Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 06
Lær af os. Udfordringer gør børn mere skoleparate
Børnene fra Udebørnehaven Bøgely virker mere skoleklar end deres klassekammerater, melder skolerne i lokalområdet. Måske fordi de i børnehaven to gange om ugen er blevet udfordret på at møde den store verden.
Af: Thomas Davidsen
Det ville vi
Pædagog og tillidsrepræsentant Yvonne Grieger begyndte for fire år siden at udfordre førskolebørnene hver tirsdag og torsdag formiddag. Hvorfor skulle de ikke selv kunne købe ind og lave mad? Hvorfor skulle de ikke kunne lave fysikforsøg ligesom i skolen? Hensigten var at give børnene en følelse af at kunne håndtere samfundet uden for institutionens trygge rammer og at klæde dem bedst muligt på til den forestående skolestart. Ved at tage børnene alvorligt, anerkende dem med et ’high five’ eller måske endda en guldstjerne for deres små og store sejre var målet at give dem en oplevelse af at vokse.

Sådan gjorde vi
Hvis man skal lave pizza til en stue, skal man finde ud af, hvilke ingredienser man skal bruge. Hvis man skal købe ind til pizza, skal man være organiseret, spørge sig for og finde ting. Hvis man skal lave sin pizza, så den udtrykker det humør, man er i, er man i gang med en kunstnerisk proces. ’Livets skole’ involverer blandt andet en pizza, et fysikforsøg med cola og mintpiller samt en leg med bogstaver og tal, som blev til cirkusforestillinger. Formiddagene med førskolebørnene har været fyldt med små overskuelige, men udfordrende opgaver, som giver børnene et personligt løft, når de opdager, hvad de er i stand til.

Det lærte vi
Hvis man ser på børn som store, så bliver de store!
Formiddagene i 'Livets skole’ har fået førskolebørnene til at vokse. Skolerne i lokalområdet melder tilbage, at børnene fra Bøgely virker mere skoleklar end deres klassekammerater fra andre institutioner. De store børn har tydeligvist fået selvtillid i forhold til at lære noget nyt.
Det vigtigste redskab i processen har været den anerkendende dialog, der hele tiden peger på deres fremskridt. ’Hold da op, det kunne du ikke finde ud af i sidste uge. Hvor er det flot!’
Når man udfordrer børnene, er det også vigtigt, at man gør det gennem deres krop.

Vores råd til andre
1. Hvis man ser på børn som store, så bliver de store.
2. Giv børnene små daglige sejre.
3. En udfordrende opgave skal tale til børnenes krop.
4. Anerkend selv de mindste fremskridt.

OM PROJEKTET
Førskolebørnene i Bøgely i Virum får to gange om ugen at mærke, hvor store de er blevet. De bliver sat på opgaver, der ikke normalt hører daginstitutionsalderen til. Alle opgaverne tager udgangspunkt i læreplaner. Ved at anerkende børnene for deres kompetencer er målet at give dem en oplevelse af personlig sejr, når de løser opgaver, de normalt bliver regnet for små til.