Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2017 Nr.: 14 Børn&Unge som e-paper
Ekspert: Markant opbakning om pædagoger
Forældrene bakker op om hovedintentionen med at involvere pædagoger i skoledagen, mener Andreas Rasch-Christensen.
Af: Steffen Hagemann
Det er ikke overraskende, at forældre vurderer pædagogernes tilstedeværelse i skolen så positivt. Sådan lyder meldingen fra Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef på Via University College og skoleekspert.
»Specielt ikke, hvis det er baseret på konkrete oplevelser hos forældrene,« som han siger.
Han kalder undersøgelsens resultat ’markant’.
»Det viser, at forældrene bakker op om hovedintentionen med at involvere pædagogerne i skoledagen. Pædagogernes kompetencer vedrører jo præcis den type forhold: at kunne arbejde med fællesskabet, med relationerne og med variationen i undervisningen,« siger han.
»I modsætning til at stå alene med ansvaret for en lektiecafé, er det selvfølgelig den type pædagogiske opgaver, som har været en af ambitionerne med folkeskolereformen,« tilføjer han.

Enig med forældrene. Den høje anerkendelse af pædagogers arbejde i skolen hænger også sammen med, at forældrenes fokus er skiftet lidt, vurderer Andreas Rasch-Christensen.
»Hvor forældrene tidligere havde fokus på, om barnet havde lært noget i dag, er det skiftet til ’er der nu for meget støj og uro?’. De andre sider end den rent faglige læring fylder meget hos forældrene,« siger han og peger på, at netop udsigten til tryggere miljøer og færre børn pr. voksen får forældre til at søge over til privat- og friskolerne.
Undersøgelsen viser også, at 87 procent af forældrene gerne ser en grænse for, hvor mange børn der må være pr. pædagog i fritidsinstitutionerne.
»Jeg er enig med forældrene. Jeg vil også gerne have minimumsnormeringer,« siger Andreas Rasch-Christensen.