Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2016 Nr.: 16 Børn&Unge som e-paper
Lær af os. Nøglemedarbejder kickstarter digital dannelse
Alle daginstitutioner i Faaborg-Midtfyn Kommune har udvalgt en nøglemedarbejder, der får den digitale dannelse til at blomstre blandt børn og voksne. Ringgårdens Børnehave er godt i gang.
Af: Trine Vinther Larsen
Det ville vi
Som led i et treårigt projekt i Faaborg-Midtfyn Kommune om digital dannelse har Ringgårdens Børnehave i Faaborg udvalgt en nøglemedarbejder, der hjælper børn og kolleger i gang med filmoptagelse og videoredigering. Pædagogen Danni Mitchell Nielsen vil ikke kalde sig ’digital indpisker’, men han hjælper, når teknikken driller. Børnehaven har fået en mediepakke med iPad, GoPro kamera, trådløst mikroskop, lydklemmer og remme til at spænde kameraet fast på børnenes pander eller i en trækrone – kun fantasien sætter grænser. Ønsket er at gøre børn til aktive skabere med digitalt udstyr frem for passive skærmtrolde.

Sådan gjorde vi
Især med de femårige i ældstegruppen har vi været meget i skoven med mikroskopet, som kan forbindes til iPad’en. Her undersøger vi dyr og planter. Lydklemmerne har vi brugt på en skattejagt, hvor vi har indtalt spørgsmål, som børnene ved de forskellige poster skal afspille og svare på. Kameraet havde vi fx med på en rundvisning i en tandlægeklinik, hvor det var spændt fast på et barn. Optagelserne afspejlede derfor barnets oplevelse. Forinden havde vi talt om tandlægeskræk. Vi indfører det digitale for hvert læreplanstema og bruger det mest i små grupper. Og kun hvis det tilfører noget ekstra.

Det lærte vi
Voksne vil gerne tage teten, men vi skal turde give slip og lade børnene styre legen med de her medier. Deres tilgang er undersøgende, og de har fart på og finder på nye måder at bruge udstyret på, som en voksen aldrig havde tænkt det: Hvad sker der, hvis vi kaster kameraet i havnen? Det prøvede vi med snor i kameraet, og vi så de sjove billeder bagefter. Vi har også lært, at det digitale skal bruges, hvor det giver mening. Det tilfører ikke læreplanstemaet om krop og bevægelse noget at filme en leg. Men hvis vi leger iPad-fangeleg, hvor man skal fange et foto af de andre børn, er det noget andet.

Vores råd til andre
● Vær tålmodig, også med kolleger. Nogle er superbrugere, andre starter ved startknappen.
● Brug det digitale, hvor det giver mening. Ikke for enhver pris.
● Slip styringen, og lad børnene gå forrest med udstyret.

Om projektet
Ringgårdens Børnehave og alle daginstitutioner i Faaborg-Midtfyn Kommune har arbejdet med digitale medier siden starten af 2015. Projektet fortsætter til udgangen af 2017. Grundstenen er et netværk af digitale nøglemedarbejdere, som i egne institutioner skal få den digitale dannelse til at blomstre og sammen i netværket løbende vidensdele og gøre brug af hinandens idéer. Kommunen bruger 500.000 kr. årligt på projektet især til indkøb af materialer. Formålet er at give alle børn adgang til digitale medier og støtte dem i at bruge dem aktivt og lærerigt. Få tips til digitale projekter på Digidag.fmk.dk