Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 14
Lær af os. Børnehavebørn skaber film med iPads
Børnehavebørn i fynske daginstitutioner har prøvet kræfter med filmmediet og skabt deres egne små film på iPads. 25 pædagogstuderende fra uddannelsen i Odense har skabt rammerne for de små kunstnere.
Af: Marie Bille
Det ville vi
Pædagogstuderende skal blive en slags piloter, der kan iværksætte forløb i daginstitutionerne, hvor børnene kan skabe film med iPads. Pædagoguddannelsen har sat sit præg på projektet, og vi har den tilgang, at børnenes egne skabende processer skal i centrum. Vi prøver at opsnappe det usynlige, der foregår, når børn skaber film. Vi arbejder med spørgsmålet: Hvad lærer børn, når de leger? I stedet for at bruge legen som et redskab til læring ser vi på, hvad der sker i processen, når børene er opslugte af deres leg. Vi kigger på det potentiale og de ressourcer, børn har, når de leger med at skabe film.

Sådan gjorde vi
De studerende blev klædt på af erfarne filmkunstnere på to workshops, hvor de lærte forskellige teknikker til at skabe film på iPads. Så tog de ud i grupper i daginstitutionerne og arbejdede med børnene, som fik lov til selv at filme. Mens de studerende satte aktiviteterne i gang, filmede de processen med videokamera. Det var et fantastisk redskab, for man kan ikke både sætte aktiviteter i gang og kigge undersøgende på sine egne handlinger samtidig. Bagefter så de studerende børnenes film, og de undersøgte, hvilke refleksioner og diskussioner børnene havde haft undervejs i processen.

Det lærte vi
Børnene reflekterer over deres roller, udtrykket, genrer, og de bruger både deres nære verden og den store verden til at skabe nye udtryk. De får bearbejdet rigtig meget undervejs. Det stiller nogle andre krav til pæda­gogerne, som faktisk skal trække sig i baggrunden.
Børnene vender op og ned på normer og regler. Temaer som sure tæer, tis, prut og fis er populære i børnenes film. De bruger ’den folkelige latterkultur’, hvor man nærmest som en ventil kan lege med alt det, man er underlagt til daglig. Samtidig sker der en digital dannelse, hvor børnene tilegner sig mange færdigheder undervejs.

Vores råd til andre
1. Træk jer tilbage som pædagoger og lad børnene skabe.
2. Se på processen som et skatkammer, hvor man kan blive klogere.
3. Brug gode etuier til iPads’ene, så de kan tåle lidt af hvert.

Om projektet
Projektet er et samarbejde mellem Pædagoguddannelsen i Odense, Kulturregion Fyn og Det Danske Filminstitut. Håbet er at inspirere andre til at skabe rammer for børns kreative processer med film.
Vil du vide mere, kan du kontakte: Lene Gutzon Münster, lemn@ucl.dk, pædagoguddannelsen i Odense og Svendborg, og Julie Linn Milling, projektleder på De Små Børn Møder Filmen, julie.milling@kulturregionfyn.dk
Interesserede fynske daginstitutionspædagoger tilbydes et gratis filmpilotkursus i Odense d. 29.09.2014.