Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 14
Bamsebøger får nyt liv. Børn har brug for eventyr
Jan Mogensens folkekære bamsebøger er blevet genudgivet. Bøgerne handler om at gå på eventyr og skal alt andet end at opdrage, siger forfatteren.
Af: Trine Vinther Larsen
Måske kan du huske, dengang S-togene i København havde sæder med brun polstring og stribede gardiner for vinduerne? Eller du har besøgt den mystiske kinesiske pavillon i Frederiksberg have? Hvis ja, vil det være ren nostalgi for dig at læse børnebøgerne ’Bamse bliver glemt’ og ’Bamse og den kinesiske prin­sesse’, som i år er blevet genudgivet.
Da bøgerne udkom første gang i starten af 1980’erne, var børnebøger alt for opdragende og moraliserende, mener forfatter og illustrator Jan Mogensen. Og i dag, hvor der konstant er fokus på børns læring i legen, er det måske ikke så mærkeligt, at der igen er brug for eventyr helt på børnenes præmisser.

Hvad ville du med bøgerne?
»I 1980’erne var børnebøger sådan noget med, at ’mor slår søm i, og far syer’ eller ’hvorfor er Lise så vred?’. Der var slet ikke noget eventyr, og man måtte ikke lave noget med dyr, der talte, eller tøjdyr, som bevægede sig. Man tænkte kun på, hvad bøger skulle fremme i børn. Man tænkte ikke på at imødekomme den måde, som børn selv oplever og ser verden på. Det manglede«.

Hvad gav dig idéen til bøgerne?
»Scenerne i bøgerne er mere eller mindre skudt ud af de steder, jeg kom sammen med mine egne børn, og de havde sådan en bamse lig den, fortællingerne handler om. Vi boede lige over for Søndermarken og tæt på Frederiksberg Have, og jeg elskede byen og dens baggårde og andre gemte steder. Der var sådan nogle små mærkelige lommer af eventyr, og både den kinesiske pavillon i ’Bamse og den kinesiske prinsesse’ eller hittegodskontoret i ’Bamse ­bliver glemt’ var helt mystiske steder. Og hvilket barn har ikke prøvet at miste et tøjdyr? Det inspirerede til de her historier, som er meget på børnenes niveau. Jeg lavede dem jo til mine egne børn«.

Hvordan er genudgivelsen modtaget?
»Da de først udkom, var de i handelen 10-15 år efter, og siden har mange efterspurgt dem. Nogle, fordi de selv havde læst dem som børn. Lige efter genudgivelsen gik jeg ind i Børnenes Boghandel og så dem stå på hylden. De skilte sig kraftigt ud, men så egentlig pæne ud. Men ekspedienten kaldte dem ’gammeldags’. Og hun har nok ret. Bøger bliver jo gamle, og S-togene ser anderledes ud i dag, og man kunne da godt fristes til at tegne det hele om til moderne tider. Men jeg tror, det er uklogt. Man gjorde det med ’Palle Alene i Verden’, bare fordi der ikke fandtes sporvogne længere. Men for mig at se er det også et eventyr for børn at få lov til at dykke ned i en helt anden tid – alle eventyr starter jo med ’Der var engang’.«

OM BØGERNE
Bamse bliver glemt’ og ’Bamse og den kinesiske prinsesse’, tekst og illustrationer af Jan Mogensen. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. Begge 32 sider og vejl. pris 100 kroner. Fra 3 år.

Jan Mogensen er autodidakt forfatter og oprindeligt illustrator. »Da jeg ikke fandt mange bøger, jeg havde lyst til at illustrere, måtte jeg skrive nogle selv,« siger han. Der er udkommet syv bamsebøger siden 1981, og to er nu genudgivet. I 2015 opsættes ’Bamse og den kinesiske prinsesse’ i øvrigt som børneteaterstykke for anden gang på Anemone Teatret i København.