Søg Alle årgange Facebook BUPL.dk
År: 2014 Nr.: 22
2014 KAVALKADE: Fik en dårlig skolestart. I store træk går det godt
Før sommerferien vidste Henrik Holm ikke, hvad skolereformen ville betyde på Lynge Skoles SFO. Men på trods af den dårlige start går det godt nu.
Af: Steffen Hagemann
I juni glædede Henrik Holm sig sådan set til at komme i gang med at føre folkeskolereformens intentioner ud i livet. Der var bare en hage ved det.
»Vi ved ikke så meget. Vi ved godt, sådan grundlæggende, hvilke opgaver vi skal løse, men personligt ved vi ikke, hvordan vores opgaver i skolen ser ud,« sagde Henrik Holm før sommerferien.
Men nu har pædagogerne arbejdet i skolen i fem måneder, og de har fået styr på deres opgaver. Og det går udmærket, fortæller Henrik Holm, pædagog og tillidsrepræsentant på Lynge Skoles SFO i Allerød Kommune
»Det er ikke lyserødt det hele, men i store træk synes jeg, det går rigtig godt. I starten af skoleåret gik der lidt tid, inden der var ro på, og alle opgaver var på plads. Men nu har vi vores opgaver hver især. Og generelt er pædagogerne glade for at være med i skolen. Generelt kører lektiehjælpen. Vi har fundet en form, som vi synes, fungerer godt,« siger Henrik Holm, der selv er med i lektiehjælpen på 2. årgang.
Han er også med i 10 lektioner på 1. årgang i en klasse, der især i begyndelsen af skoleåret havde lidt svært ved at være stille og parat til at lære.
»Det meste af tiden er jeg i klassen. Noget af tiden er man bare ekstra hænder og støtter op om undervisningen. Andre gange er det smart at tage nogle stykker med ud, og så arbejder vi i en mindre gruppe,« siger Henrik Holm.
Halvdelen af hans timer i klassen er AKT-timer (adfærd, kontakt, trivsel).
»Men da jeg er det samme sted, er det ikke til at se, hvad forskellen er.«

Savner planlægning. Der er dog én ting, han savner i arbejdet i skolen.
»Jeg kunne godt tænke mig tid til at planlægge lidt mere sammen med læreren, hvordan min indsats skal være, og tid til at ­evaluere. Det er der ikke så meget af.«
Han mener, at problemet primært er ­organisatorisk.
»Det skal planlægges bedre, så vi har mulighed for holde møder og planlægge sammen. Og så skal kulturen udvikles. Men generelt oplever jeg, at både lærere og pædagoger er positive for samarbejdet.«
Også i SFO’en går det godt, selvom børnene på grund af den længere skoledag kommer lidt senere.
»Lige i starten var de mere trætte, men jeg synes ikke længere, de virker trætte, når de kommer herover,« fortæller Henrik Holm.
»Vi har ikke kunnet mærke nogen nedgang i antallet af børn. De virker også glade og vil gerne være her. Jeg synes, der er gang i den. Vi laver det samme, bare lidt senere,« siger han.
Pædagogerne har derfor også senere fri nu, men det har den positive effekt, at aktiviteterne kan køre i længere tid.
»Vi holder tilbuddene i gang lidt længere, selvom der i ydertimerne ikke er så mange børn tilbage, for så er fritidstilbuddet bedre,« siger Henrik Holm, der selv primært står for aktiviteter med bevægelse og boldspil.