Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2012 Nr.: 10
Ord skal fænge
Et samarbejde mellem offentlige og private virksomheder sætter fokus på børns og unges læseevner. ’Ordet Fanger’-projektet vil inspirere fagfolk og forældre til at læse højt for børn og give dem lyst til selv at arbejde med ord.
Af: Vibeke Bye Jensen
Historier om, at danske børns og unges læsevener er for dårlige, sætter gang i kommunikationsdirektør Lars Møllers kreativitet. År tilbage får han idéen til ’Ordet Fanger’. Det er et projekt, der skal sikre, at bøger, ord, eventyr og gode historier kommer mere ind i børns liv.
Nu er der ved at komme gang i mange af aktiviteterne, og rigtig mange organisationer og private virksomheder er blevet partnere i det store læsefremmende projekt.
Lars Møllers undren over, at ingen for alvor tog sig af, at danske børn igen og igen faldt igennem i Pisa-undersøgelserne og heller ikke kunne læse godt nok, når de kom i gymnasiet, har nu spredt sig til mange andre og fået dem til at stille op for den gode sag.
»Mange i vores samfund har interesse i, at børn og unge bliver gode til at læse. Både skoler, undervisningssteder, biblioteker, forlagene, forfatterne og detailhandlen, som vil sælge bøger, har interesse i sagen. Og det er nu lykkedes os at samle mange af dem i ’Ordet Fanger’,« siger Lars Møller.
Forældrene er den vigtigste målgruppe.
»Vores største mission er at nå så mange forældre som muligt og forklare dem vigtigheden af tidlig kontakt med det skrevne ord og højtlæsning. Vi ønsker, at de bliver informeret om det overalt, hvor de kommer: i børnehaven, skolen, biblioteket og i butikkerne,« siger han.

Samarbejde giver mere. ’Ordet Fanger’ lever lige nu mest på hjemmesiden
www.ordet-fanger.dk. Her kan man se, at der allerede er liv i forskellige aktiviteter. Det er dog først fra nu og hen over efteråret, at der for alvor kommer gang i projektet.
Lars Møller håber og tror, at den synergi, som opstår, når mange med interesse for at fremme børns læselyst og læseevner arbejder sammen, så sker der mere, end hvis de hver især sætter aktiviteter i søen.
»Det er stort set lykkedes os at involvere alle dem, som har interesse i, at børn bliver bedre til at læse. Så når vi i ’Ordet Fanger’ gennemfører kampagner, rammer vi lærerne og pædagogerne samt ikke mindst forældrene. Vi får også fat i forældrene gennem detailhandlen. Vi har blandt andet fået de store supermarkedskæder som Kvickly, Bilka og Føtex til at skrive i deres tilbudsaviser og i butikkerne om vigtigheden af at kunne læse og i at læse højt for børn. På den måde når vi ud til mange forældre, som ellers ikke ville høre budskabet,« siger han.
Reklamebureauet Euro RSCG, hvor Lars Møller er direktør, fungerer som kampagnekontor for hele indsatsen. Indtil videre er hele projektet båret af Lars Møllers entusiasme og engagement, og der går nok en rum tid, inden han og andre, der lægger mange timer i projektet, får valuta for deres indsats, spår han.

Også for pædagoger. BUPL er med som samarbejdspartner i ’Ordet Fanger’ for at kunne bidrage med idéer til aktiviteter og udbredelse af budskabet i dag- og fritidsinstitutionerne. Lars Møller er meget glad for BUPL’s engagement, for det er vigtigt at få gang i børns læselyst, allerede mens de er små.
»Alle undersøgelser viser jo, at får børn læst højt, når de er små, bliver de bedre læsere senere. De bliver også bedre til at koncentrere sig og til at kommunikere, samtidig med at deres fantasi bliver stimuleret. Jeg ved godt, at man i mange daginstitutioner har fokus på det her, men vi ønsker at inspirere til endnu flere sjove læseaktiviteter,« siger han.
Meget snart sætter ’Ordet Fanger’ fokus på eventyrgenren, og Lars Møller opfordrer pædagoger til at lave aktiviteter med eventyr. På hjemmesiden vil man senere i år kunne blive inspireret til aktiviteter, der taler til de mindste børn.
»Allerede nu er der omtaler og anmeldelser af børnebøger, som man kan blive inspireret af på hjemmesiden. Og vi er lige ved at få gang i, at man kan gå ind og høre børn, der anmelder bøger,« fortæller Lars Møller.