Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2015 Nr.: 11 Børn&Unge som e-paper
TEMA: SKOLEREFORM. Reformen har givet pædagogerne et løft
Af: Steffen Hagemann
Min karakter 10
»Jeg er vildt imponeret over, hvad folk har kastet sig ud i, og hvad de er lykkedes med. Men der er altid plads til forbedringer.«
Trine Bjerg, skoleleder, Buddinge Skole, Gladsaxe

Generelt er pædagoger og lærere på Buddinge Skole i Gladsaxe Kommune positivt indstillet over for skolereformen. Der er også en forståelse for visionen og nødvendigheden bag reformen, siger skoleleder Trine Bjerg. Det skaber glæde, at pædagogerne har fået flere timer i skolen.
»Jeg elsker, at pædagogerne har fået en større rolle. Det giver så god mening,« siger Trine Bjerg.
»Reformen har givet pædagogerne et løft i skolen, fordi de også er ansvarlige for den understøttende undervisning. Vi har prioriteret, at pædagogerne har mange timer i skolen. På den måde har vi lagt an til et reelt samarbejde,« siger hun.
Det samarbejde er samtidig det sværeste at få til at lykkes – af helt praktiske grunde.
»Det er så besværligt at finde ordentlig tid til, at lærere og pædagoger kan forberede sig sammen. Det er den største udfordring, og der er ingen logisk løsning, når der hele tiden skal være en voksen sammen med børnene,« siger Trine Bjerg.
Udfordring for klubben. I Gladsaxe Kommune blev klubstrukturen også ændret i forbindelse med skolereformen. Alle fritidsklubber blev lavet om til SFO2, kaldet skoleklub, og ungdomsklubberne blev slået sammen til én kommunal klub, som det er gratis at være medlem af.
Det har givet bedre sammenhæng mellem skole og klub, at fritidsklubberne nu hører under skolen, synes Trine Bjerg.
»Men det har været en kæmpestor udfordring for pædagogerne fra klubverdenen pludselig at stå her i skolen, hvor tingene skal være enormt strukturerede, og hvor arbejdet ikke er lystbetonet. Træerne vokser ikke ind i himlen, men pædagogerne har været fantastiske. De har virkelig taget opgaven til sig,« siger Trine Bjerg og understreger, at de kæmper for at bevare kvaliteten i klubben.
»Vi skal søge at bevare den pædagogik, der knytter sig til klublivet, så det hele ikke bare bliver skole på skolens præmisser,« siger Trine Bjerg.