Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 07
Klædt i drømme
Den farverige, glade og naive retrostil er en megatrend inden for børnemode. Forældre klæder deres børn i tøj fra deres egen barndom, fordi de drømmer om 1970´ernes frie børneliv.
Af: Signe Strandby Nielsen
Det ligner et billede af en børneflok fra et storkollektiv i 1970'erne. Glade børn med løst, halvlangt hår og i farverigt tøj med print af æbler, ubåde og glade elefanter. Børnene står i et dansk sommerlandskab, og det er svært at se forskel på drenge og piger.
Men nej, det er ikke et gammelt, gulnet fotografi fra det biodynamiske landbrugskollektiv Røde Jord på Fyn, men forsiden af et tøjkatalog for forårssæsonen 2011.
De glade børn er modeller for tøjmærket Småfolk, som er et blandt mange danske børne­tøjsmærker, hvor tøjet er som snydt ud af snottede halvfjerdserungers næser.
Og de danske forældre er vilde med retro-looket, som har været fremme i snart 10 år.

Megatendens. Et af de førende retromærker er Katvig, der så dagens lys i 2003, da den nuværende direktør Vigga Svensson fandt et gammelt dynebetræk på sin mors loft.
Vigga Svensson var overbevist om, at dynebetrækkets mønster med glade runde æbler kunne noget helt særligt, og æblemønstret blev Katvigs varemærke. Fem år efter turen på loftet havde børnetøjmærket en omsætning på 57 millioner kroner, og i dag kan man købe Katvigs farverige, økologiske tøj i 28 lande.
Ulla Skjødt, trendchef i Dansk Mode & Textil, som er brancheorganisationen for danske mode- og tekstilvirksomheder, kalder retrostilen for en megatendens inden for dansk børnemode.
Hun har arbejdet med børnemode i mange år og fortæller, at retrobølgen er en af de store succeser inden for dansk børnemodetøj. Der er stor interesse for den farverige halvfjerdserstil fra udlandet. Her ser man retrotøjet som en del af et frit og godt børneliv, hvor børnene bliver kører rundt i Christiania-cykler og spiser økologisk mad.

Bare tæer i kolonihaven. Ulla Skjødt mener, at designerne, der typisk selv er i 30´erne, bruger deres egen barndom som ideal for deres design.
"De designer på baggrund af de glade billeder af den evige, glade sommerdag fra deres egen barndom. Tøjet skal være farvestrålende og til at lege ude i, og børnene har uglet hår og går med bare tæer. Det er alt det, designerne synes, de selv havde i deres frie børneliv i halvfjerdserne," siger Ulla Skjødt.
Anne Glad, partner i reklamebureauet Sunrise A/S og livsstilsekspert fra DR-programmet 'Kender du typen?', mener, at forældrene drømmer sig tilbage til deres halvfjerdserbarndom, når de klæder deres børn i orange og lilla velour og sætter en solhat med æbleprint på podernes halvlange lokker.
"Det er forældrenes minde om den evige sommerferie i deres barndom, der ligger bag trenden," konstaterer Anne Glad.
Men det er ikke kun den personlige nostalgi, der forklarer tendensen. Forestillingen om det gode børneliv i halvfjerdserne spiller en vigtig rolle, forklarer livsstilseksperten.
"Man forbinder 1970´erne med familieliv, sammenhold, fællesskab og rigelig tid. Der var meget fokus på, at børn også var mennesker, og man forkastede al tidligere pædagogik. Nu skulle der være plads til børnene, og de skulle også høres," fortæller Anne Glad.

Fra drøm til virkelighed. De fleste forældre tilslutter sig i dag tanken om, at børn er individer, der skal have plads, og det viser de ved at klæde deres børn i multistriber og fodformede sko.
Men der er langt fra halvfjerdserdrømmen til hverdagslivet i 2011, siger Anne Glad. Børnene får nemlig ikke den plads og det børneliv, man drømmer om, fordi forældrene ikke tilbringer så meget tid sammen med dem, mener hun.
"Familielivet i dag er præget af, at tid er en knap ressource. Og har man ikke lige overskud til at gå på nedsat tid, så kan man i hvert fald klæde børnene ud i den rigtige kulisse," siger Anne Glad.