Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2016 Nr.: 11 Børn&Unge som e-paper
TEMA: PÆDAGOGER I SKOLEN. Spilleder i rollespil. Fritidskæmperen
Fritidspædagoger er et omvandrende paradoks, fordi de både skal undervise og være et fristed fra undervisningen, mener Annette Ladefoged Schiønning, der droppede sit fritidspædagogjob og nu er spilleder i rollespil og pædagogisk legekonsulent.
Af: Steffen Hagemann
For to år siden tog Annette Ladefoged Schiønning en stor beslutning. Hun sagde sit job op som pædagog på Viby Skoles SFO Globen, hvor hun ellers havde arbejdet i ni år, for at tage en kandidatuddannelse i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet.
Folkeskolereformens indhug i det fritidspædagogiske arbejde var for frustrerende.
»Der er sket et skift i den fritidspædagogiske professionsidentitet og rolle. Tidligere blev vi uddannet som pædagoger med drama og kreative fag, nu skal vi være både undervisere og tilbyde et fristed fra undervisningen,« siger Annette Ladefoged Schiønning, der også har skrevet speciale om, at fritidspædagoger er et omvandrende pædagogisk paradoks, netop fordi de skal undervise og derefter være alt andet end undervisning. »Og så opstod idéen til fritidskæmperen, for jeg synes, vi skal erobre fritidspædagogikken tilbage,« siger hun.

Didaktik som våben. Hendes våben i den kamp er ikke kun skumsværd.
»Våbnet skal være den pædagogiske didaktik, hvor man italesætter praksis over for kolleger og samfundet, hvor man viser, hvad man kan – og at det virker,« siger hun og understreger, at det er vigtigt at have ledelsen som medspiller, ligesom skoleleder Henrik Kallestrup fra Viby Skole bakker op om Varda.
»Der er han fantastisk. Sådan en skoleleder skulle alle have,« siger Annette Ladefoged Schiønning.

Fri leg er truet. De lange skoledage, hvor voksne sætter rammerne for børnenes liv, kan mærkes i Varda, fortæller hun. De første dage kommer børnene nemlig ofte hen og spørger: ’Hvad skal jeg nu?’ Og så giver Annette Ladefoged Schiønning dem bare besked på at leve sig ind i rollespillet og selv finde ud af, hvad de vil.
»Det virker, som om jeg er rigtig ond, fordi jeg ikke siger, hvad de skal. Der kan man mærke, at de er vant til at få at vide, at ’nu skal du gå derhen, nu har du fri, nu skal du til fodbold’. Når jeg siger ’du bestemmer selv’, er der nogen, der synes, det er underligt. På den måde er den frie leg truet,« mener Annette Ladefoged Schiønning.
Mens hun venter på karakteren for sit speciale, har hun oprettet enkeltmandsfirmaet fritidskæmperen.dk, hvor hun som pædagogisk legekonsulent blandt andet drømmer om at hjælpe andre skoler og SFO’er med at rulle noget fritidspædagogik og rollespil ind over de lange skoledage.