Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2012 Nr.: 21
Motion giver bedre koncentration
Hvis børn selv går eller cykler til skole, kan de bedre holde fokus på undervisningen. Det viser en stor test af næsten 20.000 danske skolebørn.
Af: Steffen Hagemann
Motion er godt og sundt – for alle aldersgrupper. Bare en lille indsats kan gøre en stor forskel. Selv noget så banalt som at gå eller cykle til skole er godt for børnenes koncentration. Det kan simpelthen aflæses i børnenes koncentrationsevne fire timer senere, om de er blevet kørt til skole.
Det er en af konklusionerne fra projektet ’Masseeksperimentet 2012’, som 19.527 skole­elever i alderen fra 5 til 19 år har deltaget i.
Projektet har undersøgt sammenhængen mellem kost, motion og koncentrationsevne, og et resultat skilte sig markant ud: Børn, der får rørt sig på vej til skole, koncentrerer sig bedre end børn, der bliver kørt i skole.
Eleverne blev bedt om at udføre en simpel koncentrationstest, hvor de skulle samle et puslespil. De elever, der blev kørt i bil eller brugte offentlig transport, klarede testen dårligere end elever, som cyklede eller gik til skole.
»Det er rigtig interessant, at den motion, det giver at transportere sig selv til skole, afspejles i den koncentrationsevne, man har omkring fire timer senere på dagen. De fleste kender den friskhed, man føler efter at have brugt sin krop. Men det er overraskende, at virkningen holder så længe,« siger professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, der har haft ansvaret for undersøgelsen.
Børnene blev også spurgt om deres spisevaner, så Masseeksperimentet har også undersøgt, hvilken indflydelse morgenmad, mellemmåltider og frokost har på koncentrationen.
Resultaterne her viste, at det at spise sin mad i skolen har en positiv effekt på koncentrationen. Måske er det ikke så overraskende, at det er nemmere at koncentrere sig om andre ting, hvis man ikke skal koncentrere sig om sin rumlende mave.
Resultaterne fra Masseeksperimentet 2012 blev præsenteret fredag den 23. november ved en konference i regi af Forskningscenter OPUS på Københavns Universitet.