Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2011 Nr.: 17
Børn giver status
Velhavende mødre engagerer sig så meget i deres børns liv, at de overtager børnenes sociale liv. Det er ikke sundt.
Af: Signe Strandby Nielsen
Velhavende mødre i Nordsjælland over­engagerer sig i deres børn for at få status. Det viser en ph.d.-afhandling fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Dil Bach har fulgt 15 familier samt pædagoger, lærere og skoleledere i en rig nordsjællandsk kommune i tre år.
I mange af familierne neddrosler mødrene karrieren og bruger en stor del af deres tid sammen med deres børn. Mødrene skaber deres sociale liv omkring børnene, og det lægger et pres på ungerne, skriver videnskab.dk.
"Familierne har konstant gang i aktiviteter med deres børn. En pige fortalte, at hun nogle gange bare havde lyst til at være for sig selv, men det er svært, for når moderen har venner på besøg, kan det meget vel være venner, moderen har fået via datterens veninder, og derfor er hendes veninder også på besøg," siger Dil Bach til videnskab.dk.
Mødrene får venner gennem børnene, og det gør det svært for børnene at trække sig fra de mange sociale aktiviteter, fordi det også går ud over mødrene, fortæller Dil Bach.
Hendes undersøgelse viser, at mødrene er så optaget af deres børns liv, at de overtager nogle af børnenes ansvarsområder. De siger for eksempel, at 'vi' skal lave lektier, og det er ikke uproblematisk.
"Ud over at dette bliver endnu en forventning til forældrene, ender det også med nogle ret modsatrettede krav til børnene. På den ene side skal de være selvstændige, og på den anden side fratager vi dem ansvaret for lektierne," siger Dil Bach.
De velhavende familier er toneangivende og er med til at sætte en standard for andre mindre privilegerede børnefamilier.
"Her er nogle mødre, der har så mange ressourcer, at de kan sætte alt ind på projekt børn, og dermed er de også med til at forstærke dagsordenen om, at man skal involvere sig meget kraftigt i sine børn," siger Dil Bach.
Hun mener, at det stærke fokus på forældrenes personlige ansvar for børnenes trivsel er med til at fratage pædagoger og andre fagpersoners autoritet og ansvar for børnene.