Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 12
Tanken er som lyset fra en lommelygte
Skolegruppen i børnehaven kan sagtens tænke skarpe tanker om tanker og blive opmærksom på, hvordan man flytter opmærksomhed. Det ved pædagog Anna-Grethe Pugholm, Børnehaven Gerlachsgade i Aarhus, som er med i et stort projekt om mentalisering.
Af: Jan Kaare
Hvad er en glad tanke?"
"Medina!"
Klara lader lommelygten lyse på det tegnede rum med glade tanker på papiret foran hende.
"Hvad er en trist tanke?"
"Bagga på hospitalet og ..."
En mand på stilladset udenfor laver en lyd. Klaras opmærksomhed flytter sig straks ud på stilladset. Pædagogen kommenterer:
"Der kan du se, hvor hurtigt tankerne flyver bort."
Hvis man kunne lære børn at styre deres opmærksomhed eller i det mindste lære dem, at de et stykke hen ad vejen selv har et valg, når det gælder tanker og handlinger, er vi kommet langt.
Sådan tænkte Anna-Grethe Pugholm, da hun for et par år siden første gang hørte om mentalisering. Siden har hun læst, hørt og efteruddannet sig. Det har givet hende appetit på legeøvelser sammen med de ældste børn i Børnehaven Gerlachsgade i Aarhus, hvor hun er pædagog.
"Du kan kun bruge enkelte af de mange tilgange til mentalisering sammen med børn på fem år, men alligevel kan de blive mere robuste. Pædagoger og lærere i skolen og SFO'en kan bygge ovenpå ved også at arbejde med området."
Anna-Grethe Pugholm deltager i Aarhus Kommunes satsning OmTanke, som retter sig mod alle medarbejdere i skoler, børne- og ungeinstitutioner samt forældre. Satsningen har tre år på bagen, og det overordnede mål er - på basis af forskningsbaseret og praktisk viden - at give både børn, unge og voksne bedre muligheder for at udvikle mentalt overskud og træffe sunde valg og derved mindske risikoen for konflikter, livsstilsproblemer og sygdom.

Tankernes hus. 'Tankernes hus' hedder en legeøvelse for børnehavens skolegruppe, som Anna-Grethe Pugholm har udviklet på basis at bogen 'OmTanke - Praktisk viden om tanker og følelser og hjernen', udgivet af Videncenter for Sundhed og Trivsel i Aarhus Kommune.
Tankerne bor i forskellige rum i et hus, som kan betragtes udefra ved at bruge en lommelygte. Ved at flytte lyset til et andet rum kan børnene flytte opmærksomheden til andre tanker. Flyttes lyset fra rummet med en tegning af en trist tanke, flytter opmærksomheden med.
"For et barn på fem år er det meget konkret. Det er også fuldkommen logisk, at lys på en glad tanke kan ændre humøret. Andre ting rykker i lommelygten. Mobiltelefonen kan ringe, eller man knalder foden ind i et stoleben, men det er et stort skridt at blive klar over, hvordan tanker påvirker, og måske beslutte sig for ikke at være sur mere, så der kan komme gang i legen igen," siger Anna-Grethe Pugholm, der har 24 års erfaring som børnehavepædagog.
Børnene kan ikke forklare, hvad der sker, men de kan sige: Nu rykker jeg lige min opmærksomhed over på mit rugbrød.
"Det er et meget ungt plan, men et eller andet sted skal vi starte, og pigerne har fanget, at det ikke er nemt at flytte tanker. De var helt med, da vi snakkede om, at en sang kunne bide sig fast og næsten være umulig at slippe af med."

Gør børnene robuste. Anna-Grethe Pugholm vil gerne være med til at gøre børnene mere robuste. Det handler blandt andet om, når tænkehjernen kører derudad, og alarmhjernen tager den med ro, og om at blive klar over, hvordan børn skal tackle det, hvis alarmhjernen lukker ned for tænkehjernen.
"Det bliver nok det sidste, vi når, før børnene skal videre til børnehaveklassen. Jeg kan som professionel selv bruge den viden både til at tackle børn, der kommer i affekt, og til at være opmærksom på, hvor vigtigt det er at give det enkelte barn passende udfordringer," siger Anna-Grethe Pugholm.
I Børnehaven Gerlachsgade er det ikke kun Anna-Grethe Pugholm, der interesserer sig for mentalisering. Forældrene og de andre pædagoger har også stiftet bekendtskab med begrebet, men det er kun i den ældste gruppe, at der bliver legeøvet med tankernes hus.