Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2007 Nr.: 07
Musikpædagogik; Tango er kedeligt
I Børnehaven Barnets Hus i Rødovre laver børnene selv musik sammen med pædagog Flemming Slot. De digter teksterne og er med til at komponere musikken. De optræder også gerne med deres sange. Senest på en mini-musik-festival, som pædagogerne i Rødovre havde arrangeret.
Af: Vibeke Bye Jensen
Hvad rimer på prinsesseland? Det gør "man kan danse, hvis man kan. Hvad rimer på smuk? Det gør Barbie duk'". En dag spurgte Flemming Slot, hvilken rytme en sang skulle spilles i. Han angav en tango-rytme på keyboardet, men den fik straks fingeren nedad af nogle børn, der meget hellere ville rappe. Når børnene i Barnets Hus i Rødovre laver deres egne sange sammen med pædagog Flemming Slot, er de både med til at digte tekster og lave musikken på børnehavens keyboard.
"Det er det at lege med ordene, som er så sjovt. Sara og Selma, der digtede sangen om prinsesseland, var kun tre år, da de en dag ude på legepladsen sang om prinsesser, og at de var søde og bløde, og så digtede vi sammen videre på det. Og sådan foregår det gerne, at børnene selv synger eller siger noget, og så rimer vi videre, og bagefter sætter vi musik på. Jeg vil skyde på, at børnene selv laver 70 procent af teksten til en sang," siger han.
Arbejdet med musik, tekster og teater foregår gerne spontant. Men når der skal øves til forestillinger, til indspilning af cd'er og til optræden, så er det planlagt. Det meste af Flemming Slots tid sammen med børnene har noget at gøre med musik. Han er selv amatørmusiker, og han mener, at når der nu er noget, han er særlig god til og brænder for, hvorfor så ikke give det videre til børnene. Han hylder princippet om, at det skal foregå på børnenes præmisser, og henviser til navnkundige Astrid Gøssel, som også mente, at børnene selv skulle være med til at digte tekster og være med til at lave musikken.
"Så det går jeg også op i, for jeg tror ikke, at børn har ændret sig siden 20'erne, hvor hun kom med sine meninger om børn og musik. De skal bruge deres fantasi, og de synger jo hele tiden, og der er musik over det hele. Vores hjerte har en rytme, en politisirene har en rytme, når vi går, er der en rytme, og det er bare lige at gøre børnene opmærksomme på de lyde, der er, eller som vi selv laver," fortæller han.

Rock for børn. Flemming Slot var kraftigt involveret i at arrangere en mini-musik-festival, som næsten 500 børn fra nogle af Rødovres vuggestuer og børnehaver for nylig deltog i. Hans gruppe af børn sang syv af deres egne sange, og tilskuerne hoppede og dansede og rockede til. Forinden havde andre børn optrådt med dans og sang, og det var bare en fed dag, synes Flemming Slot.
"Det var fint, det de andre institutioner lavede, men når jeg ser børnene her optræde med vores egne sange, så er det noget andet, de er mere med. De traditionelle sange, de har sunget tusind gange, bliver de trætte af, og det bliver lidt automatisk, men den får hele energifeltet, når de synger deres eget. Børn optræder jo og synger og danser af sig selv, så i stedet for at hindre dem i det, kan man lige så godt bygge videre på det, og det er det, vi gør her," siger han.
Flemming Slot mener at kunne se, at børnene stråler af selvtillid og selvværd, når de har optrådt for andre.
"Jeg tror, at de kommer til at stole mere på sig selv, når de har prøvet at stå frem for andre og præstere noget, og når det så ydermere er noget, de selv har været med til at lave, så er stoltheden endnu større. Jeg kan mærke på vores store børn i skolegruppen, at de ikke er bange for at sige eller gøre noget - heller ikke hvis de ikke er sikker på, om det er rigtigt, og det er da en god ting at kunne i skolen - og i livet."

De bruger alle sanser. Udover selvtillid får børnene også en masse andet ud af at beskæftige sig med musik, mener Flemming Slot. Når de for eksempel laver sangen "Oppe på Island", finder de bøger om Island og snakker meget om, hvordan der er på Island, om hvordan det var i gamle dage og den slags. Sangen er også inspireret af, at der går to piger fra Island i børnegruppen.
"Hvis man udvider arbejdet med musikken med andre input fra bøger, film og museer, så får børnene rigtig meget ud af det både sprogligt og motorisk, og de får brugt alle deres sanser. Og hvis man ser på de pædagogiske læreplaner, så udfylder musikken - eller det som vi laver her - rigtig meget af det, der står, at vi skal,"
Som noget ekstra indspiller børnene deres sange på cd. De har lavet en "Grethes Hits" (fordi det lyder som greatest hits) og er nu i gang med den anden med helt nye sange. Det er for eksempel "Rejs dig op" som er en kombination af en gymnastiksang og om at ønske sig noget helt ekstraordinært til jul. Og så FCK-sangen, som i teksten påstår, at FCK er det eneste hold, der kan spille fodbold, og som man kan være fan af. Ideen til cd-produktionen er Flemming Slots. Indspilningen foregår i børnehaven via et computerprogram.
"Jeg synes, at når vi nu bruger så meget tid på at lave musik, så skal børnene også have et bevis med sig, når de ikke mere går i børnehaven. Jeg har selv kun et par tegninger fra min børnehavetid. En cd med egne sange er da lidt sjovere," siger han.



Seje Piger:
Vers:
Vi, de seje pi'r
Her i Barnets Hus
Og vi kommer her hver dag
Vi har solbriller på
De er guld, sølv og blå
Og dem tager vi aldrig af

Omkvæd:
Vi, de seje pi'r
Vi, de seje pi'r
Vi, de seje pi'r
Ja vi er....ja vi er.



Oppe på Island:
Vers:
Oppe på Island
Hvor vikingerne bor
Vi sætter sejl
Stik mod nord
De har store hænder
og dødsensfarlige tænder
De har horn i panden
Og slåsser mod hinanden

Omkvæd: Ih ah
jæh hæh ho
(gentages endnu
tre gange



Rejs dig op:
Vers 1:
Hej jeg er Victor
Jeg er bare sej
Nu skal I høre, hvad jeg ønsker mig
Jeg ønsker mig
en kæmpe JUMBOJET
Der koster en milliard
Det' da pærelet

Omkvæd:
Rejs dig op
Og stræk din krop
Bøj din arm
Så bli'r du varm
Bøj den anden op mod panden
Og sæt dig ned
som en gummiged.

(Der er fire vers i sangen