Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2015 Nr.: 10 Børn&Unge som e-paper
Verdens bedste ledelse hyldes. I skal have massage og fodbad
Det var payback time, da ledelsen på Smidstrup Skærup skole blev fejret af medarbejderne med Ledelsens Dag.
Af: Trine Wiese
Den røde løber var rullet ud foran Smidstrup-Skærup Skole i Fredericia , da skolens tre ledere mødte på arbejde fredagen før påske.
‘Godmorgen til verdens bedste ledelse’, stod der på et skilt på døren, hvorefter der ellers blev serveret morgenmad til de tre overraskede ledere. Og ikke nok med det. I løbet af dagen blev lederne forkælet med alt fra skuldermassage og fodbad til en lækker frokostbuffet.
Medarbejderne på skolen havde besluttet, at skolens ledelse havde fortjent at få en Ledelsens Dag, akkurat ligesom skolen har en årlig personaledag, hvor ledelsen serverer en frokost for medarbejderne, mens skolebestyrelsen har tilsyn med eleverne.
»Ja, vi blev taget lidt med bukserne nede. Vi var både overraskede og meget rørte. Den havde vi ikke lige set komme,« fortæller Michael Weber, ledende pædagog på skolen og en del af skolens tre mand store ledelsesteam.

Gensidig respekt. Ledelsens Dag var ’payback time i positiv forstand’, siger Mette Dahlgaard Johansen, fællestillidsrepræsentant for SFO-området i Vejle Kommune.
»De tre ledere har formået at bane vejen for et gensidigt respektfuldt samarbejde, både faggrupperne imellem og mellem ledelse og medarbejdere. Det er medarbejdernes måde at sige tak på og anerkende ledelsen. En god arbejdsplads og et godt samarbejde kommer ikke af sig selv. Det har ledelsen set, og derfor dyrker de bevidst den sociale kapital på skolen,« fortæller hun og sender en buket ordroser i ledelsens retning:
»Denne skoleledelse tør involvere sine medarbejdere fra bunden, tænke højt sammen med dem og tydeligt signalere, at medarbejderne udgør en vigtig ressource. Samtidig påskønner ledelsen deres indsats på mange fronter. Det er både godt for den enkelte og for skolen.«
Michael Weber medgiver, at ledelsen er bevidst om, at et tillidsfuldt samarbejde ikke kommer af sig selv. »Vi bestræber os på at være tæt på den daglige praksis på skolen og drøfter åbent, hvordan vi kan gøre hverdagen bedre, for eksempel opbygge skoledagen mere hensigtsmæssigt. Samtidig har vi sparket janteloven til hjørne. Når vi for eksempel har pædagogisk personale, som er indstillet til Politikens undervisningspris, så fremhæver vi dem, fordi de gør os stolte. Vi har desuden en tydelig ansvarsfordeling i forhold til indholdet i den nye skoledag. Det er blandt andet tydeligt, hvem der har ansvaret for bevægelse i fagene.«
Smidstrup-Skærup Skole er således et eksempel på, at samarbejdet kan fungere fint på en dansk folkeskole anno 2015, selvom der er turbo på den nye skolereform og en arbejdstidsaftale med fuld tilstedeværelse til følge.