Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2018 Nr.: 04 Børn&Unge som e-paper
Guide. Sådan lukker du foråret ind i børns liv
Børn, som er i tæt kontakt med naturen, får et sundere liv og en bedre forståelse af jordens livscyklus. Inspireret af deres søn præsenterer forfatterne til ny bog konkrete idéer til, hvordan årstiderne kan inddrages i det pædagogiske arbejde.
Af: Henrik Stanek
Mikas børnehave og nu hans skole følger årets gang i det pædagogiske arbejde. Det har smittet af på den niåriges familie i en grad, så forældrene har skrevet bogen ’Luk naturen ind hele året’ med 102 forslag til, hvad man kan foretage sig i naturen som familie eller institution.
»I en hektisk hverdag skal vi tage stilling til alt muligt, men jeg fandt et helle, da jeg begyndte at plante i vores have. Planter stiller ikke andre krav end jord, lys og vand,« siger Lisa Grue, som udgør halvdelen af forfatterparret.
Når man laver mad over bål eller snitter i pinde fra skoven, husker man oplevelsen, fordi den giver samhørighed, mener hun.
»Mika gider ikke altid gå en tur, men hvis vi lægger en konkurrence ind om, hvem der kan navnene på 10 forårsblomster, synes han, det er sjovt. Og når vi laver syltetøj af bær, vi plukker, får det en helt anden betydning at spise pandekager.«
Det var Mika, som fik forældrene til at genopdage naturen.
»Han kom hjem fra børnehave og viste, hvordan man stabler et bål, kærner smør og maler mel. Vi maler ikke alt mel selv, men vi gør det en gang imellem for at få et anker til den jord, vi bor på. I gamle dage holdt man høstfest, men i dag er vi langt fra produktionen af fødevarer, så det er godt at lære børn, hvor tingene kommer fra.«
Til den første høstfest i børnehaven tænkte Lisa Grue over, om hendes treårige søn forstod sammenhængen mellem det korn, de skar med le, tørrede og malede. Svaret fik hun, da han en dag sad med en kiks med et præget kornaks og fortalte, at den var lavet af mel fra korn.
»Det skaber glæde hos pædagoger at give børn forståelse for naturen. De behøver ikke at følge alle vores forslag, men kan prøve sig frem. Hvis man for eksempel vil presse blomster, kan børnene være med til at plukke dem. Det er ret simpelt,« siger Lisa Grue.

Børn færdes sjældent i naturen

Aktiviteter i naturen påvirker børns indlæringsevne, motorik og fysiske og mentale sundhed.
Internationale undersøgelser peger på, at børn anvender naturen betydeligt mindre end tidligere.
Af norske børn færdes over halvdelen aldrig eller sjældent i natur- og skovområder. Det viser en undersøgelse fra 2013. Når de norske børn kommer ud i skov- og naturområder, færdes de sjældnere på egen hånd end i andre udeområder. Manglende tid og utryghed ved at lade dem transportere sig selv rundt er de vigtigste barrierer.
De norske forskere peger på, at ­voksne spiller en vigtig rolle for, hvor meget børn færdes i naturen. De ser et potentiale i, at skole og SFO i højere grad motiverer og understøtter, at børn kommer mere i naturen.
Kilde: Center for Børn og Natur.

Nyt center skal få børn ud i naturen
Center for Børn og Natur blev oprettet i efteråret 2017, blandt andet for at undersøge, hvordan børn i forskellige aldre bruger naturen og ikke mindst, hvilken rolle institution, skole, fritidstilbud, venner, familie og digitale medier spiller for, hvordan og hvor meget børn kommer i naturen. Målet er at vende udviklingen, så flere børn kommer til at opleve naturen i hverdagen. Centret vil blandt andet udvikle en kanon over ’must try’-aktiviteter i naturen.
Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, VIA University College
og Friluftsrådet står bag centret, som Nordea-fonden støtter med 18 millioner kroner.

Blomsterdage
Det er nemt og hyggeligt at presse blomster. Alle kan være med og få glæde af de fine minder om forår og sommer.
  • Tag på tur, og lad børnene plukke forårsblomster.
  • Læg et par friske blomster eller planter ned i en bog.
  • Luk bogen forsigtigt, og læg en stak tunge bøger ovenpå.
  • Vent 3 til 10 dage.
  • Åbn bogen, og se jeres pressede blomster.
  • I kan bruge blomsterne til collager i alle størrelser og på papir i forskellige farver.
  • Hæng collagerne op, eller lad børnene bruge dem til gaver.