Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 04
Lær af os. Vi fik en indendørs sansehave
Vuggestuen Firkløverens køkken-alrum er blevet dekoreret, så det nu er en indendørs sansehave. Ambitionen er, at pædagogikken skal kunne aflæses i alle institutionens rum.
Af: Thomas Davidsen
Det ville vi
Kan man samtænke rum, pædagogik, æstetik og læring og ad den vej nå sine pædagogiske mål? Kan de fysiske rum være en ekstra pædagog? Det var de spørgsmål, Firkløverens indendørs sansehave skulle give svar på. Med fokus på det sansemæssige og kropslige er mål­et at skabe et let aflæseligt, inviterende fællesrum, der stimulerer børnenes nysgerrighed og lyst til at gå på opdagelse. Frem for ’fleksibilitet’, som de fleste institutioners rum er indrettet efter, er sansehavens virkemiddel det stik modsatte: Faste, let aflæselige ting, der taler et enkelt og tydeligt sprog: Hvad kan jeg gøre her?

Sådan gjorde vi
Den pædagogiske tese bag den indendørs sansehave er, at børn og voksne trives bedst i smukke, indbydende fysiske rammer. Børn forstår verden gennem sanserne, og rummet taler til dem i et kropsligt, æstetisk sprog. Gennem farvevalget, lysdesignet, materialerne og indretningen peger rummet på, hvilke aktiviteter der skal finde sted. Om formiddagen bruges køkkenet mindst muligt, så der bliver plads til fordybelse og mere styrede pædagogiske aktiviteter. Når frokosten nærmer sig, betyder en lille scene, at børnene kan komme op i højde med køkkenbordet. Og det motiverer dem til at hjælpe med.

Det lærte vi
Efter at sansehaven er taget i brug, har rummet både understøttet styrede pædagogiske aktiviteter og inspireret børnene til selv at gå på opdagelse. Læringen har været, at man i høj grad kan bevæge sig mod pædagog­iske mål ved at bruge rumdesign som redskab. Temaet for sansehaven er at bringe skoven ind i institutionen. Det har naturligt ført med sig, at man snakker mere om naturen med børnene.
Tidligere gik de bare igennem rummet uden at stoppe op på vej ind på deres stuer. Nu standser de op og undersøger rævehulen, aer lammeskindet og flytter træsnebolde på træet.

Vores råd til andre
1. Omdan institutionens ’ikke-rum’ (rum uden et klart pædagogisk sigte) til oplevelsesrum.
2. Tal til børnenes sanser med stor variation i farver, lys og højder.
3. Vær opmærksom på farvernes psykologiske betydning.
4. Hav tydelige pædagogiske mål med institutionens rum, og tænk dem ind rummenes æstetik.

OM PROJEKTET
I et aktionsforskningsprojekt har Vuggestuen Firkløveren i Lyngby-Taarbæk Kommune gentænkt de æstetiske rammer. Projektet har inspireret flere andre institutioner til at indrette lignende æstetiske rum. Se projekter på Facebook (søg efter ’pædagogisk indretning’).
VIL DU VIDE MERE?
Så er du velkommen til at kontakte Firkløveren på firkloeveren@ltk.dk