Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2013 Nr.: 17
Pædagogik. Musik flytter unges grænser
Klub Askelunden i Esbjerg har deltaget i et musikprojekt, hvor de unge har rykket grænser. Projektet har sået kimen til fællesskab mellem grupper, som ellers ikke ænser hinanden.
Af: Nina Møller
En lille gruppe unge fyre spiller hårde bag dynejakkerne – og kaster lightere i hovedet på klubkammeraterne. Første indskydelse er næppe, at en af dem gemmer på et kunstnerisk udtryk, som venter på at blive forløst. Med mindre man er musiker og pædagog Peter Rønn, som arbejder med musik­projekter i sit firma ’Peter Rønn Musikoplevelser’. »Jeg fornemmede, at Patrick havde noget. Han har bevæget sig langt og havde nok en af de største sejre,« fortæller Peter Rønn.
Det er aften i Klub Askelunden i Esbjerg-bydelen Kvaglund. Patrick Fromsejer Nielsen gemmer sig i dynejakken, da Peter Rønn præsenterer det nye musikprojekt, som klubben skal deltage i. »Først ville jeg ikke være med. Jeg tænkte, jeg gider sgu ikke blive til grin. Men da jeg kom ind i det, var det inspirerende og sjovt at prøve at lave sin egen sang og tekst og være i lydstudiet,« siger Patrick med et skævt smil, mens han stryger hånden gennem det korte, blonde hår. Patrick dukker op den aften i vinter i Klub Askelunden, da musikprojektet Ensomhed i Cyberspace bliver præsenteret første gang. Han aner ikke, at han kommer til at forpligte sig på et forløb fra januar til april, og at han vil komme til at skrive et rapnummer. Den første aften spiller Peter Rønn nogle numre fra tidligere projekter. Det lyder godt på det store anlæg i fællesrummet, og Peter sælger som en krejler. »Jeg lokkede med, at vi skal lave en stor forestilling, at tv nok kommer, og vi skal ind på den største scene, og der vil være lyd og lys og video. Og røgmaskine! Der er nogle lirede ting,« siger han. Omkring 30 unge går med ned i musikrummet, hvor de spiller med i en rytmejam­session. »Vi finder en fælles puls, en simpel rytme, og de spiller solo på maracas, tamburin eller stolesæde. Det er helt basic, og vi mødes i rytmeriet,« fortæller Peter Rønn. Inden sessionen er omme, har Peter flyttet sammenspillet over på et band-set-up med bas, trommesæt og keyboard – stadig helt enkelt, så de unge får fornemmelsen af, at de kan spille. De begynder den skabende proces og finder på melodistumper. De optager på iPhones for at huske til næste gang.

Skal nok blive godt. Klubleder Michael Nielsen er benovet over forløbet.
»Peter Rønn var forrygende til at navigere i kaos. På et eller andet tidspunkt kobler de unge sig til, da de finder ud af, at han vil noget seriøst. Det, der umiddelbart ser rimelig amatøragtigt ud, kan han få til at lyde professionelt. Vi andre kløede os i håret, men Peter sagde: ’Bare rolig, det skal nok blive godt’. Og det var fuldstændig formidabelt. Jeg var helt slået tilbage,« fortæller han. Peter Rønn mener selv, han vandt de unges respekt, fordi han tror hundrede procent på dem som kunstnere og mennesker.
»The sky is the limit, kunstnerisk,« fastslår han. Projektet løber over seks klubaftener á to en halv til tre timer. Men de unge bruger meget mere tid, for gnisten er tændt, og når Peter Rønn ikke er i klubben, arbejder de unge miniprojektledere videre med deres numre.

Giver plads til hinanden. Efter fjerde gang går de unge i lydstudiet, og sideløbende bliver der optaget en video i musiklokalet. Her kommer fællesskabsfølelsen på tværs af hierarkiet til udtryk. »De to fyre mikser en video, hvor de giver plads til de to stille piger, der synger rygende falsk og i bund og grund trækker det ned musikalsk. Det er kæmpestort. Ingen anfægter, at pigerne også var med. Og det er folk, der ellers ikke ænser hinanden i dagligdagen,« understreger Michael Nielsen. Generalprøvedagen bliver seks-syv timer. TV2 Syd kommer og optager et indslag, som bliver sendt samtidig med at de unge opfører deres værk på scenen i musikhuset i Esbjerg.

Forløsningen. Kvaglund er et socialt belastet område, og det er ingen selvfølge, at de unge engagerer sig. »Mange af vores medlemmer er behovsstyrede og svære at fastholde. Tit og ofte er vores unge mennesker med en-to gange, så melder de fra,« konstaterer han. Peter Rønn mener, det er lykkedes at fastholde de unge, fordi de selv har været med til at skabe projektet. »Det binder dem automatisk stærkere til det. Hvis man ikke kommer den fjerde gang, så er det ens eget nummer, man fucker,« siger han.
Klubleder Michael Nielsen anbefaler andre at deltage i lignende projekter.
”At skulle præstere på en scene over for mange mennesker og vise et resultat, giver en unik fællesskabsfølelse. Vi har fået oplevelser i det her projekt og set nogle unge flytte sig ekstremt meget i forhold til, hvad vi har turdet håbe på,« fortæller han.
Patrick Fromsejer Nielsen er en af dem, der har rykket sig mest. Han ved det godt, men et øjeblik dukker han tilbage i dynejakken. »Jeg synes ikke, jeg rigtigt har fået noget ud af det som sådan … Ikke andet, end at jeg har fået rykket nogle grænser og prøvet nogle ting, som jeg ikke var klar over, jeg var i stand til.«

Gør som Peter
Her er musikpædagog Peter Rønns opskrift på musiksucces
Præsentation
Fortæl om målet, som er en professionel opsætning, og nævn de mest attraktive elementer: studieindspilning, video, røgmaskine, tv-dækning etc.
Rytme-jamsession
Maks. 40-45 personer, som finder fælles puls og jammer variationer i rytme, tempo, breaks og soli på håndtrommer, maracas og guiro.
Musikalsk laboratorium
Løft sammenspillet over på musikskole-set-up med bas, trommer og keyboard. Tonen skal være legende og enkel. Optag på iPhone til videre komposition.
Professionel lyd
Brug kvalitetsinstrumenter, giv eventuelt soloundervisning.
Øvrige undervisere
Hyr relevante, eksterne og kunstneriske under­visere som hjælpere og fagkonsulenter. Arbejd tværkunstnerisk.

Om musikteaterprojektet
Afsættet for projektet var børns og unges ensomhedsfølelse i de sociale medier, men processen og det medskabende var det vigtigste, og deltagerne var frie til at dreje temaet i en anden retning. Andre unge fra andre institutioner blev mere direkte inspireret af emnet ensomhed i cyberspace.
Søg penge
I kan søge midler til lignende projekter gennem Kulturstyrelsens Huskunstnerordning, som findes på kortlink.dk/cc89
Næste deadline er 5. februar 2014. Kunstnere kan søges i databasen. Institutioner har egenfinansiering på 25 procent.
Se videoen
Se klub Askelundens musikvideo på You­tube: kortlink.dk/cxev