Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2018 Nr.: 12 Børn&Unge som e-paper
Bekæmp angstmonsteret
’Monstermanualen’ skal hjælpe børn, deres forældre og pædagoger med at bekæmpe det monster, som bekymringer og angst kan være.
Af: Lea Schønemann Karlsen
Angst og bekymringer er en udfordring for mange børn, men også for de voksne omkring børnene. For hvordan griber man det an, når et barn bekymrer sig så meget, at det går ud over dets trivsel? Med bogen ’Monstermanualen’ forsøger forfatter og mentor Gitte Winter Graugaard sammen med psykolog Stine Hæk at give redskaber, der kan hjælpe barnet med at håndtere monsteret. Bogen udspringer af en stor efterspørgsel, fortæller Gitte Winter Graugaard.

Hvad kan ’Monstermanualen’ give børn
med bekymringer eller angst?
»Vi giver barnet ’poweren’ tilbage. Når man lever med et monster, som har overtaget styringen i ens hverdag og hele tiden fortæller en, hvad der er truende og skræmmende, begynder man at tro på det. Med denne her bog lærer vi børn, at
tanker bare er tanker. Vi kan have mange tanker samtidig, men vi behøver ikke altid at tro på dem. Når vi flytter fokus til nuet og gør noget, vi ikke turde, så begynder vi at få ’poweren’ tilbage. Bogen kan også give forældrene en fælles strategi: Det kan være forvirrende for barnet, hvis den ene forælder beskytter for meget, mens den anden presser på.«

Hvorfor har I valgt en monstermetafor?
»Ved at betegne angst eller bekymringer som et monster, viser vi barnet, at det er plaget af noget, som det ikke kan gøre for, men kan gøre noget ved. Det bliver lettere
at trække barnet hen til os, holde sammen og sige: ’Vi vil ikke have, at det dumme monster skal stjæle flere gode oplevelser fra dig’. I sig selv er det forfærdeligt at leve med mange bekymringer og angst, men derudover er der skyld og skam. Ved
at lægge skylden over på monsteret, befrier vi børnene for en tung byrde.«

Hvordan kan pædagoger bruge bogen?
»Monstermanualen henvender sig til 7-12-årige og derfor mest til skolepædagoger. Velvidende at omkring 5-10 procent af børn lider af behandlingskrævende angst, og
langt flere bekymrer sig for meget, vil det være relevant at lære enhver børneflok om tanker og opmærksomhedstræning. Pædagogen kan læse bogens novelle højt, lave
monstermanualer og meditation. Når monsteret er introduceret, kan pædagogen hjælpe barnet ved at flytte fokus hen på det, som de er i gang med her og nu, og væk fra, hvad monsteret siger. Pædagogen kan sige: ’Skal jeg ikke hjælpe dig med at flytte fokus, og så lade monsteret passe sig selv?’.