Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 09 Børn&Unge i pdf-version
SFO-start de luxe
En god normering ved tidlig SFO-start koster i starten, men er tjent ind senere, mener SFO-leder.
Af: Gitte Rebsdorf
Espergærdeskolen i Nordsjælland ligger midt i et villakvarter tæt på skov og strand. Luften er frisk og ren, og inde bag ruderne i de tomme huse er der smukke designermøbler og buketter med hyacinter.
Skolen ligger i et område med ressource­stærke mennesker, og i SFO'en breder der sig en duft af nybagt brød. Ved et af de store vinduer er to af pigerne, som lige er startet, i gang med svamp og klud. De hjælper med at gøre den første tid for alle 38 børnehavebørn god.
"Det er også relationsarbejde, som vi lægger meget vægt på her. De to piger lærer hinanden at kende, mens de pudser vinduer," siger SFO- leder Susanne Jensen.
Børnene begyndte i SFO allerede 1. maj, selv om skolen først starter til august. Den tidlige SFO-start skal gøre overgangen til skolen lettere, og det skal ikke kun friskbagt brød og nypudsede vinduer være med til at sikre. Helsingør Kommune har ladet ressourcer følge med, så det er muligt at ansætte, hvad der svarer til halvanden medarbejder til de 38 børnehavebørn.
De penge er givet godt ud, mener Susanne Jensen.
"Det betyder rigtig meget, at børnene får en god start. Det betyder også meget i forhold til samarbejdet med forældrene, så de ressourcer, vi lægger i arbejdet nu, får vi tilbage igen senere," siger hun.

Mere trygge. At der ikke er sparet på ressourcerne betyder, at forberedelsen kan begynde allerede i børnehaven. Her bliver der uvekslet oplysninger mellem børnehaven og SFO'en, sådan at det nye personale får kendskab til børnene, og får viden om deres styrker og svagheder. Det gør det nemmere at støtte børnene. De kommer også på besøg i SFOen, før de skal starte, så de kan føle sig mere trygge.
"Mange børn føler det som et tab, når de skal sige farvel til deres børnehave. Så når de har været her en måneds tid, tager vi tilbage til deres børnehave på besøg. Det betyder meget for dem", siger Susanne Jensen, mens hun viser rundt på legepladsen.
Der er både el og vand udenfor, så om sommeren kan børn og voksne være ude hele dagen. En gruppe piger har samlet sig og er i gang med at bygge hule ved hjælp af grene og pinde. Nyudsprungne blade bliver brugt til at tætne taget med.
"Det er børn, som har alt, og alligvel er de så gode til at finde på lege, hvor de skal være kreative", siger Susanne Jensen.

Enklave for sig selv. Espergærdeskolen hører med sine 319 elever til en af de mindre skoler i Nordsjælland. Men selvom skolen er forholdsvis overskuelig, er der alligevel gjort en ekstra indsats for at sluse de nye børn ind i skolen. Også i fysisk forstand. Deres lokaler ligger som en enklave for sig selv.
"Det er med til at gøre børnene trygge, at omgivelserne er overskuelige. Børnene kommer fra forskellige institutioner og kender ikke nødvendigvis hinanden, når de starter her. Derfor bruger vi også tiden på at gå rundt i kvarteret, så vi kan se, hvor de bor. De finder måske ud af, at de ikke bor så langt fra hinanden, og det kan være med til at sætte gang i venskaberne," fortæller Susanne Jensen.

Sammensætter klasser. De seks uger, som børnene har i SFO'en før sommerferie og skolestart, bliver også brugt til at finde ud af, hvordan børnene kommer ud af det med hinanden, og hvordan klasserne skal sammensættes. Mange steder bliver klasserne sammensat, før børnene overhovedet har været sammen. Men det er en fordel at vente, mener Susanne Jensen.
"Når de kommer her, inddeler vi dem i farve­grupper, og først når de har været her et stykke tid, og vi har set, hvordan de agerer sammen, inddeler vi dem i klasser," siger SFO-lederen.
Det er langtfra alle kommuner, der gør som Helsingør Kommune. En undersøgelse, som BUPL har foretaget, viser, at kun en ud af fire kommuner, som har tidlig SFO-start, lader den høje normering fra børnehaven følge med.
Men en god normering kan betale sig og er en investering i fremtiden, påpeger SFO-lederen.
"Hvis der opstår problemer med børnene senere i skoleforløbet, har vi etableret en god kontakt både til børnene og forældrene. Det gør det lettere at håndtere problemerne," fastslår Susanne Jensen.