Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 08
Lær af os. Madværksteder skaber stolthed
Gruppen af børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder fra Klub Sct. Georgs Gården i Roskilde har deltaget i et projekt med madværksteder. Det var en stor succes.
Af: Ingrid Pedersen
Det ville vi
I klubben er børnene vant til at få et eftermiddagsmåltid, men med madværkstederne bruger medarbejderne maden som en del af pædagogikken. Det er tanken at give børnene nogle nye smagsoplevelser og samtidig inddrage retter, som de kender hjemmefra. De har blandt lavet kalve­rullepølse og retter fra andre lande. Et par meget kræsne piger har også været med til at lave mad, og det er godt for dem at smage på maden og blive overrasket over, at noget nyt kan smage godt. De har blandt andet spist kalvetunge, der blev brugt som fyld på en pizza, og det var en stor succes.

Sådan gjorde vi
Afdelingsleder Nan Lene Christensen fremhæver, at køkken og madlavning er godt for børn og unge, fordi madlavning kræver struktur, opmærksomhed, fokus og samarbejde. Det er med til at strukturere tiden, og arbejdet i køkkenet kræver overblik og orden. Desuden er der i fremstillingen af et måltid en logisk rækkefølge, som arbejdet skal udføres i. Gulerødder skal skrælles, før de skal rives … For nogle af børnene kniber det med at læse og skrive, så Nan har lavet en tavle med billeder, der viser arbejdsprocessen, som forklares grundigt. Der skal være mange arbejdsopgaver, så de kan arbejde koncentreret i cirka tre kvarter med maden.

Det lærte vi
Det er en fornøjelse for børnene at lave et produkt, som de med stolthed kan vise frem for de andre, og det er sjovt for dem at prøve at lave noget helt fra grunden. Med rullepølsen lærte de også om madens historie. Børn og pædagoger lærer også om andre kulturer, når et tyrkisk barn har en opskrift med hjemmefra, og alle spiser mad fra hans kulturelle baggrund.
»Vi har lært, at man godt kan give børn ansvar, og at man ikke skal være bange for at lade dem bruge rigtige redskaber og skarpe knive,« siger Nan Lene Christensen om det at lære børn om mad, redskaber og borddækning.

Vores råd til andre
1. Grib børnenes egne gode idéer.
2. Vær ikke bange for at slippe børn løs med knive og andre redskaber.
3. Husk, at børn kan mere, end vi tror.
4. Gør meget ud af præsentationen af råvarerne, og lad børnene smage, røre, pille ved dem.
5. Gør meget ud af præsentationen af den færdige mad til dem, der skal spise den.