mindre, fordi loven kræver, at pædagoger forholder sig til dit og dat,« siger han.
Læring havner på en tredjeplads efterfulgt af udvikling på listen over de mest populære ord i de pædagogiske læreplaner. Læring er nævnt hele 959 gange, udvikling 841 gange, mens ordet leg er nævnt 635 gange. Det er bemærkelsesværdigt, mener Karsten Pedersen.
»Læring og udvikling overskygger legen i læreplanerne. Det hænger sammen med samfundets fokus på uddannelse, og at man skal lære hele livet. Alt afhængig af synspunkt kan man være glad eller ked af, at legen bliver puffet i baggrunden,« siger han.

Om undersøgelsen
Børn&Unge har analyseret over 175.000 ord i 53 pædagogiske læreplaner og beregnet, hvilke ord pædagoger bruger mest flittigt. Læreplanerne er fundet på nettet, ud fra at de er opdateret fra januar 2013 til september 2014. Synonymer er slået sammen, og småord som fx ’jeg’, ’når’, ’vi’, ’og’, ’måneder’ osv. er siet fra, sådan at undersøgelsen kun fokuserer på de betydningsbærende ord.
Kilde: Analysebureauet Analystik for Børn&Unge, september 2014 .